Gammal 2009-10-31, 21:21   #16

Så Paragon NTFS är ett program man installerar på Mac för att kunna använda NTFS på hårddisken?
Hittade programmet här: http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/
Det låter som ett rimligt pris och det kan jag lägga ut för att få använda NTFS på hårddisken senare när jag köper min MacBook.

Tror ni att NTFS kommer bli "omodernt" inom några (5) år? Så att det inte längre finns möjlighet att köpa Paragon NTFS när jag skaffar min MacBook?
Besvara med citat   
Gammal 2009-11-01, 01:50   #17

Leonard91 skrev: Tror ni att NTFS kommer bli "omodernt" inom några (5) år?
Inte en chans, med tanke på att majoriteten av världens datorer använder detta filformat.
Besvara med citat   
Gammal 2009-11-01, 07:05   #18

Cool
Walle skrev: Föreslå ett bättre filsystem än NTFS, som du kan få "native" (d.v.s. kunna använda de vanliga verktygen för att komma åt filerna) på både Windows och Mac. Med NTFS får du "native" åtkomst till filerna på Mac om du använder t.ex. Paragon NTFS, d.v.s. du kan använda vad nu "Utforskaren" kallas på macspråk. Jag vet inget liknande program för Windowsmiljö som ger "native" åtkomst till andra filsystem, men jag kan absolut ha missat det!
Jag tror nog att Göran bedriver lite trollverksamhet i tråden. Det är i alla fall uppenbart för mig vad du försöker säga.
Besvara med citat   
Gammal 2009-11-01, 07:08   #19

alfin skrev: Inte en chans, med tanke på att majoriteten av världens datorer använder detta filformat.
Håller med så klart men skulle inte Vista egentligen få ntfs utbytt mot ett modernt filsystem? Fast det kom ju aldrig och inte i Win7 heller om jag fattar det hela rätt.
Besvara med citat   
Gammal 2009-11-01, 09:33   #20

Då får det bli NTFS på kommande hårddisken och så skaffar jag Paragon NTFS på min nya Mac senare.

Tack för all hjälp!
Besvara med citat   
Gammal 2009-11-01, 16:30   #21

installerade nåt (kommer inte ihåg vad) så jag kunde skriva till NTFS på min mac, och visst gick det, men det gick väääldigt långsamt...
kan man alltså komma upp i samma skrivhastghet med mac och NTFS, som mac os journaled (eller vad ni mac's egna heter) om man kör det där paragon eller nåt annat som kanske funkar bättre än det jag drog hem?
Besvara med citat   
Gammal 2009-11-01, 19:11   #22

RE1NE V1NDEBR0 skrev: installerade nåt (kommer inte ihåg vad) så jag kunde skriva till NTFS på min mac, och visst gick det, men det gick väääldigt långsamt...
kan man alltså komma upp i samma skrivhastghet med mac och NTFS, som mac os journaled (eller vad ni mac's egna heter) om man kör det där paragon eller nåt annat som kanske funkar bättre än det jag drog hem?
Skriva NTFS på Linux går oxo långsamt och suger mycket CPU. Har man möjlighet är det nog bäst att undvika.
Det är dock inte mycket att göra om man vill köra både ickeWindows och Windows utan att gå över nätverk tyvärr.

Kan man samköra i nätverk finns ju några alternativ.
Besvara med citat   
Gammal 2009-11-01, 21:11   #23

Mesch skrev: Jag tror nog att Göran bedriver lite trollverksamhet i tråden.
Vad får dig att tro det?

Jag vill bara att frågeställaren får sådan information att han kan ta rätt beslut. Om inköpet av en Mac är början på att helt gå över till Mac kan det vara otaktiskt att använda NTFS då detta kräver extra programvara på en Mac och inte stöder allt funktioner som finns i HFS+J. Kommer diskarna även i fortsättningen att anslutas till en Windows-dator är NTFS antagligen det bästa valet.

Att förutsättningslöst anse att det enda valet är FAT eller NTFS ger inte frågeställaren möjlighet att ta ett korrekt beslut.
Besvara med citat   
Gammal 2009-11-01, 22:01   #24

Göran Larsson skrev: Att förutsättningslöst anse att det enda valet är FAT eller NTFS ger inte frågeställaren möjlighet att ta ett korrekt beslut.
För att i det första inlägget står klart och tydligt fungera på PC nu och på Mac i framtiden. Fast du kanske inte läste frågan?

Vad har du då för optioner?? Då är det trolligt att börja prata om något annat än FAT & NTFS utan att ha ganska torrt på fötterna.
Besvara med citat   
Gammal 2009-11-01, 22:37   #25

Mesch skrev: För att i det första inlägget står klart och tydligt fungera på PC nu och på Mac i framtiden. Fast du kanske inte läste frågan?
Självklart har jag läst frågan. Det vi inte vet är om frågeställaren ska sluta med Windows i framtiden eller inte.

Mesch skrev: Vad har du då för optioner?? Då är det trolligt att börja prata om något annat än FAT & NTFS utan att ha ganska torrt på fötterna.
Det finns flera optioner. Här är två optioner som är direkt jämförbara:

Använda NTFS (fungerar med Windows) och installera NTFS for Mac från Paragon.
Använda HFS+ (fungerar med Mac OS X) och installera HFS for Windows från Paragon.

Kanske dags att sluta skriva om trolleri och blöta fötter?
Besvara med citat   
Gammal 2009-11-01, 22:54   #26

Göran Larsson skrev: Självklart har jag läst frågan. Det vi inte vet är om frågeställaren ska sluta med Windows i framtiden eller inte.

Det finns flera optioner. Här är två optioner som är direkt jämförbara:

Använda HFS+ (fungerar med Mac OS X) och installera HFS for Windows från Paragon.

Kanske dags att sluta skriva om trolleri och blöta fötter?

Se var det så svårt? Skriv bara vilka alternativ du ser som ingen annan skrivit om så ska jag inte säga ett ord om att trolla eller blöta fötter.
Besvara med citat   
Gammal 2009-11-01, 23:03   #27

Mesch skrev: Se var det så svårt? Skriv bara vilka alternativ du ser som ingen annan skrivit om så ska jag inte säga ett ord om att trolla eller blöta fötter.
Är det inte vänligare att fråga i stället för att, baserat på sin okunnighet, anklaga andra för trolleri och fotblötning? Jag misstänker att lite googlande också skulle ge efterfrågad information.
Besvara med citat   
Gammal 2009-11-02, 00:08   #28

Göran Larsson skrev: Det finns flera optioner. Här är två optioner som är direkt jämförbara:

Se där, HFS for Windows kan nog bli något! Notera dock att det än så länge är en betaversion som inte är garanterat buggfri, och som dessutom bara ger läsåtkomst, ej skrivåtkomst.
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-16, 19:51   #29

Gratis NTFS lösning för MAc:
Installera OSXFuse: http://osxfuse.github.com/

glöm inte kryssa i att du vill installera "MacFUSE Compatibility Layer"

och sen kan du installera NTFS-3G:
https://github.com/osxfuse/osxfuse/wiki/NTFS-3G

Sen verkar det behövas en liten Patch...
https://github.com/bfleischer/fuse_wait/downloads
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-16, 20:34   #30

Om man är, som ts påstår sig vara, okunnig så hade jag valt något enklare. Kört ntfs på win maskinen och sedan tankat över den viktiga datan till en extern hd eller en Nas när bytet till mac blir aktuellt och sedan helt enkelt börja om från början. Du har väl en sådan ändå som backup hoppas jag? Jag har lite för mycket negativa erfarenheter när det gäller att lita på ouppbackade data vid omistallationer eller större systembyten.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:23.

Aifo AB - Lastolite Megaparaply till Minipris

Stort sortiment av bakgrunder!