Annons

Fota i Ridhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Corally

Medlem
Har testa att fota i ridhus Men med dåligt resultat
Har en Nikon D40x och ett Sigma 50-150 2.8
Fick en slutartid på 1/15 och iso800
Alla bilder blev suddig aav förklarliga skäl
Är det bara att konstatera och köpa faktum eller kan man göra något åt detta. Stog en bit från i halvmörker blir det bättre om man står i ljuset? Är det någon som har några tipps, SKa man ha ett obj med 1.8 räcker det till tror ni
 

Harubla

Aktiv medlem
Jag var hastigt inne i ett ridhus en gång för inte så jättelänge sedan. Då hade jag ISO 1600, f/5.6 och 1/20 vid 82mm.
Det gick ganska bra, för att vara ett ljussnålt objektiv. Så det borde ju gå bättre för dig, tycker man. Eller så hade jag tur att det var skapligt ljust där jag var.
 

Cronholm

Aktiv medlem
Har testa att fota i ridhus Men med dåligt resultat
Har en Nikon D40x och ett Sigma 50-150 2.8
Fick en slutartid på 1/15 och iso800
Alla bilder blev suddig aav förklarliga skäl
Är det bara att konstatera och köpa faktum eller kan man göra något åt detta. Stog en bit från i halvmörker blir det bättre om man står i ljuset? Är det någon som har några tipps, SKa man ha ett obj med 1.8 räcker det till tror ni
Har själv provat att fota dottern i ridhuset.Funkar inte, alldeles för mörkt där hon rider,ISO 3200 räcker inte.Så du har min sympati.
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Har testa att fota i ridhus Men med dåligt resultat
Har en Nikon D40x och ett Sigma 50-150 2.8
Fick en slutartid på 1/15 och iso800
Alla bilder blev suddig aav förklarliga skäl
Är det bara att konstatera och köpa faktum eller kan man göra något åt detta. Stog en bit från i halvmörker blir det bättre om man står i ljuset? Är det någon som har några tipps, SKa man ha ett obj med 1.8 räcker det till tror ni
med bländare 2 (nästan 1,8) så får du ju 1/30 ist för 1/15 på iso 800... kommer alltså inte att rädda degn men du kommer närmare...

det spelar ingen roll om du står i mörker eller ljus, enda som spelar roll är vart motivet finns...

ett alternativ är att fota med en blixt, om hästarna är ok med det...

ett annat är att höja iso till 3200 och be till fotogudarna...

ett tredje alternativ är att vänta tills ungen börjar rida utomhus...

ett fjärde är att köpa en 50mm 1,4 och höja iso till 1600, då borde du ligga på 1/125
 

Corally

Medlem
Ja jag trodde att 2.8 skulle räcka finns ju inte mycket i zoom som är ljusstarkare,Kan ju vara så att detta ridhuset är ganska mörkt,
Nu har jag inte köpt det bara för detta får testa ute, Ska ha det till motorsport också (rally)
 

chry

Aktiv medlem
Det är säkert skillnad mellan olika ridhus, men där jag provat körde jag med bländare 2, 1/60 till 1/100 och iso 1200-1600. Även om man har ett objektiv med största öppning 1,4 - 1,8 så tror jag att man bör blända ner något för att inte skärpedjupet ska bli besvärande litet, åtminstone om man har hästarna på relativt nära håll.
 

mayro

Aktiv medlem
Sony A700 med minolta 100-200 f4,5 samt iso 6400 Inte perfekt på något sätt. Men det gick i alla fall få en bild.. ;-)

men hade nog gärna haft ljuskänsligare optik . Det är / var svårt att fånga ridande galopperande hästar i ett rätt mörkt ridhus med vanlig optik....
 

Bilagor

Senast ändrad:

mayro

Aktiv medlem
Samma ridlektion med liiite långsammare rörelse på hästen. och aningens aning bättre ljus på denna sidan av "Rinken" eller vad det nu kallas..

Så iso 3200 och samma Minolta 100-200 4,5 optik...
 

Bilagor

vifra

Aktiv medlem
När jag ska fotografera i Ridhus, så använder jag blixt. Vanliga kamerablixtar, inga studiogrejor. Jag har ännu inte stött på någon häst som reagerat. Normalt får någons förälder (det är oftats barn som ska fotograferas) hålla blixtarna åt mig.
Ett exempel på hur ljuset kan se ut från en blixt. För det mesta använder jag två. Hoppas det kan vara till nån hjälp. På bilden ser man tydligt varifrån ljuset kommer.
 

Bilagor

61397

Avslutat medlemskap
Jag testade att plåta med blixt i ridhus i veckan faktiskt. Jag hade som säkert många andra en föraning om att hästarna skulle vara rädda för blixtar. Men det visade sig vara fel, då plåtade jag ändå en häst som är rädd för vatten (speciellt om det löddrar), grislukt, cyklar, saker med släp, itslandshästar i tölt, vit plast (framför allt ensilage i rundbalar) och i vissa fall även stenar:) Så jag antar att det är fritt fram att blixtra järnet!

Andra saker som fungerade i ridhuset var 50mm/1,4 iso 400 och 1/60s samt en 28/1,8 med liknande inställningar. Men det finns ju betydligt lättare ställen att plåta på än just ridhus...
 

mayro

Aktiv medlem
"Canon"bilder det där Hasse.. ;-)

Man bör verkligen ha mer ljuskänslig optik än den jag provade med helt klart.. Speciellt om ridhuset är dåligt upplyst som det vår dotter rider i..


Lustigt inte hästarna reagerar på blixtar... Undrar om man törs testa ställa ut blixten trådlöst och prova..... Kanske skall fråga ridtjejerna först om dom har erfarenhet utan hur hästarna reagerar före.. Vad tror ni?

För det vore ju roligt att ha några ridbilder som verkligen blir bra för senare i hennes liv då hon vill kolla tillbaks kanske ifrån sin "ungdom"...
 

TEN

Ny medlem
Tänkte sälla mig till gruppen stackare-som-försöker-plåta-i-ridhus och berätta om mina erfarenheter och upplevelser i detta område. Som stolt förälder till två hästintresserade tjejer halkade jag och min kamera in på den något udda grenen voltige. Jag vill dela upp orsakerna till mina bildresultat i två delar och dessa är miljö och utrustning (föga förvånande...) Miljöerna är snudd på mer avgörande än utrustningen, i alla fall med den utrustningen jag har provat. Det bästa ridhus jag har plåtat i är förmodligen ridhuset i Jägersro i Malmö där SM i Voltige hölls 2008. Se bifogad bild. Stora, höga fönster mot söder bakom ryggen på publiken (och mig...) gjorde att ljusförhållandena var mycket bra. Som en jättelik liggande softbox med många Ws.... På andra änden av skalan är alla dessa väldigt vanliga mindre ridhus med korrugerade plåtväggar och korrugerat plåttak och ett varierat antal gamla, trötta, sporadiska lysrör med helt individuella färgtemperaturer uppe i taket! Eftersom sporten inte tillåter fasttejpade gråkort på hästarna får man improvisera mycket brett i datorn efteråt.... Om man nu överhuvud taget får någon slutartid värd namnet. Så till trådskaparen och efterföljare - jag förstår precis vad ni har råkat ut för och jag tror att vi har fysiken emot oss i dessa lägen: inget ljus - ingen bild!
Blixt har jag dömt ut sedan länge. Jag tycker inte det fungerar i hästbilder varken med den begränsade räckvidden och med det platta ljuset det innebär. Så, tyvärr - det magiska (och magiskt dyra) bländare 2,8 är nästan ett krav enligt mig.

Den utrustning som har fungerat för mig och som jag använder för tillfället är följande:
Nikon D300
Nikkor AFS 70-200 f2,8 VR (avstängd!)
Manfrotto enbensstativ med tilthuvud
Batterigreppet MB-D10 med det underbara höjdbildsavtrycket!
Jag har även kört med D200 och AF-D 80-200 f2,8 med väldigt bra resultat.

Mina inställningar är:
ISO 1600, ibland högre...
f2,8 - f4
bländarförval och förhoppningsvis över 1/125 sek...
följande autofokus med avtryckarprioritet
RAW såklart för att ha en rimlig chans att rikta upp eventuell lysrörspest
Mycket tur, och kanske en liten gnutta erfarenhet!

Ge inte upp! Fortsätt plåta och prova nya inställningar på kameran. "Filmen" är billig!


55088.jpg - Jägersro Voltige-SM 2008
61477.jpg - Båstads Ridklubb, lokal ponnyhoppning igår
 

Bilagor

61397

Avslutat medlemskap
Lustigt inte hästarna reagerar på blixtar... Undrar om man törs testa ställa ut blixten trådlöst och prova..... Kanske skall fråga ridtjejerna först om dom har erfarenhet utan hur hästarna reagerar före.. Vad tror ni?
Det är nog bra att säga till innan i alla fall, så de kan hålla lite korta tyglar utifall att. Men jag körde med slavade blixtar på minst 1/2 effekt och hästarna reflekterade inte ens över det.

som sagt ljusstark optik underlättare rejält annars. den här är tagen med 50mm/1,4:
http://filipandersson.se/ridsport/pages/090322_Oland_FilipAndersson_3.htm

(Tänkte visa nån blixtbild, men de blev i ärlighetens namn inte så bra, mest som proof of concept än så länge, antar att det kommer lite mer genomarbetade blixt+häst bilder framöver)

/FLiP
 

61397

Avslutat medlemskap
Tänkte sälla mig till gruppen stackare-som-försöker-plåta-i-ridhus och berätta om mina erfarenheter och upplevelser i detta område. Som stolt förälder till två hästintresserade tjejer halkade jag och min kamera in på den något udda grenen voltige.
Ja voltige är i sanning en märklig gren, plåtade sånt på eurohorse-mässan för ett par år sedan, min journalistkollega lyckades lura upp mig på "hästen" (den var av trä för de hade inte plats för en tillräckligt stor volt - tur för mig). Voltigetjejerna tyckte prompt att jag skulle börja träna med dem på onsdagar nere i halmstad. Men jag är lite tveksam till idén att bygga mänskliga pyramider iförd spandex på en galopperande häst... (hur kom man ens på det?!)

Bra bilder förresten och bra tips. Jag ska nog skaffa mig ett nytt enbent stativ med tilthuvud. just tilthuvudet gör det hela så mycket smidigare (annars får man jazza runt som bara den bara för att tilta några få grader)

/FLiP
 

mayro

Aktiv medlem
Som tydligen alltid inom foto är det optiken i första hand som avgör rätt tydligt. ;) .. Så man får vänta in då värmen gör att ridningen flyttas ut då jag tyvärr inte har budget för skarp fin 2,8 teleoptik för tillfället..

Fast man kanske som första "nödlösning" kunde klara sig med ett Sony 50mm 1,4.. ? För det är ju även användbart till annat fotande så kostnaden "känns" som man sprider den över bredare fototillfällen.... Och grundinköpet blir inte så extremt dyrt för ett ekonomiskt begränsat hushåll......

Så får 75-300 "big Beercan" göra jobbet utomhus där det rätt enkelt kan "Ta bilden" då tjejerna rider trotts sin sämre ljuskänslighet........

Men vad tror ni? Sony 50 mm 1,4 eller 90 mm 2,8 Tamron? Vad tror ni skulle ge bästa förutsättningarna för ridhusfotande samt mindre konsertfotande då vår lite äldre 14 åring lirar instrumet / musik i typ ett litet "by" folkets hus osv ?

Hmm Rätt generellt frågat då givetvis. Så några 100% "rätt svar" behövs inte.. Men nån tanke vore intresant att få ...

Mvh
Tobbe.
 

nilema

Medlem
svår nöt

Blixtens vara eller inte.

Det är okej att fota med blixt om det är ett ekipage ni känner väl & ni kanske är ensammen i ridhuset.
Men fota inte med blixt inomhus på tävling. Kan funka om ni står på läktaren men absolut INTE nere på banan vid något hinder!

Jag anväder mig av ett 50/1,8 i ridhus men har även använt 50-150/2,8 beroende på ridhus.

Men onekligen blir allt lättare under utomhussäsongen
 
ANNONS