Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Lägga på texturer i bild, goda råd behövs.

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag har hittills gjort denna bild. Nu skulle jag vilja lägga till lite oregelbudenhet till bilden. Även någon texture. Hur gör jag det och var hittar jag texturer?

Nästa grej jag vill lägga till är en ljusskada i nedre kanten. Även här är det tvärnit i hjärnkontoret. Jag har inte pysslat med texturer förut.

Vad jag gjort hittills:

Nytt lager, linsblurr med gradient mask.
Justeringslager med orange fotofilter.
Gradient fill, med blandningläge darker color.

För oregelbundeheten tänkte jag göra en fill gray 50% lager och göra moln, men hur justerar jag storleken på molnen?

Bilagor

• SG1L8273.jpg
    SG1L8273.jpg
    8.5 KB · Visningar: 281
Antingen gör du arbetsytan större och lägger på moln i ett nytt lager som har den "nya" storleken, sen är det bara att beskära bilden. Eller så kan du göra molnen i en helt ny (tom) bild. Det sättet är kanske lättare då du enklare kan testa olika storlekar för att hitta den storlek du vill ha.

Edit.
För att lägga till textur gör du bara ett nytt justeringslager och väljer mönster. Sen kan du välja typ av textur och skala den som du vill.

Senast ändrad:
Lysande. Tack!

De texurer jag ville ha är smårepor och kafferingar. När jag googlade hittade jag lite färdiga texturer på bla moderskeppet. Tydligen kan man fota lite egna, men jag trodde i min enfald att skulle finnas lite inkluderade i photoshop.

Det gör det oxå fast de heter Patterns där.
Snabbast att få stora moln = Fyll bilden med vanliga moln. Markera en 1/4 ca och dra upp den till 1/1 med Free Transform.

ANNONS
Götaplatsens Foto