Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Valet å kvalet - Köpa Pentax eller byta märke?

Produkter
(logga in för att koppla)

dropkick

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på att köpa en digital systemkamera och har som många andra en del funderingar kring detta. Jag har två analoga systemkameror från Pentax (Mz 5-n och MX) sen tidigare och lite optik och utrustning.

När jag började fundera på att gå över till digitalt så hade jag nästan bestämt mig för att byta till Canon (40D). Det har alltid känts som att utbud och kvalitet varit snäppet bättre till t ex Canon och Nikon. Inbillning kanske, men jag tycker det är de som testats mest och fått bäst betyg genom åren.

Men nu har jag börjat fundera på en Pentax K20d. Hade jag inte haft Pentaxutrustning i min ägo så hade det varit enklare att bestämma sig. Då hade det nog blivit en Canon. Men i o m att jag har en del optik och
blixt så börjar det kännas lite dumt och dyrt att byta märke. Om jag inte bestämmer mig för att sälja lite saker då. Jag är dock inte helt säker på att jag kommer att lägga det analoga på hyllan än. Men jag misstänker att att det kommer bli mest digitalt fotande när jag väl får en ny kamera.


Här är en lista på min utrustning:


SMC PENTAX-M 1,7 50mm
SMC PENTAX-M 3,5 135mm
SMC PENTAX-FA* 2 24mm IF & AL
TAMRON SP AF 28-75mm 2,8 XR DI
TAMRON SP AF 90mm 2,8 DI MACRO
ZENITAR K 2,8 16mm FISH EYE
VIVITAR 70-210MM 3,5 SERIES 1
SMC PENTAX-M 1,4 50mm
SMC PENTAX-M 2,8 28mm
SMC PENTAX-FA 2 35MM AL
SMC PENTAX-FA 3,5-5,6 28-80MM

METZ 54 MZ-3 (blixt) och en macrobälg.

Så frågan är ju då om man ska fortsätta med Pentax eller byta? Har läst en massa tester men jag blir ändå inte riktigt klok på hur jag ska göra. Är jag dum som ens funderar med tanke på vad jag har för grejjer? Jag vill gärna ha lite tips och råd. Kan även nämna att ovsett om jag byter eller ej så köper jag en mer vidvinklig zoom och antagligen ett 50mm men autofokus. Känns som att det kan vara bekvämt att ha ibland.

* Och hur är det med de "heta pixlarna" på Pentaxen som jag läst om? Ska visst finnas en uppdatering att tanka ner. Funkar den?
* Kommer min blixt även att fungera med en K20?
* Hur krångligt/smidigt är det att använda de äldre objektiven om man vill köra manuellt eller med bländar/tidsautomatik?
* Måste man även blända ner för att mäta ljuset när man använder linser med autofokus manuellt också? Eller känner kameran av vilken bländare man valt på dem?
* Om man kör helt automatiskt med bländarringen på A så funkar det väl utan problem?
* Är mina objektiv tillräckligt bra för kamerans upplösning?
* Bildkvalitet jämfört med Canon (ser man någon skillnad)?

Kan även nämna att det är de två Tamron objektiven samt 50mm 1,4 som jag använder mest. De andra används väldigt sällan. Något har jag bara tagit ett par testbilder med.

Är tacksam för alla svar och råd jag kan få!

/Johan
 

interpix

Aktiv medlem
Hej,

Jag tycker du skall ställa frågan även Pentaxforumet för att få bästa svar.

Rent allmännt är Pentax digitala kameror mycket bra på bildkvalité, byggkvalité och funktioner. Canon har ofta snabbare autofokus och fler bilder per sekund. Med så många fina optiker tror jag inte du skulle bli missnöjd med en Pentax eller kanske en Samsung GX 20. Några av de objektiv jag känner till 35/2 50/1,4 28-75 tamron 90 klarar säkert av sensorupplösningen på 14, 6 mp på en bra bländare.
 

ogge

Aktiv medlem
Jag har en Pentax K20, tredje pentaxen. Jag tycker att det mest avgörande för ditt val av kamera är vad du ska använda den till. Är sport och action ditt favoritmotiv så är inte K20 den optimala kameran, Canon är snabbare både vad gäller bps och af.

Men sett till vad du har för objektiv så tycker jag att du ska satsa på K20 för där fanns flera riktigt fina linser.

Vad gäller upplösningen på objektivet är min erfarenhet följande. Mitt Da 300 kan prestera fantastiskt på K20, mitt Smc-m 200 2,5 fungerar alldeles utmärkt men där märker man att det inte riktigt har kapacitet att tillgodogöra sig den höga upplösningen.

Så räkna med att dina af-objektiv kommer att prestera riktigt bra och att det kan variera lite med de äldre objektiven. Men de fungerar alldeles utmärkt och ljusmätning har aldrig varit något problem för mig, använder sällan små bländare.

Hursomhelst så har alla märken bra kameror och olika plus / minus. Men med den uppsättningen som du redan har så är Pentax ett givet val tycker jag. Grymt kompetent kamera till ett bra pris.
 

abbeman

Aktiv medlem
Med all den optiken tycker jag absolut att du ska välja Pentax. Har själv bara provat K10d vilket är en toppenkamera, hänger väl inte med i högiso racet, men den har ju något år på nacken också.

Kör Pentax, de kommer ju med ny intressant optik också och det dröjer nog inte länge föränn din drömkamera kommer även från Pentax.

/Albin
Hej!

Funderar på att köpa en digital systemkamera och har som många andra en del funderingar kring detta. Jag har två analoga systemkameror från Pentax (Mz 5-n och MX) sen tidigare och lite optik och utrustning.

När jag började fundera på att gå över till digitalt så hade jag nästan bestämt mig för att byta till Canon (40D). Det har alltid känts som att utbud och kvalitet varit snäppet bättre till t ex Canon och Nikon. Inbillning kanske, men jag tycker det är de som testats mest och fått bäst betyg genom åren.

Men nu har jag börjat fundera på en Pentax K20d. Hade jag inte haft Pentaxutrustning i min ägo så hade det varit enklare att bestämma sig. Då hade det nog blivit en Canon. Men i o m att jag har en del optik och
blixt så börjar det kännas lite dumt och dyrt att byta märke. Om jag inte bestämmer mig för att sälja lite saker då. Jag är dock inte helt säker på att jag kommer att lägga det analoga på hyllan än. Men jag misstänker att att det kommer bli mest digitalt fotande när jag väl får en ny kamera.


Här är en lista på min utrustning:


SMC PENTAX-M 1,7 50mm
SMC PENTAX-M 3,5 135mm
SMC PENTAX-FA* 2 24mm IF & AL
TAMRON SP AF 28-75mm 2,8 XR DI
TAMRON SP AF 90mm 2,8 DI MACRO
ZENITAR K 2,8 16mm FISH EYE
VIVITAR 70-210MM 3,5 SERIES 1
SMC PENTAX-M 1,4 50mm
SMC PENTAX-M 2,8 28mm
SMC PENTAX-FA 2 35MM AL
SMC PENTAX-FA 3,5-5,6 28-80MM

METZ 54 MZ-3 (blixt) och en macrobälg.

Så frågan är ju då om man ska fortsätta med Pentax eller byta? Har läst en massa tester men jag blir ändå inte riktigt klok på hur jag ska göra. Är jag dum som ens funderar med tanke på vad jag har för grejjer? Jag vill gärna ha lite tips och råd. Kan även nämna att ovsett om jag byter eller ej så köper jag en mer vidvinklig zoom och antagligen ett 50mm men autofokus. Känns som att det kan vara bekvämt att ha ibland.

* Och hur är det med de "heta pixlarna" på Pentaxen som jag läst om? Ska visst finnas en uppdatering att tanka ner. Funkar den?
* Kommer min blixt även att fungera med en K20?
* Hur krångligt/smidigt är det att använda de äldre objektiven om man vill köra manuellt eller med bländar/tidsautomatik?
* Måste man även blända ner för att mäta ljuset när man använder linser med autofokus manuellt också? Eller känner kameran av vilken bländare man valt på dem?
* Om man kör helt automatiskt med bländarringen på A så funkar det väl utan problem?
* Är mina objektiv tillräckligt bra för kamerans upplösning?
* Bildkvalitet jämfört med Canon (ser man någon skillnad)?

Kan även nämna att det är de två Tamron objektiven samt 50mm 1,4 som jag använder mest. De andra används väldigt sällan. Något har jag bara tagit ett par testbilder med.

Är tacksam för alla svar och råd jag kan få!

/Johan
 

dropkick

Aktiv medlem
jag tvivlar på att jag kommer att fota sportmotiv. Iaf i nuläget. Skulle tro att det mest blir natur, macro, landskap, resefoto, porträtt kanske och polarna. Kanske kunde vara kul att köpa ett tele längre fram med. Och fota fåglar och andra djur. Men det vet jag inte än.

Hur är det när man använder tele? Är det viktigt att ha bra brusprestanda på höga iso och snabbare af eller duger Pentaxen?
Har lite dålig koll på detta område.

Tyvärr är det ingen butik i närheten som säljer K20. Skulle vara kul att provhålla. Har kikat på en begagnad K100 i en butik och den kändes helt ok. Lite liten kanske. Speciellt efter att ha hållit i en polares 40D. Den var rejäl och fin att hålla i.

Hur är K20 i jämförelse? Lite mindre antar jag. Men ger den ett lika "tåligt" intryck?
 

interpix

Aktiv medlem
För det du fotograferar låter det inte som högisoegenskaper är viktigast. Bildstabiliseringen är användbart på alla brännvidder men speciell vid telefotografering. Pentaxens AF är snabb så länge det inte är dåligt ljus. Byggkvaliten är mycket bra, speciellt tätning och låsbara luckor ger ett proffesionellt intryck. Några tycker att vissa knappar känns lite sämre.
 

Tyckaren

Aktiv medlem
Lite off topic, men ändå inte eftersom många pratar om det i tråden:

Vad kännetecknar en snabb AF?
- Snabb att låsa på ett stilla objekt?
(under frågan är då - låste den rätt och blev det skarpt?)
- Snabb att låsa på ett rörligt objekt, och mindre bra på att följa med motivet? (Vilket märke är bäst på detta område:))
- Snabb att låsa på rörligt motiv och att följa med så att 70-80% av AF-C bilderna blir skarpa på din t.ex. 3bps kamera, istället för bara 40% på en 6,3 bps kamera?

- Vad är bäst? En bil som går fort till 100km/h, eller en som går ganska fort till 100km/h, men även går fort i kurvorna.

Det är bl.a. just i detta ämne jag tycker tidningarna brister rejält. Man ser bara tester på hur snabb kameran är att låsa på stilla motiv.

Tekniken har blivit så mycket mer avancerad idag - det är dags att många av tidningstestarna tar ett steg till eller två.

Tänkte faktiskt också skriva en massa skryt om mitt favoritmärke, men då blir det ju bara en massa märkesfanatism - men kom på att jag var mer nyfiken på vad ni tycker kännetecknar en snabb AF

Adam
 
ANNONS