Annons

Jämförelse mellan FA50 och DA*55

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Jag tänkte det kunde vara fler som är intresserade av karaktären och skillnaderna mellan dessa två objektiv så jag tänkte dela med mig. Jag tittar bara på 100% från mitten av bilden. Vi börjar med F1.4 FA50 först DA*55 sedan.
 

Bilagor

quarc

Aktiv medlem
På bländare F8 är det i alla fall ganska lika. FA50/1.4 har inte blivit ett dugg sämre för att DA*55 kom, men man blir imponerad av det nya objektivet. Vad gäller kantskärpa så har jag sett och tidigare rapporterat att den är mycket bra på DA*, har inte gjort någon jämförande test med FA50. Vad gäller bokeh skall jag försöka ta några jämförande bilder också. DA*55 har snygg bokeh, dock känslig för stökig bakgrund på största bländaren.
 

ibbe76

Aktiv medlem
det var som ...fast fa är ju inte dålig igentligen det är nog mer da*
som är lite oväntat bra.
sitter du möjligvis även på en da*16-50 skulle var intressant och se skillnaden på 50mm.
upplever skärpan på fa50 lika som på da*16-50 så då går nog 16-50 över från vara skarp vidvinkel till att blir ganska soft vid 50mm
 

Allemyr

Aktiv medlem
Nu är ju FA50 ett av det billigare 50 1.4 orna, men tycker ända att den presterar okej på 1.4. CA är ju väl kontrollerat också. Personligen skulle ajg bli avskräckt av DA 55 CA på 1.4, ser ju inget vidare ut alls faktiskt, med tanke på omständigheterna. I en svårare situation med trädgrenar mot en vithimmel vill man ju inte ens fundera på hur det kommer att bli.

På en FF kamera så tror jag allt att 50 1.4'ans skärpa skulle vara helt okej, för porträtt och liknande.
 

Chewbacca

Aktiv medlem
passa gärna på att jämföra 35mm också mot tex da 35 macro eller varför inte mot, nu orimligt dyra fa 35 2,0?

när du ändå är igång kan du ju också jämföra da 16-50 mot da 15mm och da 40 mm och da 21 mm :D

eller 16-50 på 50 mot fa 50?

lr fa 43 mm?

lr fa 31 mm?

kanske ett da* 50-135 mot fa 77 mm? da 70mm :D
 

quarc

Aktiv medlem
Som jag sade så tycker jag fortfarande FA50 är ett väldigt bra objektiv, att det är soft i starten visste jag redan. Fram till prishöjningen nu till 6000 SEK så var det ett väldigt prisvärt objektiv, helst nerbländat till åtminstone 4 om man ville ha skärpa. Efter prishöjningen känns det som att man nog skall lägga på en tusenlapp eller två till och få DA55 istället.

Jag skall som sagt försöka ta några jämförande bilder för bokeh också, samt att jag skulle vilja slänga in FA*85 i jämförelsen också. DA*55 är ju ersättaren till den klassikern. Vad gäller skärps tycker jag de beter sig likartat, till och med att DA* blir skarp snabbare. Vad gäller bokeh dem emellan tycker jag också det verkar som om de liknar varandra mycket i uppförande. Jag har fått en häftig 3d effekt på flera bilder.

Jag kan tyvärr inte göra någon jämförelse med 16-50 då jag inte äger en sådan.

Gällande PF så håller jag med om att DA*55 är sämre på F1.4, men problemen är helt borta redan vid F2.0. I verkliga bilder har jag inte sett några problem, men jag har iofs hållt mig på F2 och F2.8 för det mesta.
 

F.Eliasson

Aktiv medlem
Shit va trevligt. Som sagt, detta väcker ju ett extremt ha-begär. Jag har älskat mitt FA 50/1.4 och kommer fortsätta göra det, men detta ser ju bara SÅ bra ut.
 

Chewbacca

Aktiv medlem
Det ser bra ut detta objektiv. Cropparna är (den ene iaf :)) så skarpa! Väldigt kul och ger ju väldigt goda beskärningsmöjligheter.
Har du haft stativ?
 
ANNONS