Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

NEF som inte går att importera till LR/Bridge?

Produkter
(logga in för att koppla)

annarisberg

Ny medlem
Jag har länge fotograferat i Nikons RAW-format med min D40X, och jag har alltid använt Lightroom för katalogisering och överblick.

Nyligen fick jag drygt 150 bilder i samma format, dock tagna med en D90, som av någon anledning inte går att importera i vare sig LR eller Bridge. (Jag kan ju öppna själva katalogen i Bridge, men det går varken att förhandsgranska eller öppna bilderna vidare i Camera RAW/PS.)

Jag testade att kopiera över ett par av bilderna till ett minneskort, och då kan jag se dem i kameran. (Dock går det inte att exempelvis zooma in, beskära eller dylikt i kameran.)

Någon som har något bra tips?

Vilken version av Lightoom har du?

Även om filändelsen är den samma - .NEF - så är sannolikt filerna ändå olika. Jag kan inte Nikon men D90 är väl en senare modell än D40X så sannolikt måste du uppgradera din Lightroom version.

Okej, det kan ju stämma förstås. Jag har bara version 2 av LR.
Men borde det gå att få fram bilderna i Bridge ändå? (Jag kör med fullt Adobe CS4.)

Det räckte, precis som du sa, att uppdatera LR för att kunna ladda in bilderna den vägen. Ibland tänker man inte längre än näsan räcker...

STORT tack för tipset! :D

ANNONS
Götaplatsens Foto