|
|
#1 |
|
|
Blev lite förvånad när min ansökan nekades; tvärt nej utan motivering? (Eller är det kanske tekniskt omöjligt att ge en motivering?)
Jag sökte medlemsskap i Kritisk Massa just för att jag vill ha tydlig kritik på mina bilder, och är beredd att ge nyanserad konstruktiv kritik utan att för den skull gå till personangrepp. Jag är övertygad om att detta är enda vägen att lära sig mer om foto och utvecklas som fotograf, och blev därför glad när jag hittade gruppen. Jag är medveten om att jag inte är någon toppfotograf, och jag har just börjat fotografera på allvar efter ett sjuårigt uppehåll, men det skulle ju vara okej enligt reglerna? Mvh, John PS. Om jag låter grinig kan det bero på att jag blev störd mitt i mitt morgonbad av en fluktare med teleobjektiv... ;) |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Hej Johan,
förstår att det kändes tvärt. Vilket givetvis inte är avsikten. Det gruppvärden ser vid hanteringen av ansökningar är en rullist med möjlighet att välja att godkänna eller avslå ansökan. Sedan autogenereras ett mejl till den sökande. Så det finns inget utrymme i den hanteringen att motivera beslutet närmare. Den som vill ha en motivering kan givetvis vända sig till gruppvärden och få en sådan. mvh /Maria Mattiasson Gruppvärd för Kritisk massa |
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Även om du följt övriga instruktioner för ansöka (bra och dålig kommentar etc) så har du inte avgett 30 kommentarer så jag tror det kanske faller där. Det står nämligen att poolvärden kommer att titta på de 30 senaste kommentarerna och det kanske blir svårt om det inte finns så många att titta på ens.
Jag är inte med ens i gruppen så jag kan ju inte svara på om det är därför du fick nej, men det är en möjlighet. Har funderat på att gå med, men inte ens försökt eftersom jag inte har så mycket kommentarer... |
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
ang. ansökningsförfarandet...
Jag har tänkt ansöka till gruppen p.g.a. att jag tycker om att ge och få utförlig kritik. Har dock hittills avstått p.g.a. antagningsförfarandet som känns onödigt komplicerat, speciellt det att man ska skriva ihop en fiktiv bildkommentar som man anser vara konstruktiv och bra. Det finns ju förhoppningsvis flera goda exempel på konstruktiva kommentarer i kommentarlistan hos varje medlemsansökares profil här på FS. Jag tycker det skulle räcka med att gruppvärden kollar igenom dessa, samt att man ger en motivering av varför man vill med i gruppen och redogör för vilken av grundteserna man anser viktigast. Men viktigast i ansökan borde ändå vara redan givna kommentarer, de är ju bevis för hurdana kommentarer personen brukar skriva och om personen är lämplig eller inte för gruppen. Åsikter?
|
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
|
Det finns inget krav att exempelbildkritikkommentaren är nyskriven utan det är fritt fram att återanvända existerande kommentarer som du tycker är bra. De flesta sökande väljer att kopiera in en kommentar till en viss bild (nyskriven kommentar eller existerande sen tidigare) och skriver sen ett exempel på hur en dålig version på samma bildkritik ser ut samt motiverar varför man tycker den ena är bra och den andra inte. Just motivationen säger väldigt mycket om hur man ser på bildkritik.
Att bara titta på givna kommentarer ger tyvärr inte lika mycket som man skulle tro. Hur dessa är givna varierar ofta mycket beroende på i vilken fotosidangrupp de är givna (olika grupper har olika kommentarskulturer) och det finns ingen möjlighet att veta vilka givaren själv tycker är exempel på bra kritik. mvh Maria Mattiasson gruppvärd för Kritisk massa |
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
|
Tack för den informationen, blir ju lite lättare om man kan använda en kommentar man redan givit. Få se om jag lägger in en ansökan... :-)
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:58.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar