Annons

Vad gör en bildsida till en bra hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alagazam

Avslutat medlemskap
Om jag byter ut mina terminalglasögon mot läsglasögon och lutar mig fram så kan jag också "gissa" mig till att 3 av bilderna föreställer fiskar, men jag kan inte bedöma om det är akvariebilder eller undervattensbilder och akvariebilder är jag ointresserad av.
Dessutom så är det 2 bilder på raden ovanför som jag inte ens kan gissa mig till vad dom föreställer.
Nu kan det vara så, att min ålder spelar in. Med ökande ålder så krävs det mer ljus och ofta starkare glasögon.
Jag tycker att tumnaglar skall en hjälp för betraktaren, oavsett ålder. För mig är dom här tumnaglarna ingen hjälp.
Nja, det är nog inte åldern. Jag är inte purung jag heller. :)

Jag missförstod dina synpunkter eftersom jag trodde du menade att bilderna var mörka och svårtydda. Att du menade tumnaglarna missade jag. Sorry för det.

Men är det inte så att tumnaglar är just tumnaglar? Deras funktion är inte att visa bilden utan snarare visa att den finns. Det är svårt att göra en vybild över Stockholm rättvisa i en tumnagel. Abstrakta bilder blir ännu svårare, och dit tillhör nog akvariebilderna. Tumnaglarna på djur och landskap funkar, tycker jag. Akvariebilder är lite svårare eftersom de kan bli just abstrakta.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jag tog en titt igen, och hade litet svårt att hitta, eller rättare, få en överblick över dina bilder. Det blir många klick...

Bilderna är det inget fel på, så jag skulle föreslå att du börjar om från början och gör en ny webb.

Emil, kan du inte visa oss vad du tycker är en bra bildsida, så vi förstår vad du försöker göra?

Per.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Nja, det är nog inte åldern. Jag är inte purung jag heller. :)

Jag missförstod dina synpunkter eftersom jag trodde du menade att bilderna var mörka och svårtydda. Att du menade tumnaglarna missade jag. Sorry för det.

Men är det inte så att tumnaglar är just tumnaglar? Deras funktion är inte att visa bilden utan snarare visa att den finns. Det är svårt att göra en vybild över Stockholm rättvisa i en tumnagel. Abstrakta bilder blir ännu svårare, och dit tillhör nog akvariebilderna. Tumnaglarna på djur och landskap funkar, tycker jag. Akvariebilder är lite svårare eftersom de kan bli just abstrakta.
Jag tycker att tumnageln skall vara "reklam" för bilden. Något som får dig att vilja se bilden förstorad.
Om man inte lätt kan se vad tumnageln föreställer så lockas man inte gå vidare.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
En allmän fråga. Jag sitter och försöker skapa webb-gallerier i Photshop CS4. Tycker att det fungerar bra och det är framför allt enkelt. Det går att göra "nästan" alla inställningar som man kan tänkas vilja göra, bakgrundsfärger, storlekar på både bilder och tumnaglar, mm.
Men ADOBE tar tydligen hjälp av FLASH för att skapa dessa gallerier. Är detta någon nackdel?
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Om du vill nå alla tittare är det en nackdel; det finns folk som stängt av flash i sina webbläsare för att slippa se allt skräp.

Per.
Nu fick jag problem. Jag tillhörde en gång i tiden dom som vägrade att ladda ner en massa extra program för att kunna se diverse "flashiga" hemsidor. Tror att FLASH tillhörde dom programen.
Nu har jag inte laddat ner Flash själv i min dator, utan det har nog kommit med Dreamweaver CS4 eller Photoshop CS4.

Varför stänger man av Flash? Min hemsida kommer att vända sig till Undervattenfotografer/fotografer och dom borde väl liksom jag ha Flash installerat?

MVH LGH
 

perstromgren

Aktiv medlem
Varför stänger man av Flash? Min hemsida kommer att vända sig till Undervattenfotografer/fotografer och dom borde väl liksom jag ha Flash installerat?
Att ha flsah installerat och att det påslaget i sin webbläsare är två olika saker.

Jag har slagit av flash för att slippa se en massa rörlig reklam. Om en webb kräver flash, brukar jag surfa vidare. Varför man inte vill visa bilder direkt i läsaren, förstår jag inte. Flash tar över kontrollen, jag vill ha den själv.

Per.
 

MinnaCharlotte

Aktiv medlem
Jag gick in på din hemsida och klickade mig fram till Animals.
Den nedre raden av bilder (akvariebilder?) kan jag inte se vad dom föreställer. Nu är ju UV-bilder ett av mina stora intressen.
Klickade upp dom och lämnade sedan din hemsida.
Håller på med en egen hemsida, men det kan jag säga dig. att ditt bildvisningssystem kommer inte in på min hemsida.
Akvariebilder, yes, mindre bra, helt klart, men har man en bra kalibrerad skärm ser man precis så mycket jag vill att man ska se. Dock kommer de bilderna att ryka till förmån för andra vid nästa uppdatering.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Akvariebilder, yes, mindre bra, helt klart, men har man en bra kalibrerad skärm ser man precis så mycket jag vill att man ska se. Dock kommer de bilderna att ryka till förmån för andra vid nästa uppdatering.
Läs mitt inlägg nr 80. Du är ung och har troligen bra syn. Men vänta bara, du kommer att få mina problem med tiden.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Att ha flsah installerat och att det påslaget i sin webbläsare är två olika saker.

Jag har slagit av flash för att slippa se en massa rörlig reklam. Om en webb kräver flash, brukar jag surfa vidare. Varför man inte vill visa bilder direkt i läsaren, förstår jag inte. Flash tar över kontrollen, jag vill ha den själv.

Per.
Håller med fullkomligt om rörlig reklam. Se bara mina reaktioner på följande länk:http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=56591
Nu var det inte den rörliga reklamen som störde utan en stor varning om att jag saknade Flash mitt över sidan.
Nu har jag Flash och kan fömodligen inte stänga av den då jag tror att Dreamweaver bl a kräver den.
Hoppas att jag får lika selektiv syn (inte ser blinkande reklam) som jag har selektiv hörsel (hör bara det jag vill höra, till min frus stora förtret).

Att jag vill använda PS för webb-gallerier beror på att tycker att dom är ganska trevliga och framför allt lätta att skapa.
Dessutom så kan man lätt ändra utseende och så behöver jag inte skaffa några extra program.
Men visst, Flash kan vara en nackdel.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Då anser jag att du bör skruva upp ljusheten på din skärm om du inte kan se vad de föreställer i stort format.
Stort format har jag inga problem med. Det är tumnaglarna som är för dåliga/små. Jag ser inte vad dom föreställer och då lockas jag inte heller att gå vidare utan lämnar sidan.
Dessutom så kan man inte skruva upp ljusheten på en kalibrerad skärm om man vill ha den kalibrerad.
 

MinnaCharlotte

Aktiv medlem
Stort format har jag inga problem med. Det är tumnaglarna som är för dåliga/små. Jag ser inte vad dom föreställer och då lockas jag inte heller att gå vidare utan lämnar sidan.
Dessutom så kan man inte skruva upp ljusheten på en kalibrerad skärm om man vill ha den kalibrerad.
Thumbnails är thumbnails av en anledning - för att vara små! De är inte SÅ små som du verkar tycka på min skärm och efter noggrant övervägande så har jag sedan länge bestämt att det är den storleken som gäller.

Även om man bör ha en kalibrerad skärm så får man ju kalibrera ljushet/etc lite efter omständigheterna där man sitter alt om man ser mörka områden dåligt...
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Thumbnails är thumbnails av en anledning - för att vara små! De är inte SÅ små som du verkar tycka på min skärm och efter noggrant övervägande så har jag sedan länge bestämt att det är den storleken som gäller.

Även om man bör ha en kalibrerad skärm så får man ju kalibrera ljushet/etc lite efter omständigheterna där man sitter alt om man ser mörka områden dåligt...
Det är din hemsida!
 

MxCarro

Ny medlem
Mina åsikter om hur en bildsida är bra i mina ögon.

Mina åsikter om vad en bildsida blir en bra hemsida i mina ögon.

En bra bildsida enligt mig ska först och främst lyfta fram bilderna. Med färger som orange eller något annat som tar uppmärksamhet är inte något positivt. Lätta eller tunna färger om man kan säga det så passar mig för då ser man bilden / bilderna tydligare och fokusen hamnar automatiskt på bilden.

Rörelser runt en bild är jobbigt för ögat, som reklam eller bläddrande bilder om man har uppe en bild och det rör sig vid sidan om.

Att hitta bilderna är ju det stora pluset. Som en startsida borde reflektera över vad fotografens sida innehåller mest eller vad det finns för bilder så man vill gå vidare och matas med mer bilder.
Olika kategorier är också bra som om du har fotograferat, till exempel:
Djur
Natur
Människor
Byggnader
Teknik
Idrott
Motorsport
Övrigt
Så man kan hitta något som passar en själv lite mer eftersom alla är olika så vill kanske inte just alla se en myra som springer på två ben och någon annan kanske inte vill se en motorbåt.
Sedan passar även undermenyer på de kategorierna som till exempel under motorsport: Bilar
MC
Båtar osv.

Sedan är en annan bra grej för en bildsida enligt mig när man kan få läsa lite om fotografen i slutet av vistelsen på sidan. Det är kul att se vem som skapat och man kan koppla ett ansikte till bilderna.

Att kunna lämna en kommentar i form av en gästbok intresserar en del eftersom ibland ramlar det in tips om hur man kan förbättra sig och då kan man ta lärdom av det också.
Sen också att kunna få fråga fotografen om man undrar något.
En välkomnande och vänlig fotograf gör att man vill besöka igen om man intresserats av bilderna och ett trevligt bemötande.

En blogg - uppdatering ofta är bra och enkelt, man behöver inte lägga massor av tid ofta plus att bilder talar mycket så att lägga in en bild per dag till exempel gör det intressant att följa dina "kamera dagar".

Ett tips för att slippa scrolla är att använda F11 som öppnar webbläsaren lite mera.


Detta var några av mina åsikter.
Dock följer jag det inte helt själv men men.


du kan kika på min hemsida om du vill du som startade tråden:
www.mxcarro.se
och min bildblogg:
www.mxcarro.se/wordpress

och jag vill INTE ha någon kritik över min hemsida, vill bara visa hur en sida kan se ut när man vill hitta bilder enkelt. :)
 
ANNONS