Annons

Färghantering, vad är felet; OS eller program?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Freeman

Avslutat medlemskap
Hej!
Snälla, kan ni hjälpa mig att reda ut vad felet ligger.
Jag kör MacOS. Några program klipper av gråa toner mellan svart och grå. De gråa övergångarna ersätts av grönt och rött färgstick eller klipps av. Problemet uppstår i Lightroom, VLC, Qucktime alltså inte med bara stilbilder men också med video. Det sysns också på bilder som är utskrivna från Lightroom.
Däremot Photoshop och Aperture gör inte det. Fast utskrivna bilder blir inte bra heller.
Jag har installerat om OS, byt grafikkort, skärm, skrivare men allt utan resultat.
Har ni några idéer, tips, vad som helst så jag är tacksam.

MVH
Alex

Bilder visar mörkgråa partier i Lightroom och i Photoshop.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad använder du för skärmprofil. Det ser ut som du har något med helt fel kontrastkurva. Har du kalibrerat skärmen? Vilka inställningar har du när du skriver ut från LR?
 

Chrillespix

Aktiv medlem
Vilken version av OSX och Lightroom kör du?
Har du ställt in i Lightroom korrekt färgprofil för just det papper som du skriver ut på?
 

Alex Freeman

Avslutat medlemskap
Vilken version av OSX och Lightroom kör du?
Har du ställt in i Lightroom korrekt färgprofil för just det papper som du skriver ut på?
OS X 10.5.6 Lightroom 2.2
Har Epson R1900 och använder dess profil för glossy photo papper och använder "no ICM". Tidigare körde jag Epson R800 och dess profiler, då var det samma resultat.
 

Chrillespix

Aktiv medlem
OS X 10.5.6 Lightroom 2.2
Har Epson R1900 och använder dess profil för glossy photo papper och använder "no ICM". Tidigare körde jag Epson R800 och dess profiler, då var det samma resultat.
Det har kommit nya drivrutiner från Epson, version 6.60 i ditt fall.
Du hittar den här.

Hade svårigheter med mörka utskrifter med min R1800 och de blev bättre med den nya drivrutinen.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Det är ju ingen frapperande skillnad mellan de två bilderna. Men det är väldigt mycket rött, är det nån mask eller liknande?

Å andra sidan är det inte optimalt att göra en skärmdump på problemet, det visar ju inte hur din skärm visar färgerna.

Eftersom du bytt typ allt i ditt system undrar jag om det inte är något grundläggande som är fel inställt. Jag menar inte det sarkastiskt! Ibland ser man inte skogen för alla träd...

Hur har du ställt in färghantering etc i systemet? Som jag minns det var själva kalibreringen av skärmen mycket enkel, och jag har inte haft några problem som relaterar till det sen jag installerade Eye-One displayen.

När du sen arbetar med bilder, hur hanterar du icc-profiler där? Vissa av de bilderna du visade i tråden ser ut som att du har tryckbarhetsvarning på, men det stämmer inte in med att filmer etc skulle bli fel.

Min egna skärm är på upphällningen, och den bandar i högdagrarna. Det ser hemskt ut och jag borde byta den, men har inte pengarna just nu. Eftersom du har bytt skärm, kan det ju inte vara skärmen som är problemet.

Jag har inte jobbat med LR eller Aperture, och kan inte hjälpa dig där, men jag lurar på om det någonstans finns en dubbel profilering, att samma (eller olika) profil appliceras på samma fil.

Jag tänker att man ska arbeta med visningen på skärmen separat från utskrifterna. Det är lätt att röra ihop det annars.

Lycka till!
 
ANNONS