Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Illford XP2 Super. Olika ISO på samma rulle?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Ante

Aktiv medlem
Kan nån förklara?

Jag köpte några Illford XP2 Super (ISO 400) till bra pris på fotomässan. Eftersom jag aldrig använt svartvit film för vanlig C-41 färgframkallning förut, var jag ambitiös nog att skriva ut databladet från hemsidan.

Där står:
"Up-rated or underexposed XP2 Super negatives have only slight loss in quality. Furthermore, standard C41 processing is recommended for the whole of the exposure range"

Jag tolkar det som att oavsett om man pressar filmen "uppåt eller nedåt" så skall den framkallas efter ISO 400?

OM så är fallet - kan man då alltså variera exponeringen lite som man vill mellan 50-800 ASA på samma rulle? Eller blir han på fotoaffären som skall göra papperskopiorna vansinnig då?

Nåt måste jag väl fått om bakfoten - annars verkar det ju nästan bara för bra för att vara sant...:)

Nä, om du pressar den få du allt framkalla den efter nya isot. Vad den däremot säger är att den klarar pressning förhållandevis bra. Du kan ju självklart exponera den efter tex 320, det tycker en del ger bättre resultat vid s/v. Så tolkar jag det iaf..rätta gärna ifall jag har fel.
MVH Erik Å

Alla negativa filmer fungerar på samma sätt.
Tar du en 400-film och exponerar den efter 800 så har du underexponerat den, exponerar du den efter 50 så har du överexponerat den tre steg.

Det är bara nys det där med att blanda olika exponeringar på samma rulle, det kan du göra lika bra med en vanlig svartvit rulle.

Jag upprepar:

Det är bara nys det där med att blanda olika exponeringar på samma rulle, det kan du göra lika bra med en vanlig svartvit rulle.

Resultatet blir lägre kontrast och sämre detaljåtergivning i mörka partier på alla negativa filmer om du underexponerar.
Har du exponerat hela rullen efter 800 kan det vara lönt att pressframkalla den, om ditt labb gör det, för att inte få för låg kontrast i filmen.

Det som skiljer färgfilmen från en vanlig svartvit film är att C-41 filmer blir finkornigare om du exponerar rikligare, en vanlig svartvit blir grovkornigare.

Jag skulle nog rekommendera att du exponerar lite mer än rekommenderade 400, har inte använt Ilfords film sedan jag assisterade i USA för tolv år sedan men jag testade då fram att 200-250 var en lämplig känslighet för den filmen.

Senast ändrad:
Kan bara hålla med föregående inlägg. Skall du pressa den så se till att hitta ett labb som pressframkallar åt dig till ett vettigt pris.

bättre exponeringstolerans!?

Det är väl så att filmen i fråga har bättre exponeringstolerans än gängse svatvita filmer. Har själv testat att exponera efter 100, 400 och 800 på samma rulle och jag tycker i alla fall att resultatet var helt okej-betydligt bättre än om jag skulle göra samma sak med en tri-x.

ANNONS
Götaplatsens Foto