|
|
#1 |
|
|
Komma år NAs på resant fot. VPN??
Skulle vilja ha tillgång till min nas även när jag inte är hemma. Vill att när jag kopplar upp mot internet så ska den dyka upp i finder precis somm hemma i nätverket.
Vill att timemachine osv ska fungera. Är detta möjligt? Har en Macbook pro samt en Netgear redynas duo samt en Netgear router. |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Det går att lösa på flera olika sätt, men det absolut enklaste är om du har en router som kan agera vpn-ändpunkt. Då kan du med en vpn-klient (ett program) i din bärbara dator skapa en vpn-tunnel mellan datorn och routern och på så sätt nå datorer i ditt hemnätverk som om du satt där (fast långsammare :)
Just Netgear har för övrigt en smidig (=enkel att använda) vpn-klient från ProSafe som man dels kan köpa löst, dels får med när man köper i alla fall vissa dyrare routrar. http://www.netgear.com/Products/Soft...re/VPN01L.aspx Edit: Nu insåg jag att du körde Mac, då får du kika efter en annan vpn-klient än ProSafe som faktiskt bara finsn för Windows. Men det finns gott om andra klienter. Om din router inte klarar att agera vpn-ändpunkt (de flesta riktigt billiga hemamroutrar saknar tyvärr den funktionen) så är faktiskt mitt första råd att uppgradera till en sådan router, mitt andra råd är att titta på en mjukvarulösning som Open VPN (http://www.openvpn.net). Lite allmän teknikpropaganda från mitt håll: Jag skulle allmänt vilja slå ett slag för att fler skaffar sig routrar som klarar att vara vpn-ändpunkter. Då kan man sätta upp en vpn-tunnel hem till någon bekant och köra regelbundna backuper av sina bilder och andra viktiga datafiler till en nas-enhet som står där. |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:40.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar