Annons

Tjackhora - ett foto.

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Oj.
En högst oprofessionell reflektion utan att kunna klura ut syftet med bilden, men ändock en reflektion.

En fotograf vill skapa en diskussion kring ett ämne (hoppas jag) och får tag på en "tjackhora" som i en sjabbig miljö gör vad som helst för nästa fix och som inte bryr sig nämnvärt. Två motpooler som utnyttjar varandras behov för att strax därpå glömma varandra.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Jag känner inget positivt för denna bild. I mina ögon handlar det om något jag vill kalla effektsökeri. Jag ställer mig också frågan om vad fotografens syfte med bilden är. Men det innebär ju i och för sig att bilden har påverkat mig genom att få mig att reagera.
Jag ser inget estetiskt i bilder av det här slaget och jag ser dem som en form av utnyttjande av medmänniskorna.
Men det är ju mina reaktioner och min syn på sken. Andra har med all säkerhet en helt annan åsikt och det har de all rätt i världen att ha. Tur är väl det, för tänk viket elände det skulle vara om alla hade samma åsikt. En konstnär arbetar ju med att provocera och därigenom väcka tankar. Och världen består inte av enbart vackra och tilltalande saker.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Den här bilden är märklig på flera sätt och ser väldigt arrangerad ut. Dessutom är den märkligt beskuren. Jag undrar om fotografen är ute efter att lura betraktaren att bilden är något annat än den är? Jag vet inte riktigt vad, men det är ungefär som effekten av programmet The Office, om ni förstår liknelsen.

Per.
 

pellepang

Aktiv medlem
Tjackhora ????
Jag ser inget som leder in mina tankar på varken tjack eller hora. Hon är ju hel och ren och har t.o.m en ring på fingret vilket jag betvivlar att en tjackhora skulle ha.

Lite blåmärken på benen har hon men det ser precis ut som min fru gjorde när vi hade en schäfer "valp" runt året som roade sig med att leka med matte så blåtirorna blev talrika.

Min tanke om bilden är att en fotograf nybörjare eller proffs har expirementerat lite med poser och miljöer med ett enligt mig inte allt för lyckat resultat. Det är en intetsägande bild som inte skänker till eftertanke och jag skulle delitat den om jag vare fotografen i fråga.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Jag tycker bilden är otäck och funderade över meningen med den. Sedan tänkte jag "det kanske är ett självporträtt?" och då kände jag mer sympati för den.

Men sedan kollade jag vilken site bilden fanns på och då hamnade den i ett annat sammanhang, jag tror inte det är ett självporträtt och tycker återigen att den är otäck.
 

Pettran

Aktiv medlem
Tjackhora....

Vetefan, jag tror inte det ens är en tjackhora (Tjack = Amfetamin) Amfetamin missbrukare är väldigt sällan överviktiga, snarare tvärtom eftersom att tjacket tar bort allt vad hunger heter och brukar få missbrukaren mer aktiv än MacGyver.

Annars ok foto, hon ser dock lite läskig ut med sina sår.
 

mörk

Medlem
Den här bilden är märklig på flera sätt och ser väldigt arrangerad ut. Dessutom är den märkligt beskuren. Jag undrar om fotografen är ute efter att lura betraktaren att bilden är något annat än den är? Jag vet inte riktigt vad, men det är ungefär som effekten av programmet The Office, om ni förstår liknelsen.

Per.
En modellbild i studio är väl per definition arrangerad, eller? Att"originalet" (eller förlagan kanske är riktigare att kalla det) ligger bredvid borde väl undanröja alla misstankar om att fotografen försöker "luras". Marilyn Monroe, sin och även den här tidens kvinnoikon som på sitt sätt också behövde "hora", sälja sig och utnyttjades skoningslöst av sin omgivning. Hade bilden blivit bättre eller mer intessant om förlagan inte hade legat där? Hur många hade känt igen ursprunget? Känner kvinnan på bilden ett systerskap med Marilyn, bryr hon sig överhuvudtaget. Är det bara ett betalt jobb, eller ett aktivt deltagande i ett konstverk? Det kanske är hon som är konstnären och fotografen bara ett verktyg. Ingen aning. Huruvida bilden är bra eller inte är ju som alltid en rätt mengingslös sak att försöka nå konsensus om. Ointressant tycker jag personligen inte att den är i alla fall.

/mörk
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag tror inte ens EOW tycker att bilden fungerar speciellt bra ensam och okommenterad. Den är ju -- precis som de flesta av hennes bilder -- gjord för att ingå i ett sammanhang, en utställning.
 

VeraVardig

Aktiv medlem
Jag blev förvånad över mig själv när jag såg bilden.

Som amatörfotograf och fotostuderande så reagerade jag först över kompositionen, ljuset, posen och färgerna.
Inte på ev budskap. Jag kan se meningen med att leka med en gamal klassisk bild och göra den mer vardagslik och nära. Kvinnan är överviktig och som sådan anser jag att hon är vacker. Fina kurvor med minimalt med celluliter, åderbrock, fettvalkar och bristningar.

Jag har aldrig sett en naken tjackhora. Såren är för mig konstiga och jag skulle nog reagera mer om såren satt på andra ställen. men tar man tjack intramuskulärt?
Det borde nog vara enklare at ta de venöst. Men venerna i armarna kanske blir så skadade till sist att man får leta efter alternativ på andra delar av kroppen.

Jag vet så lite om denna värld.

Ska jag hålla mig strikt till bilden så stör jag mig enormt på att fonden inte går ända upp i bild. Varför gör den inte det? Är det för att understryka det operfekta i budskapet?

Armen döljer för mycket av ansiktet. Ljuset är kanon. Idén likaså.

Jag gillar EOW:s bildarbete och tanke bakom. Det behöv fler kvinnnliga starka fotografer!

mvh
Helena
 

EGW

Aktiv medlem
Vad diskuterar vi egentligen?

Än en gång finner jag att en kontroversiell och utmanande bild väcker livlig diskussion. Och att det är svårt för debattörerna att nå fram till själva bilden, eftersom bildinnehållet är vad det är.

Man ska väl inte vänta sig annat än att folk tycker mångfaldiga saker om en sådan här bild, och att åsikterna går isär. Det är kanske därför det blir diskussion. Men jag tycker att det är lite synd att det inte går att få till stånd så mycket diskuterande om andra bilder än sådana som kan uppfattas som stötande.
 
Senast ändrad:

EGW

Aktiv medlem
Nu ska jag komma med min egen uppfattning om den här bilden i alla fall.

Man kan spekukklera om hur den är arrangerad, om modellen verkligen är en tjackhora etc. Men jag är alldeles säker på att man inte gör en sådan bild om inte avsikten är att provocera. Och då frågar jag: vad hoppas fotografen uppnå? Är det feministen inom oss som ska väckas till handling? Är det våra sociala eller politiska fördomar som ska röjas genom vår reaktion? Eller ska vi återigen ställas vid den sociala och politiska skampålen eftersom det finns utsatta människor medan vi själva har det bra?

En sådan här bild har i alla fall inget alls att göra med mitt eget fotografiska intresse. Jo, jag kan ha synpunkter på hur den rent tekniskt är gjord, komposition och färgsättning etc. Men det finns så många andra bilder jag kan diskutera på det sättet, utan att hela tiden påtvingas ett trist bildinnehåll.

Vad man än må ha för uppfattning om den verklighet som bilden (falsk eller fabricerad) försöker berätta om, så har inte den här bilden något jag söker. Världens elände i dess miljoner chatteringar matas jag med morgon, middag, kväll, om jag inte medvetet stänger ute det flödet. Kvinnans utsatthet finns det ingen möjlighet att inte vara väl underrättad om numer. Drogernas ödeläggande inverkan har det berättats om på stora reklamplakat i Stockholm, och tidningarna återkommer med temat jämt och samt. Vad är det du inte vet om detta?

Jag har givit upp om att vi ska få något intressant samtal om andra bilder än sådana som är provocerande. Men tydligen finns ett behov av just den diskussionen, även om jag inte har det behovet själv.
 

EGW

Aktiv medlem
Jag vill göra en kommentar till Elisabeth Ohlson Wallin.

Hon är en orädd och bländande skicklig fotograf med många strängar på sin lyra. Jag ifrågasätter inte ärligheten i hennes kamp mot samhällets orättvisor eller för utsatta och minoriteter. Det är tydligen hennes livsarbete, och hon har nått odiskutabla framgångar i sitt sätt att arbeta.

Men själv är jag inte intresserad av sådana provokationer som hon fördjupar sig i. Jag hoppas att de hon jobbar för kan få det bättre genom de impulser hon väcker, men vet inte om de får det. Hennes stora framgång kommer sig säkert av att det går att skapa sensation kring hennes bilder och utställningar, och däri ligger i mina ögon inget värde alls. Jag tror inte att hon har haft någon avsikt att bli exploaterad av vår tids sensationskultur, men det är vad som har hänt. Föga överraskande!
 
ANNONS