Gammal 2009-01-16, 23:17   #1

Knyta två lager till samma mask?
Kan man på nått sätt knyta två stycken Lager (justeringslager) till samma lagermask?

/Jocce
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-17, 03:00   #2

Gör masken på ena lagret och lägg det underst(av de två lagrena). sätt sedan musmarkören på strecket mellan de två lagren och tryck ner alt, då ser du hur markören ändras. klicka sedan med musen. du kan låta ännu fler lager dela på samma mask, då lägger man det nya lagre man vill lägga till ovanför och upprepar proceduren.

/FLiP
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-24, 22:32   #3

I windows kan man alt-klicka på masken och dra den till det lager man vill kopiera den till.

Peter
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-25, 00:02   #4

Kalin skrev: I windows kan man alt-klicka på masken och dra den till det lager man vill kopiera den till.

Peter
Kopiera ja, men jag vill få samma justeringar hela tiden för att slippa kopiera vid varje ändring i maskningen...

/Jocce
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-25, 02:46   #5

ett annat - kanske lite mer lättförklarat - sätt att göra det jag beskrev tidigare:

markera lagret. tryck ner Ctrl+ Alt + G för att dela mask med lagret under.

/FLiP
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-25, 02:55   #6

ELLER, beroende på hur/vad du jobbar med så kan du lägga dina "gemensamma" lager (se som ska dela mask) i en grupp och sätta en mask på gruppen (mappen).

Detta är också ett sätt att arbeta med multipla masker på samma justeringslager, man "nästar" mappar. Masker inne i mappen fungerar precis som tidigare, och "gruppmasken" är det sista som beräknas innan PS adderar dina lager.
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-25, 02:59   #7

The_SuedeII skrev: ELLER, beroende på hur/vad du jobbar med så kan du lägga dina "gemensamma" lager (se som ska dela mask) i en grupp och sätta en mask på gruppen (mappen).

Detta är också ett sätt att arbeta med multipla masker på samma justeringslager, man "nästar" mappar. Masker inne i mappen fungerar precis som tidigare, och "gruppmasken" är det sista som beräknas innan PS adderar dina lager.
Men helsike! varför gör jag inte så? Jag har bestämt för mig att jag testat det tidigare men att det inte gått. eller så har jag drömt det, för funkar, det gjorde det. Tackar för tipset!
/FLiP
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:04.

Aifo AB - Lastolite Megaparaply till Minipris