Annons
Gammal 2012-02-19, 17:32   #151

Fredrik AVT skrev: Man får ju komma ihåg att Sony har A77 med 24mp och 12bps (utan AF men datamängden är samma för det gällande 24mp och 12bps) så en Nikon med samma sensor och 8 bps är inte osannolik. En DX sportkamera samma som D300/s i nyare tappning. Däremot skulle det inte förvåna mig om den inte fick AF modulen från proffshuset den här gången utan fick samma AF modul som D300/s för att hålla modellerna mer isär då DX kameran får mer mp än proffshuset (om det nu spelar någon roll).
Givetvis få D400 samma AF-modul som i D4 och D800 annars är det ingen vits med 8 bps.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-19, 17:37   #152

Garv!
Teodorian skrev: Jag tror det dröjer innan vi får se en FX DSLR med 57 MP (samma räckvidd som en 24 MP DX-kamera) och 8 bps för samma pris som en D400...
Välkommen till SM i att slå in öppna dörrar... :-D
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-19, 17:45   #153

Är det bara jag som tror att fullformat i långa loppet är på väg att tyna bort utanför pro-segmentet?
Tycker mycket pekar på att aps-c-storleken på sensorer är här för att stanna och sitter i allt fler modeller i övre prisklasserna? Mindre optik, högre sensorupplösning.
Tror inte att fullformat kryper nedåt i modellerna, snarare tvärt om. De tynar bort till förmån för superbrusfria småsensorer.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-19, 17:47   #154

Garv!
Enligt Prisjakt så går D800 att få tag på för 21.310 kr och om det här fortsätter troligtvis under 20.000 i sommar, förmodligen mindre kul för dom som nu betalar 25.000kr............. En D400 får definitivt inte kosta över 16.000kr. Det blir intressant att se vad ersättaren till D7000 (D7100) får för pris å specifikationer, kanske det blir 24mp och 8bps 12.000kr kan bli svårt att undvika kannibalism...........ska bli mycket intressant å följa.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-19, 17:51   #155

Teodorian skrev: Att D700 fortsätter säljas är i linje med vad Nikon gjorde när D7000 kom och då fortsatte med att sälja D90 till ett lägre pris.
Från Nikon UK:

"D800 does NOT replace D700. It's a different beast".
"D700 is NOT discontinued".

Huruvida detta stämmer, kan jag inte avgöra, men sades det inte även i någon svensk intervju, att D700 "kommer fortsätta att tillverkas"?
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-19, 17:59   #156

Skrotografen skrev: Enligt Prisjakt så går D800 att få tag på för 21.310 kr och om det här fortsätter troligtvis under 20.000 i sommar, förmodligen mindre kul för dom som nu betalar 25.000kr....
Ja du, innan företag som "clickok.se" och "Hylte Färgfoto" får se röken av en D800 på sina lagerhyllor -- om de någonsin tar/får in den -- så är väl industrisemestern slut...
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-19, 18:15   #157

Cool
Det fascinerar mig att det fortfarande finns de som tror att DX-kameror har köpts enbart av folk som valt det av budgetskäl och egentligen suktar efter FX...
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-19, 18:31   #158

Glimt
jorgene skrev: Ja du, innan företag som "clickok.se" och "Hylte Färgfoto" får se röken av en D800 på sina lagerhyllor -- om de någonsin tar/får in den -- så är väl industrisemestern slut...
Har bokat en D700 från Cyberphoto, den kanske inte heller dyker upp förren efter industrisemestern..........................
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-19, 18:34   #159

Glimt
Skrotografen skrev: Har bokat en D700 från Cyberphoto, den kanske inte heller dyker upp förren efter industrisemestern..........................
Ok, då kommer den efter semstern 2013 på "Hylte Färgfoto"... :-D
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-19, 18:42   #160

Idé
Petsan skrev: Det fascinerar mig att det fortfarande finns de som tror att DX-kameror har köpts enbart av folk som valt det av budgetskäl och egentligen suktar efter FX...
Joho du, DX=fattigmans FF ;-).
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-19, 18:48   #161

FredF78 skrev: Är det bara jag som tror att fullformat i långa loppet är på väg att tyna bort utanför pro-segmentet?
Tycker mycket pekar på att aps-c-storleken på sensorer är här för att stanna och sitter i allt fler modeller i övre prisklasserna? Mindre optik, högre sensorupplösning.
Tror inte att fullformat kryper nedåt i modellerna, snarare tvärt om. De tynar bort till förmån för superbrusfria småsensorer.
ALLT kryper nedåt. Vi vet dock inte var toppen på kurvan vad det gäller försäljning av "stor kamera med utbytbart objektiv" är, om vi har nått den än, eller om den har en fortsatt stigande derivata.

2011 som förutsåpåddes bli det första året sedan kameratypen "uppfanns" som DSLR skulle sälja färre exemplar än året innan för många tillverkare. Så blev det inte. Nikon sålde dryga 5.4 miljoner kameror med utbytbart objektiv under sept.2010>sept2011. Exakt hur många av dessa som var ur Nikon "1"-serie vet jag inte än, men de har gått riktigt bra. Det såldes också fler FX-kameror under 2011 än under 2010. Och fler "dyra" objektiv...
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-19, 18:55   #162

The_SuedeII skrev: ALLT kryper nedåt. Vi vet dock inte var toppen på kurvan vad det gäller försäljning av "stor kamera med utbytbart objektiv" är, om vi har nått den än, eller om den har en fortsatt stigande derivata.

2011 som förutsåpåddes bli det första året sedan kameratypen "uppfanns" som DSLR skulle sälja färre exemplar än året innan för många tillverkare. Så blev det inte. Nikon sålde dryga 5.4 miljoner kameror med utbytbart objektiv under sept.2010>sept2011. Exakt hur många av dessa som var ur Nikon "1"-serie vet jag inte än, men de har gått riktigt bra. Det såldes också fler FX-kameror under 2011 än under 2010. Och fler "dyra" objektiv...
Anar jag en bitterhet av att spegelreflextekniken sakta håller på att försvinna? ;) Själv håller jag på att acklimatiseras till att snart köpa en nex7 eller liknande. Känner inte längre för min Canon 5Dmk2 som jag gjorde tidigare. Den har blivit ett monster.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-19, 19:56   #163

FredF78 skrev: Är det bara jag som tror att fullformat i långa loppet är på väg att tyna bort utanför pro-segmentet?
O jag som tänkte precis tvärt om, att fler o fler vil ha en liten mindre billigare FX-kamera, medans det är färre o färre som är intresserade av en proffsigare DX-kamera.
... fast det kanske bara är mitt önsketänkande...
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-19, 19:58   #164

Tell skrev: O jag som tänkte precis tvärt om, att fler o fler vil ha en liten mindre billigare FX-kamera, medans det är färre o färre som är intresserade av en proffsigare DX-kamera.
... fast det kanske bara är mitt önsketänkande...
Jag har varit inne på exakt samma tanke. Det måååste komma en jättesmidig fullformatare.
Är priset rätt kommer kanske många köpa men för att priset skall ner måste många köpa. Tror inte att kameratillverkarna är redo att riskera en sån grej.
Besvara med citat   
Gammal 2012-02-19, 20:04   #165

Nej, faktiskt inte det minsta... Jag har ingen "historia" inom kamerateknik äldre än år 2000. Jag fotade med min första analoga egna kamera på safari 1980 (7 år gammal, hehe...), men mellan 1985 och 1999 är det ganska blankt.

Sen har jag faktiskt precis samma inställning vad det gäller film - det går helt enkelt inte att jämföra den bildkvalitet du får av ett 60x45 -neg med vad du får av en APS (som ju faktiskt började som ett halvformat för 135-film...). Mest pga optikens begränsningar, men också en hel del annat.

Jag har en mamiya 150/2.8 APO, inköpt för 1500 (eller 2000, minns inte...) kr som monterad på en FX är dubbelt så skarp och har en tiondel så mycket CA som ett Zeiss ZF2 100/2 makro monterat på en DX-kamera. Zeissen räknas ändå till något av det skarpaste som någonsin tillverkats, och kostar över 15,000kr.

Det är mycket vad det gäller absout bildkvalitet där fysikens lagar helt enkelt inte kan brytas, vad man än hittar på. Och optik är en gren av bildkvalitet som är stenhårt styrd av moder natur...
.................

Jag kör också APS, har en D7000 bl.a nu. Trivs jättebra med detta för normalt bruk, och vill definitivt inte ha en D300. Den är större, tyngre, och ger sämre bildkvalitet. Vad finns det då att välja på?

Titta neråt i storlek i stället så hittar man NEX5N, NEX7 och Fujifilms Xpro1. Kanske även också Samsungs NX200? Vad det gäller statisk bildkvalitet så är de (minst) likvärdiga min D7000, men de är så otroligt begränsade när jag börjar ställa lite krav på kameran - fotograferar sport, teater, djur i rörelse osv.

Jag provade att fota en bekants barns hockeyträning med en Sony A77, och var efter ett par minuter så vansinnig på den värdelösa laggande sökaren att jag var på väg att kasta kameran efter första bästa förbipasserande. Kunde blivit lite fel eftersom det inte var min kamera... Den är kanske ändå en av de bästa vad de gäller uppdateringshastighet och AF av de spegel-lösa kamerorna.

Så, ja - jag vill ha tillgång till en spegel-baserad kamera ganska länge till tror jag. När EVF-tekniken är 4-10ggr snabbare än vad den är idag kansek det är dags att omvärdera...
Fram tills dess har jag två stora kameror, och vill gärana hitta en lite mer jack-fick-vänlig kamera också. Ska bli kul att se hur långt "1"-systemet kan utvecklas.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:33.

Aifo AB - Elinchrom ELC Pro HD Studioblixt