Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vitbalans?!

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
OM någon som kan mer än jag skulle kunna förklara lite om vitbalans, hur den använs och varför. skulle jag bli ytterst tacksam, jag fattar inte riktigt!
 

Makten

Aktiv medlem
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/white-balance.htm

Enkelt förklarat är det förstärkningsförhållandet mellan de tre färgkanalerna i kameran; rött, grönt och blått. Genom att förstärka dem olika mycket får man olika färgbalans, eller färgtemperatur.

Tillägg: Detta använder man alltså för att slippa färgstick i bilder som är tagna under andra ljusförhållanden än solljus på en molnfri dag.
 
Senast ändrad:

ehrsa

Aktiv medlem
Varför krångla till det?

Hej!

Enkelt uttryckt, så kanske inte kameran vet vad som ska räknas som färgen vitt i ett motiv. Problemet är att alla andra färger i ett motiv baseras på att kameran vet vad som verkligen är vitt!

Om kameran t.ex tror att "grått" egentligen är vitt så blir alla andra färger också fel..

Om kamerans vitbalans är "balanserad" för vitt ute i dagsljus där ljuset är bra, och du behåller den vitbalansen även inomhus i t.ex ett glödlampsljus där ljuset är så mycket svagare och gulare så blir inte längre en vit yta vit, den blir antagligen väldigt gul! Är det ett lysrör som står för belysningen så blir det vita antagligen rätt så blått!?

Därför måste vitbalansen ändras beroende på ljuskälla! Solig dag, mulen dag, solnedgång/uppgång, glödlampsljus, lysrörsljus m.fl. Alla olika ljuskällor kräver en ny vitbalansering för kameran, för att även de övriga färgerna också skall bli rätt!

Kamerans automatiska vitbalansering är mer eller mindre bra på detta, också beroende på kameramodell och märke. Man kan hjälpa kameran genom att förvälja i menyerna ang. vitbalansering. Många kameror kan också mäta (measure) in rätt vitbalans.

Jag brukar trä ett vitt Melittafilter över objektivet och sedan göra en "mätning" (genom att trycka på avtryckaren, efter att först ha valt 'measure') och justering av vitbalansen, och det brukar alltid bli bra!

Mvh!
 

macrobild

Avslutat medlemskap
OM någon som kan mer än jag skulle kunna förklara lite om vitbalans, hur den använs och varför. skulle jag bli ytterst tacksam, jag fattar inte riktigt!

Vitbalans är att återge något som är svart, grått ellet vitt som svart , grått eller vitt i dagsljus och 5500k, dvs motsvarar det ljus solen återger klockan 12 en sommardag här i Sverige och där en yta som svart . grå eller vit skall återges av sensor/programvara som svart. grå eller vit.
Nu är inte sensorer/programvara helt raka i sin återgivning/estimering av ett motiv, en sk vitbalansering kan därför göras mot ett en yta som är grå eller vit med fördel ovan medelgrått.
Ett bra redskap för balansering är att exv ta med ett qp-card 4 fält för balansering om så bra färgåergivning skall erhållas i motivet. Man kan därmed balansera mot 4 ytor dvs svart , grått, vitt och ännu vitare innan klippning.
 
Senast ändrad:

EJJO

Aktiv medlem
Vitbalans är något som jag faktiskt struntar i att ställa in. Jag fixar detta i Photoshop efteråt istället.
 

sussieohl

Aktiv medlem
Hej!

Enkelt uttryckt, så kanske inte kameran vet vad som ska räknas som färgen vitt i ett motiv. Problemet är att alla andra färger i ett motiv baseras på att kameran vet vad som verkligen är vitt!

Om kameran t.ex tror att "grått" egentligen är vitt så blir alla andra färger också fel..

Om kamerans vitbalans är "balanserad" för vitt ute i dagsljus där ljuset är bra, och du behåller den vitbalansen även inomhus i t.ex ett glödlampsljus där ljuset är så mycket svagare och gulare så blir inte längre en vit yta vit, den blir antagligen väldigt gul! Är det ett lysrör som står för belysningen så blir det vita antagligen rätt så blått!?

Därför måste vitbalansen ändras beroende på ljuskälla! Solig dag, mulen dag, solnedgång/uppgång, glödlampsljus, lysrörsljus m.fl. Alla olika ljuskällor kräver en ny vitbalansering för kameran, för att även de övriga färgerna också skall bli rätt!

Kamerans automatiska vitbalansering är mer eller mindre bra på detta, också beroende på kameramodell och märke. Man kan hjälpa kameran genom att förvälja i menyerna ang. vitbalansering. Många kameror kan också mäta (measure) in rätt vitbalans.

Jag brukar trä ett vitt Melittafilter över objektivet och sedan göra en "mätning" (genom att trycka på avtryckaren, efter att först ha valt 'measure') och justering av vitbalansen, och det brukar alltid bli bra!

Mvh!
Ja NU förklarade du så jag faktiskt förstood! måste kolla upp i min kamera hur jag ställer om det!TACK
 

ehrsa

Aktiv medlem
Ja NU förklarade du så jag faktiskt förstood! måste kolla upp i min kamera hur jag ställer om det!TACK
Hej!

Vad bra! Det finns ju riktiga "proffsförklaringar" i den här tråden också, men "varför krångla till det", kan ju jag tycka. Det räcker med att veta att kameran behöver få veta vad som räknas som "vitt" för att även andra färger ska bli rätt, och den behöver ibland hjälp med det.

Här är ett exempel på när färgerna blivit fel beroende på felaktig vitbalansering:
http://www.sssk.se/skridskonet/bild/bild-v.asp?id=1101

Kraftigt "blåstick"...

Mvh!
 
Senast ändrad:

erro.se

Aktiv medlem
Mikaels förklaring är säkert rätt och bra, men... för oss vanliga hobbyfotografer räcker det om färgerna är "tillräckligt bra". De flesta av oss vill nog inte alltid ha korrekta färger, vi vill ha bra färger.

Allt beror på vilken typ av fotograf man är och vilken fotosituation man står inför. Faster Agda, den engagerade hobbyfotografen eller den yrkesverksamma modefotografen har nog tre helt olika behov.

Vitbalansering: att se till att neutrala färger (vitt-grått-svart) i motivet blir neutrala i bilden också, d.v.s. att de inte drar mot grönt, rött eller nån annan oönskad färg. Observera oönskad, ibland vill man ha en önskad färg. En bild tagen i ljuset av en öppen eld, stearinljus eller solnegång vill nog de flesta ha ganska gul/röd i tonen. Att ge den bilden en "korrekt" vitbalans kommer många uppfatta som blått och tråkigt.

Ögat är oerhört mycket bättre än kameran på att fixa en automatisk vitbalans. Oavsett vilken färg ljuset har så korrigerar ögat (och hjärnan) det eftersom vi vet vad som ska vara vitt och därmed uppfattar vi det som vitt.
 

Olle

Aktiv medlem
Som den okunnige analoge fotograf jag är har jag alltid undrat över hur den automatiska vitbalansen fungerar.

Om jag t ex fotar en person iklädd röda kläder mot en röd vägg och sedan fotar samma person i blå kläder mot en blå vägg. Samma ljusförhållande i båda fallen och ansiktet upptar bara en mindre del av bilden.
Får jag samma vitbalans i båda fallen? Och hur klarar kameran det?

Olle
 

Graylingman

Aktiv medlem
Vitbalans är att återge något som är svart, grått ellet vitt som svart , grått eller vitt i dagsljus och 5500k, dvs motsvarar det ljus solen återger klockan 12 en sommardag här i Sverige och där en yta som svart . grå eller vit skall återges av sensor/programvara som svart. grå eller vit.
Nu är inte sensorer/programvara helt raka i sin återgivning/estimering av ett motiv, en sk vitbalansering kan därför göras mot ett en yta som är grå eller vit med fördel ovan medelgrått.
Ett bra redskap för balansering är att exv ta med ett qp-card 4 fält för balansering om så bra färgåergivning skall erhållas i motivet. Man kan därmed balansera mot 4 ytor dvs svart , grått, vitt och ännu vitare innan klippning.
Jag använder alltid RAW, tar alla bilder med vitbalans dagsljus och vitbalanserar sen i Camera Raw. Det tycker jag, kanske i brist på bättre vetande, blir "tillräckligt bra", men man är ju alltid intresserad av att veta hur saker och ting kan göras ännu bättre...

Kan du utveckla på ett för en väldigt dåligt bevandrad vitbalansör på vilket sätt din metod blir bättre?
 

Maua

Aktiv medlem
Jag använder alltid RAW, tar alla bilder med vitbalans dagsljus och vitbalanserar sen i Camera Raw. Det tycker jag, kanske i brist på bättre vetande, blir "tillräckligt bra", men man är ju alltid intresserad av att veta hur saker och ting kan göras ännu bättre...

Kan du utveckla på ett för en väldigt dåligt bevandrad vitbalansör på vilket sätt din metod blir bättre?
Att alltid ha vitbalansen på dagsljus och sen efterjustera låter konstigt? Varför har du inte vitbalansen inställd på auto i så fall? Jag tycker att min Canon 400D gör jobbet väldigt bra i de flesta situationer. Jag efterjusterar ofta ändå i LR och oftast ett snäpp åt "varmare"ljus. Fungerar för mig och för de flesta andra, tror jag, som inte har extrema krav på exakthet utan som nämnts tidigare, hellre vill ha bra färger.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag gör detsamma men problemet är svårigheten att veta vad som är svart grått eller vitt om man är ute efter stor färgäkthet i en bild/motiv, därför kan det vara bra att ta med ett qp-card exv 4 fältskortet. Till det kommer också rawkonverterarens estimering. Alla konverterare estimerar färger och nyanser dessutom lite olika vilket kan ses vid jämförelse.

Vill man vara noga så är detta kort till hjälp http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=31&prod=2&catId=1&tci=101 där man förutom att ha kortet till hjälp vid fotograferingen och balansering av rawfilen så kan man än mer justera bilden mer exakt med hjälp av de fyra fälten senare i Photoshop
 

Graylingman

Aktiv medlem
Att alltid ha vitbalansen på dagsljus och sen efterjustera låter konstigt? Varför har du inte vitbalansen inställd på auto i så fall?
Jag gjorde så, men upplevde (konstigt nog) att det innebar mer justeringar än om jag i utgångsläget har en konstant vitbalans inställd.

Nu börjar jag alltid med vitbalansen i ACR (oftast med gråpipetten, ibland med förinställningarna och nån enstaka gång med ögat som referens) på en bild och kopierar sen samma vitbalans till alla andra tagna vid samma tillfälle innan jag går vidare med justeringar. Förutsatt alltså att vitbalansen inte är okej.

Tycker det funkar bra, men är öppen för input som kan göra att det funkar ännu bättre.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Du kan beställa det hos QP-card http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=29&catId=1&hotId=1&tci=104, vad jag vet så har flera stora återförsäljare kortet exv Scandinavianphoto

fördelen är att man mer noggrant kan balansera hela bilden i flera nivåer än från ett vanligt gråkort dvs från skugga till upp mot högdager.
Jag använder kortet dels vid porträtt och dels vis industritagningar där en enskild färgnyans är viktig att få så rätt som möjligt.
 

T.A

Aktiv medlem
Jag gjorde så, men upplevde (konstigt nog) att det innebar mer justeringar än om jag i utgångsläget har en konstant vitbalans inställd.

Nu börjar jag alltid med vitbalansen i ACR (oftast med gråpipetten, ibland med förinställningarna och nån enstaka gång med ögat som referens) på en bild och kopierar sen samma vitbalans till alla andra tagna vid samma tillfälle innan jag går vidare med justeringar. Förutsatt alltså att vitbalansen inte är okej.

Tycker det funkar bra, men är öppen för input som kan göra att det funkar ännu bättre.
Jag gör på samma sätt men använder ett Whibal-kort i första bilden som vitbalanserare..
 

Walle

Aktiv medlem
Tack för det tipset, Mikael! Jag har Qp-card 201 (De där med en massa små färgfält), men jag tycker dom är onödigt komplicerade när man inte behöver "perfekt" färgmatchning i alla toner.
 

Makten

Aktiv medlem
Här är ett exempel på när färgerna blivit fel beroende på felaktig vitbalansering:
http://www.sssk.se/skridskonet/bild/bild-v.asp?id=1101

Kraftigt "blåstick"...
Ett bra exempel på varför "felaktig" vitbalans kan vara helt i sin ordning, tycker jag. Bilden hade tappat sin stämning om den återgivits "korrekt". Att jag skriver inom hartassar är för att vitt antagligen inte var vitt, vid fotograferingstillfället.
Färgäkthet är säkert jättebra för folk som vill fotografera produkter eller liknande. Men för mig handlar det om att visa en bild som ser ut som ögat såg motivet. Eller varför inte så som jag vill att motivet ska se ut, som en effekt?

Ett vitt motiv som belyses av en ickevit ljuskälla är inte längre vit, så varför ska det se vitt ut i bilden när det inte gjorde det i verkligeheten?
 
ANNONS