Annons

Bonusuträkningsekvation

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Just nu diskuteras logik för att tvinga in fler kommentarer i Bildkritik. För att förtydliga så vill jag bara berätta att vi även har på G en bonusuträkningsekvation. Den ekvationen kan ha parametrar såsom:

- givit första kommentarer på bilder (där kommentar 1 ger högst poäng, 2:a och 3:e lägre. Fjärde kommentaren och efterföljande ger samma lägsta poäng). Syfte: Att alla bilder skall få kommentarer och att de skall ge mer att vara först istället för att ge 34:e kommentaren på en bild.
- fått tummar upp på sina kommentarer från andra medlemmar. Syfte: Premiera bra kommenterare
- skrivit foruminlägg
- skrivit artikel
- lagt in recension
- lagt in recensionsobjekt
mm. etc.

Sammantaget så skall vi försöka vikta fram så att olika parametrar har olika vikter och ge någon form av "ranking".

Bonussumman i sig skall se kunna nyttjas till något smart. Tex genom att de medlemmar med höga bonus exponeras bättre. En annan tanke vore om den kunde användas som valuta för olika typer av köp (tex medlemskap eller fler "bildplatser").

Vi har inte tänkt klart. Ni får gärna komma med input.

Vilka mer parametrar skall vi ha med?
Vilka parametrar bör ha högre "vikt" än andra?
Vad skulle ni vilja att vi använder bonussumman till?
 

klingeee

Aktiv medlem
Jag lutar nog mer åt det andra förslaget, om att man måste kommentera för att få ladda upp, då detta förslaget mest känns som en tävling, om att man ska kommentera mest/diskutera mest, då det kanske börjar komma in alldeles för mycket onödiga kommentarer och trådar/svar i forumet.
Sen blir det nog även lite orättvist, mot folk som brukar kommentera mycket men kanske inte har så mycket tid över till att sitta och vara aktiv hela tiden i forumet, bara för att kunna få så mycket poäng som möjligt.

En annan parameter skulle ju kunna vara, att istället för att få såna "höga" priser som i detta förslaget, att man får en status på forumet, som t.ex...

Få lagda kommentarer, så blir man: Amatör.
Ett antal kommentarer lagda, så blir man: Semi-kommentator.
Många lagda kommentarer, så blir man: Proffs-kommenterare.
Extremt många, så blir man: Kommentatorshaj!

(statusnamnen var bara snabba förslag, man kan nog helt klart komma på lite roligare... ;-) )

Som ett förslag, då det kan tas lite lättare, än detta förslaget, då det troligtvis bara kommer slängas in kommentarer för att få så mycket "poäng" som möjligt.


Kanske skulle kunna funka? :)



Mvh // Adam.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag är benägen att hålla med Adam, det kan lätt bli en tävling där man försöker ta genvägar med tämligen innehållslösa kommentarer. Detta skulle kunna förhndras till en del med kvalitetssäkring, som ni var inne på, med hjälp av tummar upp-markeringar.

Att behöva kommentera innan man laddar upp bilder tycker jag skulle vara en enklare metod. Den skulle då också bli en mer tjänst-och-gentjänst: för att kunna få en kommentar måste jag ge en (eller flera).

Per.
 

oXo

Aktiv medlem
Skall det vara baserat på aktiviteterna (forum, kommentarer, etc) det senaste året eller skall man kunna "leva" på sådant som man gjorde för flera år sedan ?

Mvh Mattias
 

KGS

Aktiv medlem
Kommer "poängen" att delas ut retroaktivt? Funderar på att gå i pension o dra mig tillbaka ;-)

Skämt åsido, det liknar upplägget på photosig.com och det är inte helt tokigt, de flesta bilder får ganska snabbt tre kommentarer, även om det många gånger är en massa blaj och man anses vara en dålig medlem om man inte tummar upp ALLA kommentarer (upptummad kommentar ger gratismedlemmar rätt att lägga ut fler bilder).

Efter sex års medlemskap, 12400 kommentarer och ännu fler bilder tummade jag ner EN kommentar och ombads ändra mitt betyg eller lämna sidan av deras admin...

Jag lämnade sidan.
 

Ballz

Aktiv medlem
"Efter sex års medlemskap, 12400 kommentarer och ännu fler bilder tummade jag ner EN kommentar och ombads ändra mitt betyg eller lämna sidan av deras admin..."

Oops....den kommentaren måsta ha varit rejält giftig. Eller så är deras admin helt lojalitetsförgiftad....
 

caedes

Medlem
Få lagda kommentarer, så blir man: Amatör.
Ett antal kommentarer lagda, så blir man: Semi-kommentator.
Många lagda kommentarer, så blir man: Proffs-kommenterare.
Extremt många, så blir man: Kommentatorshaj!

(statusnamnen var bara snabba förslag, man kan nog helt klart komma på lite roligare... ;-) )
Detta tycker jag är rätt väg att gå, men att man då kan utöka konceptet till fler områden än bildkommentarer. Dvs att Fotosidan visar sin uppskattning till dom som dels ger bra bildkommentarer, aktiva i forumet, har bra fotobloggar, skriver artiklar etc.

För de som inte alls är bidragande till fotosidans syfte kanske det bara ska finnas en bildpool som de kan lägga upp bilderna i men att bilderna bara ligger kvar 1 månad eller något sådant sen tas de bort från poolen. Till skillnad från dem som verkligen engagerar sig i sin egen och andras utveckling genom att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter, de ska ha tillgång till fler "förmåner". Och nästan det viktigaste, man ska inte kunna köpa denna typ av "förmåner" utan de ska man bara kunna förtjäna genom att bidra till communityn.
 

KGS

Aktiv medlem
"Efter sex års medlemskap, 12400 kommentarer och ännu fler bilder tummade jag ner EN kommentar och ombads ändra mitt betyg eller lämna sidan av deras admin..."

Oops....den kommentaren måsta ha varit rejält giftig. Eller så är deras admin helt lojalitetsförgiftad....
Den var inte giftigare än att jag tryckte tumme ner istället för tumme upp, inga skrivna kommentarer från min sida m a o

Men systemet som sådant är bra, då kan gratismedlemmar (och andra) kommentera sig till rätten att lägga upp fler bilder än deras medlemskap tillåter. Något som jag länge tyckt att fotosidan behöver. Att bara få ha tio bilder efter sex-sju eller åtta års medlemskap känns snålt.

Genom att kommentera lite lagom snällt på photosig kan jag (jo, jag e med under alias där *s*) få lägga upp ett par tre bilder extra.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Bara för att klargöra. "Pool-ratio" funktionaliteten kommer finnas bredvid detta eventuella poängssystem. Det är två olika oberoende sätt att uppmuntra.

Och visst det är lite tävling, men om det ger mer kommentarer så borde de vara bra.
 

Azzar

Avslutat medlemskap
Just nu diskuteras logik för att tvinga in fler kommentarer i Bildkritik. För att förtydliga så vill jag bara berätta att vi även har på G en bonusuträkningsekvation. Den ekvationen kan ha parametrar såsom:

- givit första kommentarer på bilder (där kommentar 1 ger högst poäng, 2:a och 3:e lägre. Fjärde kommentaren och efterföljande ger samma lägsta poäng). Syfte: Att alla bilder skall få kommentarer och att de skall ge mer att vara först istället för att ge 34:e kommentaren på en bild.
- fått tummar upp på sina kommentarer från andra medlemmar. Syfte: Premiera bra kommenterare
- skrivit foruminlägg
- skrivit artikel
- lagt in recension
- lagt in recensionsobjekt
mm. etc.

Sammantaget så skall vi försöka vikta fram så att olika parametrar har olika vikter och ge någon form av "ranking".

Bonussumman i sig skall se kunna nyttjas till något smart. Tex genom att de medlemmar med höga bonus exponeras bättre. En annan tanke vore om den kunde användas som valuta för olika typer av köp (tex medlemskap eller fler "bildplatser").

Vi har inte tänkt klart. Ni får gärna komma med input.

Vilka mer parametrar skall vi ha med?
Vilka parametrar bör ha högre "vikt" än andra?
Vad skulle ni vilja att vi använder bonussumman till?
Måste en bild ligga kvar på Fotosidan i evighet? Skulle det räcka med 6 månader? Det skall gälla alla bilder/kommenterade/inte kommenterade. Då skulle inte anhopningen av bilder bli så stor!
Ett förslag!
Mvh
Assar.
 

AlmJ

Medlem
Jag lutar nog mer åt det andra förslaget, om att man måste kommentera för att få ladda upp, då detta förslaget mest känns som en tävling, om att man ska kommentera mest/diskutera mest, då det kanske börjar komma in alldeles för mycket onödiga kommentarer och trådar/svar i forumet.
Sen blir det nog även lite orättvist, mot folk som brukar kommentera mycket men kanske inte har så mycket tid över till att sitta och vara aktiv hela tiden i forumet, bara för att kunna få så mycket poäng som möjligt.

En annan parameter skulle ju kunna vara, att istället för att få såna "höga" priser som i detta förslaget, att man får en status på forumet, som t.ex...

Få lagda kommentarer, så blir man: Amatör.
Ett antal kommentarer lagda, så blir man: Semi-kommentator.
Många lagda kommentarer, så blir man: Proffs-kommenterare.
Extremt många, så blir man: Kommentatorshaj!

(statusnamnen var bara snabba förslag, man kan nog helt klart komma på lite roligare... ;-) )

Som ett förslag, då det kan tas lite lättare, än detta förslaget, då det troligtvis bara kommer slängas in kommentarer för att få så mycket "poäng" som möjligt.


Kanske skulle kunna funka? :)



Mvh // Adam.
Det här tror jag skulle fungera rätt bra. Bra tanke Adam =)
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Även jag röstar för Adams förslag, om man nu måste ha något sådant öht. Det känns lite som man blir placerad i lekskolan igen och får poäng för gott uppförande. ;)

Jag ser hellre att folk av fri vilja mailar in och ber om reportage av fotografer för att dom är så förbannat fascinerande, än att "duktiga" kommenterare (vilket i mina ögon absolut inte alltid är värdefulla kommenterare efter mina önskemål på egna bilder) ska exponeras utöver andra medlemmar.

Att få heta mästerkommenterare under sitt namn tror jag dock kommer peppa dom som redan kommenterar mkt till att kommentera ännu mer, vilket egentligen inte betyder mer än att vissa av dom ger mer eller mindre givande kommentarer, precis som dom redan gör. Det råder kanske inte bot på att dom som inte nu kommenterar börjar tävla.

Däremot borde personer som har flest bilder i galleri FS få bonusar, vilket inte alls är kopplat till det förslaget, men påvisar principen jag tror på för att främja utvecklingen hos fotografer och inte kommenterare.

Jag har väl egentligen inget förslag på modifikation av det som föreslagits, utan är snarare emot det.

Nåt jag kan tänka mej dock.. istället för dom där superhjältenamnen man kan skaffa vid många kommentarer.. dom som har en överdriven ratio, har kommenterat betydligt mer än dom fått själva, kan få ett "förtjänar en kommentar från just dej" logga under sitt namn, för att påminna människor. Jag tror att den typen av hedersutmärkelse kan inspirera mer än vad superhjältenamnen snarare skapar ren tävling och avundsjuka.
 

danneman

Aktiv medlem
Nåt jag kan tänka mej dock.. istället för dom där superhjältenamnen man kan skaffa vid många kommentarer.. dom som har en överdriven ratio, har kommenterat betydligt mer än dom fått själva, kan få ett "förtjänar en kommentar från just dej" logga under sitt namn, för att påminna människor. Jag tror att den typen av hedersutmärkelse kan inspirera mer än vad superhjältenamnen snarare skapar ren tävling och avundsjuka.
Det där tycker jag var en fin och snäll infallsvinkel.
 

Azzar

Avslutat medlemskap
Även jag röstar för Adams förslag, om man nu måste ha något sådant öht. Det känns lite som man blir placerad i lekskolan igen och får poäng för gott uppförande. ;)

Jag ser hellre att folk av fri vilja mailar in och ber om reportage av fotografer för att dom är så förbannat fascinerande, än att "duktiga" kommenterare (vilket i mina ögon absolut inte alltid är värdefulla kommenterare efter mina önskemål på egna bilder) ska exponeras utöver andra medlemmar.

Att få heta mästerkommenterare under sitt namn tror jag dock kommer peppa dom som redan kommenterar mkt till att kommentera ännu mer, vilket egentligen inte betyder mer än att vissa av dom ger mer eller mindre givande kommentarer, precis som dom redan gör. Det råder kanske inte bot på att dom som inte nu kommenterar börjar tävla.

Däremot borde personer som har flest bilder i galleri FS få bonusar, vilket inte alls är kopplat till det förslaget, men påvisar principen jag tror på för att främja utvecklingen hos fotografer och inte kommenterare.

Jag har väl egentligen inget förslag på modifikation av det som föreslagits, utan är snarare emot det.

Nåt jag kan tänka mej dock.. istället för dom där superhjältenamnen man kan skaffa vid många kommentarer.. dom som har en överdriven ratio, har kommenterat betydligt mer än dom fått själva, kan få ett "förtjänar en kommentar från just dej" logga under sitt namn, för att påminna människor. Jag tror att den typen av hedersutmärkelse kan inspirera mer än vad superhjältenamnen snarare skapar ren tävling och avundsjuka.
Helt rätt tänkt/skrivit!
Mvh
Assar
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Även jag röstar för Adams förslag, om man nu måste ha något sådant öht. Det känns lite som man blir placerad i lekskolan igen och får poäng för gott uppförande. ;)

Jag ser hellre att folk av fri vilja mailar in och ber om reportage av fotografer för att dom är så förbannat fascinerande, än att "duktiga" kommenterare (vilket i mina ögon absolut inte alltid är värdefulla kommenterare efter mina önskemål på egna bilder) ska exponeras utöver andra medlemmar.

Att få heta mästerkommenterare under sitt namn tror jag dock kommer peppa dom som redan kommenterar mkt till att kommentera ännu mer, vilket egentligen inte betyder mer än att vissa av dom ger mer eller mindre givande kommentarer, precis som dom redan gör. Det råder kanske inte bot på att dom som inte nu kommenterar börjar tävla.

Däremot borde personer som har flest bilder i galleri FS få bonusar, vilket inte alls är kopplat till det förslaget, men påvisar principen jag tror på för att främja utvecklingen hos fotografer och inte kommenterare.

Jag har väl egentligen inget förslag på modifikation av det som föreslagits, utan är snarare emot det.

Nåt jag kan tänka mej dock.. istället för dom där superhjältenamnen man kan skaffa vid många kommentarer.. dom som har en överdriven ratio, har kommenterat betydligt mer än dom fått själva, kan få ett "förtjänar en kommentar från just dej" logga under sitt namn, för att påminna människor. Jag tror att den typen av hedersutmärkelse kan inspirera mer än vad superhjältenamnen snarare skapar ren tävling och avundsjuka.
Andra förslaget du sågar ;-)

Vi har redan topplistor för bästa kommenterare, men visst det kan få finnas i profilen också: http://www.fotosidan.se/gallery/toplist.htm
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Ja det är inte meningen att låta negativ och vara den som regnar på paraden. Jag tror bara inte på principerna reglering och bonussystem osv, det blir så himla konstig motivationsgrund till alltihop.
Men jag ska inte gnälla o tjata oavsett hur ni väljer, nu har ni ju dock frågat efter åsikter. =)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Bildkritikpoolerna är ju redan uppbyggda på regelverk, detta är bara ytterligare tilltajtning för att försöka tillgodose behovet med mer kommentarer. Om med ett bonussystem så kan vi kanske locka till bättre kommentarer.

Åsikter är välkommen. Konstruktiva förslag ännu hellre. Eftersom du debatterar flitigt som motståndare till förändringen, så undrar jag om det ur utifrån dina egna intressen eller är det utifrån andra medlemmars intressen (isåfall vilka) som du argumenterar för. Vet jag din inställning kring argumenten.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Bildkritikpoolerna är ju redan uppbyggda på regelverk, detta är bara ytterligare tilltajtning för att försöka tillgodose behovet med mer kommentarer. Om med ett bonussystem så kan vi kanske locka till bättre kommentarer.

Åsikter är välkommen. Konstruktiva förslag ännu hellre. Eftersom du debatterar flitigt som motståndare till förändringen, så undrar jag om det ur utifrån dina egna intressen eller är det utifrån andra medlemmars intressen (isåfall vilka) som du argumenterar för. Vet jag din inställning kring argumenten.
Nej herrejisanes. Jag pratar bara för min del.

Hade ju ett förslag som mer stöder mitt synsätt på det. Att uppmuntra hedervärt beteende genom att ära dom med högt ratio mellan givna/mottagna kommentarer med något som "förtjänar en kommentar från Dig". Jag tror det talar mer till den goda sidan hos både män och kvinnor. Bonussystem blir lite tävlingsinriktat, tror vissa i den kvinnliga sidan kan se det som ett lite barnsligt manligt system där dom känner sig åsidosatta, eftersom dom aldrig anmälde sig till en tävling genom att söka medlemskap.
Det är bara mina spontana tankar jag uttrycker här, vilket mkt möjligt kan vara fel oxå. Vore ju bra om så många som möjligt kunde tänka efter och berätta vad dom vill se för system.
 
ANNONS