Annons

Tiff, hur tänka?

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D3 och läste i en aktuell debatt att TIFF gör bilden färdig samtidigt som det är ett okomprimerat format. Innebär det att man får med sig inställningarna från bildstilen i kameran och börjar redigeringen därifrån i PS eller försvinner de inställningarna precis som med RAW ifall man inte använder Nikons egen programvara.

D3 har ju rätt många vettiga inställningar på förhande som vignetteringskontroll, D-lightning, och reducering av CA.

Jag skulle föredra tiff framför jpg, om inte RAW är ett alternativ. Tiff är väl en RAW med den skillnaden att inställningarna redan är applicerade på bilden, istället för att ligga separat i filen. Bitdjupet är ju också högre, 12 eller 16 gentemot jpgs åtta. Att tiff också är okomprimerad är väl heller ingen nackdel. ;-)

Godmorgon,

Jag kan inte svara på om inställningar följer med eller inte, men om du gör bilden "färdig" i kameran så kan du inte finjustera exponeringen i din RAW-konverterare. Det vill jag personligen inte vara utan och sparar därför alltid i RAW. Om jag har bråttom (eller känner mig lat) och inte vill sitta och pilla med varje RAW-fil är det bara att batch-konvertera i t.ex. Camera RAW. RAW-filerna finns kvar om jag vill gå tillbaka senare och finjustera en enskild fil. RAW är, tycker jag, det enda sättet att fullt utnyttja den höga kvalitet som dagens dSLR-kameror ger.

När det gäller bitdjupet, pentaxZ, så har väl det inte med filformatet att göra? TIFF kan vara både 8 och 16 bitar.

Hälsningar

F

Måste väcka denna tråden till liv igen..

Jag har märkt att det går att jobba mycket mer med filen efteråt om man fotar i Tiff jämfört med Jpeg.. Raw är självklart det bästa men tycker aldrig att färgerna blir riktigt lika bra..

Men! Läste någonstans att det i nya ACR i Cs4 finns en funktion så att man kan ladda in tex färgprofilerna Nikon! 8-O

Så att man kan få profilen från tex D2x-mode2 eller 3 i Camera Raw?!

Stämmer det och vet någon mer om detta?

Måste väcka denna tråden till liv igen..

Jag har märkt att det går att jobba mycket mer med filen efteråt om man fotar i Tiff jämfört med Jpeg.. Raw är självklart det bästa men tycker aldrig att färgerna blir riktigt lika bra..

Men! Läste någonstans att det i nya ACR i Cs4 finns en funktion så att man kan ladda in tex färgprofilerna Nikon! 8-O

Så att man kan få profilen från tex D2x-mode2 eller 3 i Camera Raw?!

Stämmer det och vet någon mer om detta?
Ja det stämmer. Går att hämta hem de profilerna från någon sida som jag glömt. Troligtvis Nikons egen Supportsida. Jag har de profilerna i mitt CS4. jag installerade de i CS3 från början men de följde med från CS3 automatiskt när jag installerade CS4. Märkligt men bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto