Annons

Hur kan jag förbättra bilden efteråt?

Produkter
(logga in för att koppla)

William Spiik

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har en bild som jag gärna skulle vilja se andra försöka förbättra via Photoshop.

Jag har lagt till den här på Fotosidan för någon månad sen, men bifogar den även här.

Borde jag förbättra ljuset, göra något mörkare eller vad tycker ni? Jag har redan gjort bakgrunden ännu lite mörkare än vad den var från början, bilden är egentligen fotograferad i ett väldigt dåligt belyst rum så bakgrunden var ingen höjdare.


Observera att jag inte har gett dej tillåtelse att spara bilden och lägga upp på din hemsida, fotosidan eller någon annanstans. Det du får göra är att redigera om den så att den blir bra för ditt öga, och sedan bifoga bilden i denna tråd och berätta vad du har förändrat.
 

Bilagor

la på ett high pass filter på 0,9 med linear line på lagret
ökade färgerna en aning så dom gick bort från grå dragningarna.
dock så tror jag du får ett finare exemplar på skärpan med orginal bilden
 

Bilagor

iBoat

Aktiv medlem
Först vill jag säga att din varningstext kanske är befogad ur din synpunkt, men jag tror att risken att någon vill stjäla den här lilla bilden för egen vinning är helt obefintlig. Men visst, man ska vara rädd om sina alster. Att någon FÅR redigera den åt dig är ju snällt :)

Till bilden: Jag använde Shadow/Highlights för att få hela hunden lite ljusare. Det andra var att fylla i ögonen med svart färg för att få dem lite djupare. Tredje saken var ett litet blänk i varje öga. Till sist lite varmare ton med färgbalans samt en aning oskarp mask.
 

Bilagor

Senast ändrad:

William Spiik

Aktiv medlem
Först vill jag säga att din varningstext kanske är befogad ur din synpunkt, men jag tror att risken att någon vill stjäla den här lilla bilden för egen vinning är helt obefintlig. Men visst, man ska vara rädd om sina alster. Att någon FÅR redigera den åt dig är ju snällt :)

Till bilden: Jag använde Shadow/Highlights för att få hela hunden lite ljusare. Det andra var att fylla i ögonen med svart färg för att få dem lite djupare. Tredje saken var ett litet blänk i varje öga. Till sist lite varmare ton med färgbalans samt en aning oskarp mask.
Okey, den bilden gillade jag inte alls.

Den mörka fylliga pälsen Tindra har förstördes helt, och jag vet inte om det bara är jag men jag tyckte ögonen blev konstiga och ser inte alls verkliga ut.

Jag kan erkänna att originalbilden är lite väl mörk, men det är lite av grejen.

Om man jämför bilden som jag länkade högst upp (originalet alltså) och den jag har lagt ut i mitt fotoalbum så kan man se att jag har ljust upp bilden lite och fixa lite smågrejs, dock så gjorde inte jag bilden lika ljus som du.

Smaken är som baken, delad, som tur är! Tack för ditt svar.

/W
 

iBoat

Aktiv medlem
Okey, den bilden gillade jag inte alls.

Den mörka fylliga pälsen Tindra har förstördes helt, och jag vet inte om det bara är jag men jag tyckte ögonen blev konstiga och ser inte alls verkliga ut.

Jag kan erkänna att originalbilden är lite väl mörk, men det är lite av grejen.

Om man jämför bilden som jag länkade högst upp (originalet alltså) och den jag har lagt ut i mitt fotoalbum så kan man se att jag har ljust upp bilden lite och fixa lite smågrejs, dock så gjorde inte jag bilden lika ljus som du.

Smaken är som baken, delad, som tur är! Tack för ditt svar.

/W
Ja, smaken är verkligen som baken.
Om DU gillar din bild har du lyckats.
 
Senast ändrad:

lumor_

Aktiv medlem
Jag gillar min, men är inte helt nöjd. Därför jag vill se andras resultat, och se vad jag kan förbättra till nästa bild.

/W
Jag tycker att din egen bild är bäst hittills. De bägge andra ser onaturliga ut, den första är överskärpt och den andra översaturerad och har på tok för stark shadows/highlight på sig.

När jag ser bilden i större format i din profil tycker jag att det största problemet är att du slarvat med bortmaskningen av bakgrunden. Man ser tydliga spår av penselkanten. Använd mjukare pensel.

EDIT: Jag gav den ett försök också. Vet inte om den blev så mycket bättre än ursprungsbilden. Ta en ny med finare ljus...
 

Bilagor

Senast ändrad:

Mats Abrahamsson

Avslutat medlemskap
Jaha, vad gjorde jag nu???
Skugga/högdager med bla ökad mellantonskontrast. Högpass på nytt lager som blandades med mjukt ljus. Nytt lager igen med glödande kanter. Blandades med mjukt ljus (vid båda blandningarna ca 50%. Och så lite burnverktyg. Kanske nåt mer, men tror inte det. Inte helt lätt bild. Och inte vet jag om det blev bättre.
 

Bilagor

William Spiik

Aktiv medlem
Jag tycker att din egen bild är bäst hittills. De bägge andra ser onaturliga ut, den första är överskärpt och den andra översaturerad och har på tok för stark shadows/highlight på sig.

När jag ser bilden i större format i din profil tycker jag att det största problemet är att du slarvat med bortmaskningen av bakgrunden. Man ser tydliga spår av penselkanten. Använd mjukare pensel.

EDIT: Jag gav den ett försök också. Vet inte om den blev så mycket bättre än ursprungsbilden. Ta en ny med finare ljus...
Jag vet att jag gjorde bakgrunden med alldeles för hård pensel, men tyvärr så var jag en nybörjare inom PS när jag gjorde den så jag hade inte en aning om hur man ändrade mjukhet.

Och det blir svårt att ta en ny med finare ljus, då jag bara hade tur att min lillebror (ur bild) lyfte upp öronen och Tindra visade tänderna precis när kameran tog bilden.
 

William Spiik

Aktiv medlem
Jaha, vad gjorde jag nu???
Skugga/högdager med bla ökad mellantonskontrast. Högpass på nytt lager som blandades med mjukt ljus. Nytt lager igen med glödande kanter. Blandades med mjukt ljus (vid båda blandningarna ca 50%. Och så lite burnverktyg. Kanske nåt mer, men tror inte det. Inte helt lätt bild. Och inte vet jag om det blev bättre.
Det jag tycker är konstigt är att jag gillar Tindras (hunden) fina bruna päls runt ögonen, medans i stort sett alla på fotosidan verkar vilja ha bort den till en liten neutralare och ljusare färg.
 

VeraVardig

Aktiv medlem
Hej!

Jag började med att redigera i Lab-läge. Där la jag på lite skärpa i det s/v lagret och filter (reduce noise).
Sedan gick jag tillbaka til RGB läget.
Där arbetade jag i fyra lager med selective color, exposure (först på ögonen med hjälp av markering runt själva iris, sedan på hela bilden).
Jag har sedan använt blur förutom i själva ansiktet. Jag har även använt burn tool på de delar som är längst från ansiktet.

Jag hoppas du gillar slutresultatet!

mvh
Helena
 

Bilagor

William Spiik

Aktiv medlem
Hej!

Jag började med att redigera i Lab-läge. Där la jag på lite skärpa i det s/v lagret och filter (reduce noise).
Sedan gick jag tillbaka til RGB läget.
Där arbetade jag i fyra lager med selective color, exposure (först på ögonen med hjälp av markering runt själva iris, sedan på hela bilden).
Jag har sedan använt blur förutom i själva ansiktet. Jag har även använt burn tool på de delar som är längst från ansiktet.

Jag hoppas du gillar slutresultatet!

mvh
Helena
Faktiskt nog det finaste hittills enligt mej.


/W
 
ANNONS