Annons

K20d VS Canon 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Visst är det mer brus i K20 bilderna men helhestintrycker är ändå klart bättre. Bättre färg, kontrast, skärpa. Tom det större skärpedjupet upplever jag som fördelaktigt i de här bilderna.
 

Crelle

Aktiv medlem
Nytt...

http://crelle.se/mys/

Jag är inte blind. Vet att det är svårt att jämföra på helt olika bilder. (lika bra att försvara sig innan) men då jag inte just nu kan trolla fram mycket fler filer så får ni hålla till godo ändå...

Kommer att fortsätta att ta lite bilder med stativ imorgon på jobbet.

Tjipp
 

mayro

Aktiv medlem
Du skojar va? Om inte, så titta mer noggrant på bakgrunden och dom mörkaste partierna...

/K

Förstår du talar om alla bilderna..Ser att det kan se ut så då jag inte sa mer exakt vilken länk av dom jag menade.Fanns ju en ovanför också...... Sorry slarv... Jag utalade mig om den sista länken med bara två bilder...
 

macrobild

Avslutat medlemskap
lägg upp rawfilerna så vi kan själva balansera upp dom , kontrollera informationen från skugga till högdager, brus, klippning, absoluta skärpeplan etc.
dessa bilder säger ingenting mer än att vi ser ett antal olika bilder
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Mitt syfte med detta är att testa och utvärdera bildton och brus utan att dissikera allt för långt in i nörderiet!. Försöker ha ganska jämförbar optik och kör i helt vanliga fotosituationer.

Kommer lite bilder med D700 också...

Jag börjar känna för småbildsfotmatet i mitt fotograferande... Därför kör jag lite kläm och känn på de olika...

Mina reflektioner so far mellan k20d/5d/d700 på ISO 3200;

Lågdagrar är D700 överlägsen
K20d lite långsammare med att fokusera i dåligt ljus
5d är en SKÖN kamera på ngt märkligt sätt!
Detaljer är k20d BRA på

ISO 1600 Jämnt skägg


jag vill se detaljer från K20d i 1600iso jämfört med 5d och 1600iso, eftersom detaljupplösningen blir lidande från 800iso och uppåt med K20d jämfört med Canon 40d, dvs i identiskt lika exponerade bilder, samma tid /bländare.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Och i den här mätningen är systerkameran från Samsung bättre än 5D på två av tre av de viktigaste bildkvalitetskriterier inkl dynamisk omfång.
Ja, och det intressanta - tycker jag - med den tabellen är att GX-20 hamnar högre upp än K20D fast det är samma sensor. Därför misstänker jag att den testade GX-20:n är producerad senare än K20D och att Samsung har fått bättre ordning på sensortillverkningen, alltså att senare tillverkade exemplar av denna sensor presterar bättre än de första exemplaren. Helt enkelt en tightare kvalitetskontroll med färre "heta pixlar" etc.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Men enligt infon du skrivit på bilderna så har ju Pentaxen något mindre bländare och därmed något längre slutartid. Bruset ökar ju vid längre tider. Ok, det är ingen jättestor skillnad i detta fall, men det är inte samma exponeringsvärden - även fast exponeringarna i sig verkar ha samma ljusvärde vad jag kan se på min skärm - vilket är svårt att göra eftersom det finns en toningseffekt inlagd som försvårar jämförelsen!
 

Crelle

Aktiv medlem
Sådär gott...

just denna sallad var inge höjdare...

Vad e det för toning du ser Roland?

Jag skall som sagt ta mer jämförande bilder på jobb i morgon.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tjipp!

Ja det är bara bilder vi ser. Magiskt!

http://crelle.se/ris/

Kram
Mors, har inte läst allt i denna tråd men vad är det du försökr jämföra? Jag ser två bilder med olika tid, olika bländare och dessutom olika motiv (vinkel, fokus, etc).

Jag har all respekt för att det är svårt att göra jämförelser men jag tycker det vore en fördel om du kunde försöka likställa dem så gott det går.

Ha det bra!

Anders
 

Crelle

Aktiv medlem
HATAR att folk har SÅ mycket taggar...

Mors, har inte läst allt i denna tråd men vad är det du försökr jämföra? Jag ser två bilder med olika tid, olika bländare och dessutom olika motiv (vinkel, fokus, etc).

Jag har all respekt för att det är svårt att göra jämförelser men jag tycker det vore en fördel om du kunde försöka likställa dem så gott det går.

Ha det bra!

Anders
Som jag skrev tidigare i tråden....


"Jag är inte blind. Vet att det är svårt att jämföra på helt olika bilder. (lika bra att försvara sig innan) men då jag inte just nu kan trolla fram mycket fler filer så får ni hålla till godo ändå...

Kommer att fortsätta att ta lite bilder med stativ imorgon på jobbet.

Tjipp"


Och jag fortsätter att hävda att jag vill inte ha en massa konstiga påhopp utan kom istället med förslag på Normala fotosituationer och liknande.

Bilder kommer att visas och bilder kommer att tittas på så tänker jag fortsätta detta ENKLA test (ni som inte tycker att detta är ett test sluta läsa)

Kärlek till alla och må väl! Crelle kommer att lägga upp fler helt vanliga foton ,
 

mayro

Aktiv medlem
Min röst har du för ditt visande av bilder.... Så kör på.. Supertrevligt ju att sitta och jämföra...
 

Crelle

Aktiv medlem
Dags igen

Nu e jag på jobba och skall köra av ett par bilder med de tre; D700, 5d och K20d.

Optiken som sitter på just nu är
Pentax fa 35mm f2
Nikon 50mm f 1,2
Canon 50mm f 1,4

ISO 1600

Kommentare
 
ANNONS