Gammal 2009-01-22, 09:46   #1

Om jag fotograferar i RAW+JPEG var är då RAWfilen?
När jag fotograferar i RAW+JPEG (HÖG) så ser jag bara 2 jpeg kopior på varje bild innen i Adobe Bridge. Vart tog då RAWfilen vägen?

Hoppas ni förstod vad jag menade!?
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-22, 10:03   #2
js1

Är du säker på att det är 2 Jpg:ar? Du ska se Jpg:n + en miniatyr av raw-filen i Bridge. Heter inte ena bilden jpg och den andra nef (eller vad det nu heter på Nikonspråk)
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-22, 10:20   #3

Du anväder säkerligens Windows överföringsprogram för bildfiler. (Du ser en kamera i "den här datorn") Gör inte det för den klarar inte av att förstå att det raw-filen är en bildfil utan sorterar ut jpg-filen som finns inbäddad i den. Sätt kameran i USB-läget masslagring (Då uppför sig kameran som en hårddisk) så blir det rätt eller använd programmet Nikon transfer.
En tråd som handlar om samma sak
Hoppas du inte har rensat minneskortet... du måste importera filerna igen till datorn nämligen.

Senast redigerad av tettimul den 2009-01-22 klockan 10:26.
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-22, 11:03   #4

Du måste installera Canons mjukvara
För att överföra RAW bilder med kameran kopplad via USB. Om du däremot sätter minneskortet i en kortläsare behövs inte det.

PicVictoria skrev: När jag fotograferar i RAW+JPEG (HÖG) så ser jag bara 2 jpeg kopior på varje bild innen i Adobe Bridge. Vart tog då RAWfilen vägen?

Hoppas ni förstod vad jag menade!?
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-22, 11:06   #5

kingfisher skrev: För att överföra RAW bilder med kameran kopplad via USB. Om du däremot sätter minneskortet i en kortläsare behövs inte det.
Nja, inte om man har en Nikon D300 enligt hennes sida. Men annars så stämmer det att det fungerar via minneskortsläsaren också.
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-22, 12:04   #6

Oops...
I spoke too soon. Vet inte vad som gäller om du kör Nikon. Problemet är i alla fall känt med Canon.

tettimul skrev: Nja, inte om man har en Nikon D300 enligt hennes sida. Men annars så stämmer det att det fungerar via minneskortsläsaren också.
Besvara med citat   
Gammal 2009-01-22, 14:22   #7

kingfisher skrev: I spoke too soon. Vet inte vad som gäller om du kör Nikon. Problemet är i alla fall känt med Canon.
Det är samma problem, windows inbyggda importprogram tillsammans med fel USB-läge på kameran.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:43.

Aifo AB - X-Rite ColorChecker Passport

Stort sortiment av bakgrunder!