Annons

Att köpa och sälja utrustning i Tokyo

Produkter
(logga in för att koppla)

Erlandsson

Aktiv medlem
Efter att nyligen kommit hem från en mycket trevlig resa till Tokyo där jag både köpt och sålt ny och begagnad utrustning tänkte jag delge er lite av mina erfarenheter.

Köpa nytt
Jag besökte Yodobashi Camera i både Shinjuku och Akihabara. Deras affärer är enorma och har i princip allt man kan tänka sig i lager. Bäst var butiken i Akihabara, men de andra var inte långt efter. I Akihabara ligger den precis utanför T-banestationen. I Shinjuku ligger den stora affären något kvarter väster om stationen. De har ett poängsystem som gör att man får 10% av köpebeloppet tillgodo vid nästa köp. Det fanns dock en hake med detta och det var att om man betalade med kort får man bara 8%. Eftersom jag inte trodde att jag skulle göra mer än ett inköp gick jag istället på Tax-free-alternativet som ger ett avdrag om 5% på priset. För att kvalificera för detta räckte det med att man visar sitt pass. De fyller i ett litet papper som häftas ihop med ens turistvisum och som senare plockas bort när man lämnar landet (läste någonstans att det kan vara bra att ha köpt utrustning med sig i handbagaget ifall de vill se att man verkligen har utrustningen med sig ut ur landet). Tydligen gäller Tax-free-alternativet enbart vid köp av kamera och inte annan utrustning som t.ex. GPS-prylar eller objektiv. Köper man allt vid samma tillfälle är det ok.
Ska man köpa en kamera och något objektiv gör man troligen bäst affär om man betalar kameran kontant och kör med poängsystemet och lite senare köper objektivet med poängrabatten man fick för kameran.

Man kan kolla vad de har hemma redan innan man går dit genom att söka på deras hemsida: http://www.yodobashi.com/
Jag körde en del sidor genom translate.google.com för att förstå lite mer då jag inte kan Japanska. En sak att tänka på är att priserna som står på webben ofta är en aning högre än de är i affären.

Jag var inne på Bic Camera (http://www.biccamera.com/) som hastigast också. De har liknande utbud som Yodobashi, kanske något mindre. Vet inte riktigt vad de erbjuder för tax-free etc.

Köpa begagnat
Som läget är nu när jag åkte lönar det inte sig speciellt mycket att köpa nytt. Med dyr Yen blir priset ungefär samma som i Sverige. Istället kan man göra lite fynd på begagnade objektiv (säljer även kameror) och då är Map Camera bästa alternativet. De har en våning för Nikon, en för Canon och en för övriga märken. På begagnade objektiv lämnar det garanti. Även om det inte betyder så mycket i praktiken då man kanske inte åker till Tokyo så ofta, tycker jag det känns tryggt att de granskat de begagnade gluggarna så noga att de vågar lämna garanti på dem. De var också ärliga och sa till om det var damm eller något annat skit i objektiven.

Deras webbsida är http://www.mapcamera.com/
Jag använde den för att när jag var på hotellet jämföra priser på begagnade objektiv med vad de kostade hemma i Sverige på t.ex. Blocket eller nya på Cyberphoto etc.

Mycket trevlig och kunnig personal ... Engelskan var lite knagglig dock.

De lämnar för övrigt Tax-free mot uppvisande av pass om man vill (-5%).

Sälja utrustning
MapCamera säljer inte bara begagnad utrustning utan köper även direkt över disk. Man fick gå till en separat byggnad och lämna ifrån sig det man ville ha sålt. Jag fick ett kvitto på vad jag lämnat in och fick återkomma 30 minuter senare när de värderat varorna. Väl tillbaka fick jag en överskit över vad de gav för respektive pryl och ett tillgodokvitto som jag kunde använda för att köpa ny/begagnad utrustning i butiken (antar att man kan få kontanter också, men värderingen blir troligen bättre om man köper saker från dem).
De verkar betala helt ok. För ett Nikkor 18-105 VR (kitobjektivet till D90:n) fick jag 2500 kr (iofs väldigt bra skick) och den kostar 2700 kr ny på t.ex. Cyberphoto.

Avslutningsvis
Jag fick ett gott intryck av kameraförsäljarna i Tokyo och blev nöjd med affärerna jag gjorde. Kan varmt rekommendera MapCamera för att köpa/sälja utrustning och Yodobashi för att köpa nya saker (de har verkligen allt man kan tänka sig). Hoppas att någon har nytta av detta .. själv hittade jag lite här och var.

Google Maps
 

b1uemchen

Aktiv medlem
tack för jättebra tips. Kom själv ner till Tokyo igår och känner att en vidvinkel inte skulle sitta fel.
Några rekommendationer på bra fotoställen?
 

Erlandsson

Aktiv medlem
Att gå runt på gatorna kring stationen i Shinjuku på kvällen är riktigt trevligt. Mycket neon. Vill man ha bilder från ovan är skyskrapan i Roppongi Hills en höjdare. Man ska kunna komma upp på ett sky deck på taket, men det var tyvärr stängt när jag var där.
Om du tar dig till Ueno park under denna veckan lär du se en del av körsbärsblomningen. Den började lite smått i slutet av förra veckan och beroende på vädret borde den vara i full gång nu.

http://www.japan-guide.com/e/e3019.html

Trevlig resa!
 

b1uemchen

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Var en runda i Shinjuku under dagen idag, blev lite trångt med en normalzoom.
Yodobashi var helt galet. Fanns verkligen inget som inte fanns.
25e är datumet på nyheterna här, sett lite småträd blomma. Får hoppas man hinner se mer då flyget hem går 23e.
 

b1uemchen

Aktiv medlem
Var på map idag och införskaffade ett canon 50 1.4 för ca 2200 inkl motljsskydd och uvfilter. Dom var riktigt skyssta även om engelskan inte var den bästa. Dom var ärliga, berättade och visade bla att det var lite damm i ett av objektiven man kollade in. Man fick även klämma lite på en canon 50 1.0 dom hade inne. Inte varje dag man får leka med en :)

Harajuka blir det på söndag, var ute vid Odaiba i söndags som är ett trevligt ställe speciellt på kvällen då man ser tokyobridge och staden lysa upp.
 

Erlandsson

Aktiv medlem
Jag köpte ett Nikkor 50 1.4 på Map och ett 18-200 VR, blev riktigt nöjd. Kan instämma att de var väldigt ärliga och trevliga.

Jim förresten, har inte du gått på PT00 på BTH? Tycker jag känner igen ditt namn och nick :)
 

Fiddan

Aktiv medlem
i shinuku kan du op dagtid några timmar åka upp i stadshuset tror tiden var 11-13.. stadshuset kostade över 1 miljard usa dollar att bygga och japanarna blev lite förbannade när de byggde den och man inte fick åka upp i den så de fixade det.

ta kort i spel hallar och liknande.

på söndagar har du den klart bästa foto dagen då det är massa ungdomar och annat folk som klär ut sig i en park minns inte vad den hette men riktigt fräckt var det. yagodo parken eller nåt..

passa på att åka shinkansen,

ät en middag på kvällen på Park Hyatt, hotellet där de spelade in Lost in Translation. jag bodde på det hotellet 2 nätter under min 2 veckors vistelse. middagen kostade 1500 för 2 med 2 glas vin.. fräckare känsla är svårt att få att blicka ut över Tokyo på kvällen samtidigt som man käkar gott..

Självklart måste du Till ginza med din nyinköpta vidvinkel och ta kort på värdens mest trafikerade korsning och ta kort på den väldiga reklamskylten som är en ikon för ginza. gå dock inte in i butiken mitt emot gräsligaste butiken jag har vart i.
 

b1uemchen

Aktiv medlem
Då börjar resan närma sig sitt slut. Lite tips som inte är nämnda här än för framtida tokyo resenärer:

Park Hyatt som fiddan nämnde. Dock körde vi på New York Bar som också ligger på 52a våningen. Skulle föreslå att man kommer precis innan dom börjar med deras tabelcharge (2000yen efter kl 20) då dom flesta "turister" går för att slippa den vilket leder till att man får ett bra bord vid fönsterna :). Drinkar från ca 1700 yen och uppåt.

Shibuya med alla galna affärer och dom berömda övergångställena vid (runt 20 på kvällarna är det som mest folk där). Finns perfekta ställen att stå precis vid övergångsställerna där det är lite avspärrningar framför så man får fri utsikt över hela korsningen.

Odaiba när det är mörk. Konstgjord ö i tokyo bay med utmärkt överblick mot staden och Tokyo rainbow bridge.

Meiji-Jingu shrine vid harajuku. Shinto tempel mitt i Tokyo. Stor lugn park där ljudet och all stress från staden bara försvinner. Lugnare än andra tempel i tokyo. Perfekt att ta en liten snabb runda under dagen då affärsmänn mm smyger förbi och ber lite på lunchen. Bra fotoställe om man vill plocka lite andliga bilder. Kändes som man fick tillfällena här också mot andra tempel.

Överblickar på Tokyo:
Tokyo Metropolitan Government Building (stadshuset som fiddan nämde. Dock har dom öppet till 23) eller Park Hyatt. Dessa 2 ligger väldigt nära och har ungeför samma utsikt skulle jag gissa på.
Roppongi tower
Tokyo tower
 

b1uemchen

Aktiv medlem
gick visst inte editera efter mer än 30 min...

Här kommer lite till:
Tidsmässigt skulle jag rekommendera slutet på mars så man ser sakura blomningen. Var förbi en runda i ueno park och man kan bara föreställa sig hur fint det kommer bli. Skär lite i hjärtat att jag kommer missa den med 1 vecka kanske men det kommer fler tillfällen ;)


Säkerhet:
Tokyo är den staden jag känt mig absolut tryggast i. Har sprungit omkring i alla möjliga gränder med kameran i högsta hug utan att någonsin känt mig oroad.
Det helt vanligt här att man ställer ifrån sig handväskan, mobilen, jackan eller vad det nu kan vara vid sin stol på tex ett kafé och ingen rör den medan man går och beställer.
Japaner är förövrigt så super gulliga, bara man har lite vett. Engelskan kan vara otrolig knacklig men det funkar ofta efter lite om och men. Butiksbiträden springer (ordagrant) iväg och hämtar det man frågar efter och har vid flertalet gånger sett servispersonal springa ut på gatan efter gäster för att lämna tillbaka växel/dricks gästen lämnat då det inte är kutym här.

Tillsist vill jag slå hål på myten att Tokyo ska vara så jätte dyrt. Beror helt på hur man vill leva. Just nu ligger yenen/yennen har legat väldigt högt. Runt 9kr / 100yen. Priserna med den kursen är ungefär som i Sverige. Enklare måltider som nudlar/ris med kött från ca 400 yen vid dom billigaste restaurangkedjorna.
 
ANNONS