Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

www.kameraexperten.se?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Freddie Boy

Aktiv medlem
Har läst att många inte har fått med en manual till kameran det får man ju alltid med, konstigt...skickas varan från utlandet?

vilka betalnings alternativ finns det?
 

Castenfors

Aktiv medlem
Så skrev jag i en annan tråd ang detta:

Köpte en canon 40d på kameraexperten och beställde den kl 15, dagen efter kl 12 hade jag kameran! Så jag hade inga problem med att få grejerna och allt funka som det ska! Enda negativa var att man inte fick med en manual, men man kan ju stå ut med att ladda ner en engelsk manual eftersom man fick kameran runt 2000 kr billigare än något annat ställe.

Det är exakt samma olika betalningssätt på kameraexperten som cyperfoto osv.

/M
 

Freddie Boy

Aktiv medlem
Känns ju ganska bra att få med en sv. manual då jag ska köpa D90 som är en kamera som är rätt så kompliserad som kräver användaren en manual att läsa. Kan man bet. på faktura? eller från bankens sida?
 

Robert_Vallentuna

Aktiv medlem
Känns ju ganska bra att få med en sv. manual då jag ska köpa D90 som är en kamera som är rätt så kompliserad som kräver användaren en manual att läsa. Kan man bet. på faktura? eller från bankens sida?
D90 manual kan du ladda ner från Nikons hemsida, på Svenska och gratis. Regga dig bara som användare på deras supportsida.
 

Freddie Boy

Aktiv medlem
ok, men jag tycker att det är smidigare att läsa en manual än att sitta med en massa papper i A4 format....vad koster det och köpa en manual och var köper man dem?
 

Gnutte

Aktiv medlem
Nu har jag beställt min 50D men det blev varken ifrån Plusfoto eller kameraexperten. Försökte komma i kontakt med kameraexperten under hela dagen utan framgång så jag hoppar nog över dem!
 

NG87

Aktiv medlem
Beställde en D300, batterigrepp, extra batteri och minneskort från dem.
Hörde lite med supporten om leveranstiderna och de sa att det nog kunde ta fem dagar då de hade mycket att göra för tillfället. Jag hade inte precis bråttom med att få sakerna så jag la en beställning och hade dem två dagar efteråt, trots supportens svar. Prylarna har fungerat bra, så jag kan inte svara på hur bra de är på garantiärenden dock.
 

MaagnusJ

Aktiv medlem
Jag har för mig att Kameraexperten tidigare höll på med gråimport.
Men de bytte ägare för ca ett år sedan tror jag.
Sedan dess har jag uppfattningen att detta upphört och att de även får mindre andra klagomål.
 

AdamNorberg

Aktiv medlem
"Anledningen till att du inte får någon manual/manual på svenska är för att de importerar kamerorna själva och säljer sedan. Köps inte direkt från t.ex. Nikon- eller Canon Sverige. Lite "B" med andra ord...

Så har det iaf varit tidigare och de har inte varit duktiga på att skriva ut detta."


Det var en som svarade mig så på ett annat forum.
 

Lorryquai

Aktiv medlem
B och B.... Grå-import.

Så räkna inte med svensk garantiservice om ni skulle drabbas av något fel. Jag misstänker att kameraexperten sköter servicen själv, dvs skickar kameran till det land där den kommer ifrån, för att servas kameran där.

Vilket innebär lång servicetid.

Detta är inte fakta utan bara ren spekulation, då kamerorna saknar manual, vilket är fakta.

//Lorryquai
 

Tönnhed

Aktiv medlem
"Anledningen till att du inte får någon manual/manual på svenska är för att de importerar kamerorna själva och säljer sedan. Köps inte direkt från t.ex. Nikon- eller Canon Sverige. Lite "B" med andra ord...

Så har det iaf varit tidigare och de har inte varit duktiga på att skriva ut detta."


Det var en som svarade mig så på ett annat forum.


Hej,

Beställde pryttlar från dem igår, enligt deras hemsida står det följande; "Våra produkter är svensk sålda. Produkterna har därmed svenska manualer och menyer". Rätt klart om vad som gäller, får se om dem lever upp till bevis...


/Conny
 

Lorryquai

Aktiv medlem
Tycker att det första du gör är att kollar serienummret på kameran, ringer Lasses Kameraservice och kollar upp om det är ett accepterat serienummer.

//Lorry
 

AdamNorberg

Aktiv medlem
Hej,

Beställde pryttlar från dem igår, enligt deras hemsida står det följande; "Våra produkter är svensk sålda. Produkterna har därmed svenska manualer och menyer". Rätt klart om vad som gäller, får se om dem lever upp till bevis...


/Conny
Hej Conny

Jag har också läst det på deras hemsida, så jag blev lite fundersam där, men jag vet inte vad som är rätt eller fel.
Det var bara det svaret jag fick av honom. Han jobbar på Japanphoto, så jag litar på honom, men det är svårt att veta.

Jag säger inte att det är rätt det jag skrev förut, endast fakta jag har fått reda på av folk :)


// Adam
 

tettimul

Aktiv medlem
D90 manual kan du ladda ner från Nikons hemsida, på Svenska och gratis. Regga dig bara som användare på deras supportsida.
Problemet med att ladda ner den manualen är att du måste ha en dator med dig ut i skogen om du vill läsa något där. Den går nämligen int eatt skriva ut.
Om man köper någonting som kräver en manual från en svensk försäljare och det inte finns en vettig manual är varan enligt konsumentköplagen att betrakta som behäftad med fel och du kan i häva köpet. Nu står det iofs i deras annons att det är en pdf-manual men de tär tveksamt om det duger eftersom den inte går att skriva ut.
Min kompis köpte en kamera från dom och fick hem den utan manual. Nikon ville inte hjälpa till eftersom de kameror de importerar innehåller svensk tryckt manual. Det rör sig alltså om gråimport enligt dom. Nu fick de en tysk manual från kameraexperten som de sedan kunde skicka till Nikon på Irland och där byta till sig en svensk manual. Den hanteringen har svenska Nikon slutat med då de inte vill stötta andra importörer vilket är begripligt. Återstår att se vad som händer när min kompis behöver service.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det skulle förstås kunna ligga till så att www.kameraexperten.se tidigare har sålt gråimporterade kameror, men att de nu köper från svenska generalagenter, som MaagnusJ skrev om i sitt inlägg. Ifall det stämmer att man numera får med TRYCKTA svenska manualer.

Killen på Japan Photo kan således ha rätt i det han sa, men det är ju inte säkert att han har kläm på den ändring av ägare och (eventuella) ändring av arbetssätt som kan ha skett på senare tid.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS