Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Remfästena på Mamiya 645 super

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Kanske en baggis men rejält irriterande. På min Mamiya 645 super verkar fästena som jag fäster kameraremmen i vara olika stora. Faktum är att jag inte får på de remmar som är vara avsedda för modellen i båda fästena utan bara på ena sidan.

Är min kamera "felbyggd" eller har någon annan samma problem? För alla remmar har väl lika stora fästen på båda sidor? Har försökt vålda (med en typ liten fil och en mejsel) på ett fäste på en rem men lyckas dåligt. Tips?

Ingen som har minsta tips på hur jag ska få på en rem? För det är väl fel på fästena när de är olika tjocka?

det är förbannat irriterande att vara utan..

lotelo skrev:
Ingen som har minsta tips på hur jag ska få på en rem? För det är väl fel på fästena när de är olika tjocka?

det är förbannat irriterande att vara utan..
Hur ser fästena ut? Jag har haft 654 Super men det är ett tag sedan. Kan inte minnas att jag hade problem med fästena.

"Metallpluttar", är det uttrycket förståeligt? De ser jämnstora ut om man tittar på dem fast helt klart är den på vänster sida tjockare i "skaftet" eller vad man ska kalla det. Måste ju vara fel och jag vill ju inte börja fila på kameran. Hellre på remmen då fast det är ju svårt att komma åt de små skårorna med en fil.

lotelo skrev:
"Metallpluttar", är det uttrycket förståeligt? De ser jämnstora ut om man tittar på dem fast helt klart är den på vänster sida tjockare i "skaftet" eller vad man ska kalla det. Måste ju vara fel och jag vill ju inte börja fila på kameran. Hellre på remmen då fast det är ju svårt att komma åt de små skårorna med en fil.

Kanske nån kan ge nåt tips om du lägger ut en bild ;-)

Det kanske är just fjädrade clipshakar (vad det nu är?) som jag testat. Det är liksom en sak man trär på och en metallbit som lyfts upp en aning och som ska hamna ovanför "metallplutten".

KGS, menar du att jag behöver fotografera av "pluttarna" eller är den här lånade bilden med min darrhänta pil en bit på väg?

Bilagor

• m645_super_mag.jpg
    m645_super_mag.jpg
    29.1 KB · Visningar: 188
Senast ändrad:
e ju ingen kännare av Mamiya, tänkte att det kanske var så enkelt som att sätta i nån nyckelring eller nåt o så passar remmen... så gjorde jag i min Konica en gång i tiden när jag skaffade "proffsrem" *s* funderar på att hänga på en riktig rem på Minoltan, men minns inte varför längre... åldern du vet...

lotelo skrev:
Det kanske är just fjädrade clipshakar (vad det nu är?) som jag testat. Det är liksom en sak man trär på och en metallbit som lyfts upp en aning och som ska hamna ovanför "metallplutten".

KGS, menar du att jag behöver fotografera av "pluttarna" eller är den här lånade bilden med min darrhänta pil en bit på väg?
Hur ser andra sidan ut?

Likadan vad gäller fästet fast med blixtsko och spegeluppfällningsknapp typ och så utan frammatningsvev och multiknapp förstås.

Edit: Nä förresten, fästet är banne mig kortare och har ett bredare plattare huvud där än på andra sidan. Vad är det för rem man ska ha då tro?

Senast ändrad:
Lotta, stiftet på höger sida, vid frammatningsvredet är högre och anpassat för att även hålla windern på plats, om man har en sådan.
Provade på min PRO TL och öglan i remmen sitter rätt skralt fast , har aldrig använt remmen men tvekar till om jag skulle låta kameran hänga fritt i den.
Så börja inte fila i stift eller remmens fäste.
Det är svårt att både montera och framförallt att ta bort remmen.

Jaha då får man väl helt enkelt låta kameran vila i väskan mellan avtryckningarna. Det hade jag inte väntat mig för även om den är tung och klumpig så borde man ju kunna använda en rem utan att vara rädd att den rasar i marken. På en del andra (tom äldre) 645:eek:r är det ju inget problem. Har alltså Mamiya försämrat den biten eller har de förbättrat för windern tro?

Någon som behöver remmar förresten?

Fast Hasse, det är ju på den sidan jag får fast remmen. Problemet är på andra sidan där själva fästet är för tjockt. Ska det verkligen vara så? Det fästet har väl ingen annan funktion än för rem?

Lotta, om du håller klippset så att du ser undersidan.
Tryck ned den tunna plåtbiten så att du kan dra den mot remmen, hålet ska nu bli helt öppet och runt. Nu ska det gå att montera klippset/remmen på stiften utan större bekymmer.
På höger sida så skall klippset sitta längs in mot kameran. Jag sa fel i går kväll. Gör du detta och det fungerar så sitter kameran säkert i remmen.

lotelo skrev:
Fast Hasse, det är ju på den sidan jag får fast remmen. Problemet är på andra sidan där själva fästet är för tjockt. Ska det verkligen vara så? Det fästet har väl ingen annan funktion än för rem?
När jag tänker efter så kommer jag ihåg att det var lite knöligt att få fast remmen på ena sidan. Efter mycket blod, svett, och tårar gick det och jag kom på hur man gjorde. Man man måste liksom få in känslan för det, jag satt ett tag och höll på och efter en stund gick det.
Jag tror Hasses beskrivning på hur man gör är ganska bra.

...tänk vad grejer jag har förträngt!

Så här ser klippsen ut, det ena är öppet och det andra är stängt.
Du ska alltså trycka och dra ut för att öppna det.
du måste göra likadant när du tar bort remmen, vilket kan vara lite svårare.
Skannad med flatbäddsskanner, funkar på tredimenionella saker också!

Bilagor

• mamiya.jpg
    mamiya.jpg
    25.2 KB · Visningar: 55
ANNONS
Götaplatsens Foto