Fotosidans Forum
>
Utrustningsfrågor
>
Övriga objektiv och kameratillverkare
>
Sigma 18-50/ 2,8 eller 17-70 Dc Macro
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#16 |
|
|
Testar gluggen på 50mm...
Är lite i testar-tagen (tycker sådant här är intressant). Satte min kamera på stativ och tog samma bild på 50mm (akilleshäl på gluggen som jag förstått, speciellt på f2.8). 1/60 s. Tog samma bild på f2.8 till f10. Blixten är en SB-400 slagen i taket. ISO 200. Avståndet är cirka en meter.
Har en fil där bilderna finns i full storlek (Storlek 22.4Mb): http://web.comhem.se/spacedebree3/full.zip Samt en fil med beskuren del av utsnittet där skärpan sattes (bakre hjulet) http://web.comhem.se/spacedebree3/crop.zip Skulle gärna vilja få kommentarer eller få till en liten diskussion kring hur ni upplever era likadana eller liknande gluggar. Det här kanske ÄR bra? Hoppas ni får ut något av testet. /Fredrik |
| Besvara med citat |
|
|
#17 |
|
|
...ännu närmare...
...och vi går lite närmare, kanske på 40cm avstånd. Full storlek (ca 21 Mb). Samma förutsättningar som tidigare (blixten gav dock inte helt fullt på f10):
http://web.comhem.se/spacedebree4/closer.zip /Fredrik |
| Besvara med citat |
|
|
#18 |
|
|
Det är väl bara operan.jpg som inte ser bra ut? Möjligtvis vajer.jpg. De andra två tycker jag ser bra ut, eller?
|
| Besvara med citat |
|
|
#19 |
|
|
Svarar Nifo:
18-55 II är förvisso billig, men kolla skärpetester hos tex photozone. Inte i skärpan 18-50 2,8 skall slå den med hästlängder. |
| Besvara med citat |
|
|
#20 |
|
|
Vad tycker ni om det ni ser i testbilderna? Presterar den som sig bör genom det ni ser där tycker ni? Ha en bra kväll!
/Fredrik |
| Besvara med citat |
|
|
#21 |
|
|
Nej...allting ser ut som skit tycker jag. Mitt förra 18-55 kit tog betydligt bättre bilder... Kolla bara den här bilden (och gärna de övriga bilderna jag lagt upp). Kika på bladen uppe till vänster. Helt lilafärgade kanter...suddigt med...ok högt ISO på denna, men alltså..det känns inte bra... Färgerna, lystern osv. känns helt frånvarande med.
http://web.comhem.se/spacedebree4/DSC_4437.JPG Fredrik |
| Besvara med citat |
|
|
#22 |
|
|
operan ser ut som skräp men resten ser fint ut tycker jag...
men tänk på att det är kort skärpedjup så du måste hitta vart i bilden som skärpan ligger, det som ligger utanför skärpedjupet kommer ju vara suddigt, av naturliga anledningar :) |
| Besvara med citat |
|
|
#23 |
|
|
mmm mycket CA på den bilden... men bladen är inte i fokus, tror jag inte i alla fall...
|
| Besvara med citat |
|
|
#24 |
|
|
Det känns inte bra i alla fall... Min förra "superbudget" kitzoom 18-55 II påvisade inte dessa här problemen på samma sätt, lustigt nog... //Fredrik
|
| Besvara med citat |
|
|
#25 |
|
|
det kan inte vara så att din kitzoom hade så liten bländare så att allt i bilden blev skarpt men med din nya sigma så blir skärpedjupet så kort att det som är hitanför och bortanför där du lagt skärpna kommer vara ur fokus?
det brukar ofta vara nåt att sträva efter och tycker maninte om det så är det bara att blända ner... de där lila kanterna är såklart ett problem men det kan man ta bort i efterbehandlingen eller så kan de försvinna om man blända ner... |
| Besvara med citat |
|
|
#26 |
|
|
Nja...inte på det här viset. Körde jag f4.5 på den förra gluggen så såg det rätt bra ut redan där. Sen detta med CA't så är det bara sjukt mycket... Känns som att den där gluggen inte mår så jättebra. Den ska ju vara skarp. Topptestad ju!
/Fredrik |
| Besvara med citat |
|
|
#27 |
|
|
men den ÄR ju skarp... bara på bilden opernan det ser konstigt ut... (har dock inte kollatpå dina zip-filer..)
|
| Besvara med citat |
|
|
#28 |
|
|
Humm, jag har detta objektiv men har inte märkt några problem.
Jag tittade bara snabbt på dina bilder Fredrik så jag får ta en omgång till idag efter jobbet, jag kan också lägga upp några exempel om du vill. // Jonas |
| Besvara med citat |
|
|
#29 |
|
|
Har kontaktat Foto & Video där gluggen är inköpt. Den ska skickas till Finland (!) då deras extragaranti tydligen sköts den vägen. Blir ju lite extrakostnader här vilket känns sådär. Värst är dock att jag under den tiden sitter med en 70-300 APO från Sigma som enda glugg! Får bli att börja spana vårfåglar... Nej, värst är såklart att den inte funkar som den ska, min två-åtta :(
må gott på er! Fredrik |
| Besvara med citat |
|
|
#30 |
|
|
men VART är det oskarpt??
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
| Taggar |
| 18-50mm/2.8 |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:17.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar