Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Till D90 - 18-105 eller annat

Produkter
(logga in för att koppla)

aolsson

Aktiv medlem
Jag ämnar mycket snart skaffa en D90 som ersättare till min gamla D70.

Efter vad jag förstått "håller" inte det gamla kit-objektivet 18-55 tillräcklig standard för den högre upplösningen hos 90:an. Så nu är jag i valet och kvalet efter att ha läst massvis med tester och recensioner.

18-105 VR får ju bra kritik i tidningen Foto och kostar dessutom bara kring 1800 kronor i paket tillsammans med huset. Klart nyttigt brännvidsomfång. Men finns skärpan där?

Sigma 18-50 2,8 har fått lysande kritik för skärpa samtidigt som det snackas en del om autofokusproblem. Kostar också drygt ett par tusen till jämfört med 18-105:an.

Nikon 18-70 ser ut att vara något mitt emellan dessa. En peng billigare än Sigman. Men är den lika skarp?

Jag tänker ha gluggen som "vardagsobjektiv" men har också en del annat blandat i "väskan" som 50 1.8, 85 1.8, en makro och telezoomar.
 

Stefan59

Ny medlem
D90 med 16-85,

Har ägt min D90 med detta objektiv i några veckor, tänker själv använda det som reseglugg. Är mycket nöjd med funktion-känsla i det mekaniska, använder VR och 16 mm mest - spännade med det perspektivet. Det är mindre i mått än 18-105 vilket spelade roll för mig.


Jag ämnar mycket snart skaffa en D90 som ersättare till min gamla D70.

Efter vad jag förstått "håller" inte det gamla kit-objektivet 18-55 tillräcklig standard för den högre upplösningen hos 90:an. Så nu är jag i valet och kvalet efter att ha läst massvis med tester och recensioner.

18-105 VR får ju bra kritik i tidningen Foto och kostar dessutom bara kring 1800 kronor i paket tillsammans med huset. Klart nyttigt brännvidsomfång. Men finns skärpan där?

Sigma 18-50 2,8 har fått lysande kritik för skärpa samtidigt som det snackas en del om autofokusproblem. Kostar också drygt ett par tusen till jämfört med 18-105:an.

Nikon 18-70 ser ut att vara något mitt emellan dessa. En peng billigare än Sigman. Men är den lika skarp?

Jag tänker ha gluggen som "vardagsobjektiv" men har också en del annat blandat i "väskan" som 50 1.8, 85 1.8, en makro och telezoomar.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Efter vad jag förstått "håller" inte det gamla kit-objektivet 18-55 tillräcklig standard för den högre upplösningen hos 90:an.
Vad baserar du det på?

Så här skriver photozone.de:
"You may find the resolution of this lens to be quite astonishing and maybe hard to believe. "

Det som talar emot objektivet är CA (som korrigeras i en D90), byggkänsla (som man kan strunta i) och utseende (som är ett bra test av sin integritet: vågar man gå omkring på stan med en plastig 18-55?). Den dåliga ljusstyrkan delar den med de flesta kitzoomar.

Per.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Enligt t.ex test i "Foto" där det står att den (18-55:an) inte är lämplig för "kameror med upplösning över 6mp".

Dessutom måste jag nog skicka med något objektiv när D70:an går vidare till min dotter...
Foto skulle jag inte lita på med tanke på de mätningar jag sett och erfarenheter jag har.

Då tycker jag att skäl två låter mycket bättre! Dessutom är det skoj med nya grejor!

Per.
 
ANNONS