Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
50mm ???
- Trådstartare andm31
- Start datum
green
Avslutat medlemskap
5o mm är avståndet mellan filmplanet och det man kan kalla optikens optiska centrum. Ett 24mm opjektiv har t.ex. sitt optiska entrum inne i kamerahuset emedan ett långt teleobjektiv har sitt en bit frmför linsen. Ett 50mm objektiv har i allmänhet sitt centrum i bakre änden av optiken.
Ett annat sätt att förklara det på:
Om två parallella ljustrålar går in genom frontlinsen är 50mm den punkt bakom optiken där dessa möts, dvs det är det avstånd från optikens optiska centrum där ett objekt avbildas skarpt.
Rätta mig gärna om jag inte har fått fram vad jag menar.
Ett annat sätt att förklara det på:
Om två parallella ljustrålar går in genom frontlinsen är 50mm den punkt bakom optiken där dessa möts, dvs det är det avstånd från optikens optiska centrum där ett objekt avbildas skarpt.
Rätta mig gärna om jag inte har fått fram vad jag menar.
Hansi
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
50mm betecknar optikens brännvidd och är avståndet mellan filmplan (ofta markerad med ett genomstruket o någonstans på kamerahuset) och frontlinsen.
Inte mellan filmplanet och frontlinsen.
Mellan filmplanet och optikens centrum (brännpunkt) är det väl?
Bjelkengren
Aktiv medlem
Hej. Jo optiska centrum på optiken är det. Olika linser har ju olika brännvidd. I ett 50mm objektiv har du kanske 5 olika linser var och en med sin egna brännvidd. Det är dessa tillsammans som ger den slutliga brännvidden. Det finns mycket roliga formler för sånt. En bra källa kan vara en vanlig formelsamling för gymnasiet.
Glad påsk på er.
//Uffe
Glad påsk på er.
//Uffe
Sonnaren
Aktiv medlem
Jaa.....och ett annat kuriosum är att det egentligen bara är det främre och det bakre elementet som är själva linsen och som skall ge bilden. Resten av glasbitarna är till för att korrigera felen som dessa båda ställer till. Ja, det här gäller inte zoomoptik förstås. Där kan en del av mellanliggande element ha helt andra uppgifter.
Us
Us
Wolfgang
Aktiv medlem
Endast för småbild
För 6x6 måste väl andra avstånd mellan fokus och filmplan gälla. Kring 80 mm. Deras normal heter antingen 75 eller 80.
Annars har jag hört förklaringen att normalobjektiv heter 50 mm på grund av att diagonalen på småbildsnegativ är 50 mm (motsvarande 80 för 6x6).
Egentligen är den ca 43,5 mm, och Leica, som var först 1934, kallade sin normal för 5 cm för att ha en hanterbar siffer.
Det finns kanske ett samband mellan avståndet fokus - filmplan
och negativdiagonalen, som ger den bildvinkel som känns normal?
För 6x6 måste väl andra avstånd mellan fokus och filmplan gälla. Kring 80 mm. Deras normal heter antingen 75 eller 80.
Annars har jag hört förklaringen att normalobjektiv heter 50 mm på grund av att diagonalen på småbildsnegativ är 50 mm (motsvarande 80 för 6x6).
Egentligen är den ca 43,5 mm, och Leica, som var först 1934, kallade sin normal för 5 cm för att ha en hanterbar siffer.
Det finns kanske ett samband mellan avståndet fokus - filmplan
och negativdiagonalen, som ger den bildvinkel som känns normal?
Sonnaren
Aktiv medlem
Jovisst räknar man så - rätt eller fel. Ett normalobjektiv ger i stort sett en bild som storleksmässigt stämmer övens med vad man ser med obeväpnat öga. Alltså, ser man med båda ögonen men har sökaren framför det ena är det ingen stor skillnad i storlek mellan bilderna från de båda ögonen. Däremot stämmer ju inte bildvinkeln alls, vi ser ju i panoramaformat, även om området med mycket skarpt seende mera är som ~200 mm tele...... Detta gäller alltså vid jämförelse med 135-formatet.
Sedan är det ju en annan sak att mellanformatet har ett större negativ. Men avbildningsstorleken (och skärpedjupet) för en given brännvidd är konstant. 80 mm med mellanformat ger samma storlek av motivet som 80 mm på småbild. Men eftersom negativet är större blir avbildat område också större.
Us
Sedan är det ju en annan sak att mellanformatet har ett större negativ. Men avbildningsstorleken (och skärpedjupet) för en given brännvidd är konstant. 80 mm med mellanformat ger samma storlek av motivet som 80 mm på småbild. Men eftersom negativet är större blir avbildat område också större.
Us