Annons

Nikon D90 vs Canon Ixus 70

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har köpt min första kompaktkamera, en begagnad Canon Ixus 70. Efter alla dessa år med (D)SLR har jag fått ett behov av en kamera som kan följa med i väskan eller kavajfickan. Jag trodde min nya mobil skulle duga, men det blev alltför usla bilder.

Det första jag gjore med nya kameran var givetvis att ta bilder och pixelpeepla, som den tekniknörd jag är. Det blev inte så bra som jag hoppats. Men skam den som ger sig, så jag tog provbilder både med min D90 och Ixusen och skickade efter 18x24-utskrifter i stället, för att se vad resultatet egentligen blir. Och det är inte så tokigt, faktiskt. Ixus 7Mpix och pyttesensor kan givetvis inte mäta sig med en halvformats 12Mpix, men den duger! Skillnaden har en del att göra med att D-lighting funkar fint i Nikon; jag glömde slå av den vid jämförelsen. Det blir litet sämre skärpa och sämre utteckning av himlen, men mina ickefotografer till kompisar som fått se utskrifterna, ser ingen skillnad förrän jag påtalar den.

Ixus 70 duger bra för bilder på väggen, inget tu tal om det!

Vad mer kan man säga, då?

Den lilla kameran har givetvis en massa nackdelar jämfört sin mångdubbelt dyrare konkurrent. Det som stör mig mest, så här i början, är:
- Sökaren är fånigt liten, ger bara ca 80% dessutom. Jag gillar sökare, eftersom jag är van vid det. Att använda displej kräver läsglasögon, bl.a.
- Det går inte att veta att bilden är exponerad utan det löjliga exponeringsljudet. Jag försökte slå av det, men fick slå på det igen.
- Bristen på snabbhet. Jag har aldrig tänkt på att det behövs, och Ixus 70 är hyggligt snabb, men det är märkligt ofta som motivet hinner flytta på sig! Men det jag oftast fotograferar på mina jobbresor är trots allt hus...
- Jag vill kunna låsa ISO till lågt värde; det brusar ju trots allt en del. Det kanske går, men handboken är verkligen inget att luta sig emot här. Den är så full av ikoner att det är svårt att orientera sig.
- Bilderna behöver efterbehandlas om det är starka kontraster som ger CA. (Jag gjorde inte det för testbilderna).

Trots dessa brister så gör den lilla kameran sitt jobb; resultatet är inte så mycket att anmärka på, även om det inte tål sida-vid-sida 100%-jämförelse med D90:an (förstås). Jag får se om jag kan lära mig gå runt nackdelarna så småningom!

Och på bröllop (som gäst) kan den följa med i kavajfickan, vilket fick mig att köpa den!

Per.

PS: Ursäkta den fula nedskalningen av illustrationen, jag tog vad jag hade i datorn just nu! DS
 

Bilagor

Siste

Avslutat medlemskap
Kan bara hålla med. Jag har en liknande uppsättning, en D80 och en Ixus 70 och har kommit fram till ungefär samma sak. biderna från ixusen är inte lika bra men de duger
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ixus 70 duger bra för bilder på väggen, inget tu tal om det!
I princip håller jag med om detta (och det övriga du skriver) -- men med en stark reservation:

Ixus duger -- under hyfsade omständigheter. Men när det ställs lite större krav (snabba motiv, dåligt ljus osv) blir skillnaderna till en dslr smärtsamt stora.
 

perstromgren

Aktiv medlem
I princip håller jag med om detta (och det övriga du skriver) -- men med en stark reservation:

Ixus duger -- under hyfsade omständigheter. Men när det ställs lite större krav (snabba motiv, dåligt ljus osv) blir skillnaderna till en dslr smärtsamt stora.
Som tur är har jag en D90 också! Jag tror att de flesta som läser detta har kapabla don att använda när inte en enkel kompakt räcker till. Jag kommer nog bara att använda kompakten under goda förhållanden. När det är skumt eller snabbt, hämtar jag en D90 eller låter bli.

Per.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag håller helt med om allt som skrivs, MEN - idag borde det gå klämma in en lite större sensor om man offrade lite zoomomfång. Jag tror att konstruktionen ofta skulle vinna på det.

Någon skrev att vilken kamera som helst som man tar med sig är bättre än världens testvinnare som ligger hemma... Går ju inte annat än att hålla med om det...
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag håller helt med om allt som skrivs, MEN - idag borde det gå klämma in en lite större sensor om man offrade lite zoomomfång. Jag tror att konstruktionen ofta skulle vinna på det.
Vill köparna ha det, då? Det verkar som den större delen av marknaden är rätt okänslig, annars skulle väl de kameror med större sensor som finns, sälja bättre?

Per.
 
ANNONS