Fotosidans Forum
>
Utrustningsfrågor
>
Sony (Konica Minolta) - kameror och objektiv
>
Sony NEX-3 & NEX-5
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#1501 |
|
|
Konika/Minolta KM5D ( jag har en) kom 2005 och redan då hade den kameran skuggupplättning, man kunde välja in ett läge som kallades HI 200 som faktiskt fungerade, den lättade upp mörka partier i bilden. tekniken var tydlingen så ny, så till och med Foto knappt nämde den vid testet, det fanns även ett LO 80 läge att välja in, men det läget kom jag inte riktigt underfund med. Väntade ivrigt att testare skulle prova dessa finesser, men det verkade som dom inte förstog vad det var. som en parantes kan man nämna att det var först 2010 som Canon lyckades få till denna finess i bla. sin 60D.
|
| Besvara med citat |
|
|
#1502 |
|
|
Jag trodde att det var någon mjukvaru fix innan jag köpte kameran. Ser dock nu ayy så inte är fallet. Vore coolt med mjukvarufix i kombination med lite ändrat focus plan....
Visst har vi träffats en 70-300 åt ena hållet och en 16-105 åt andra. Har dock kvar min (då dottern tog mitt fina 17-70 och CZ inte höll måttet) :-) Tyckte också att 70-300 inte gjorde sig 100 på 300 :) Men SSM var bra och nära var den bra. Det kanske är ett bättre 1.4x converter somgäller istället.... |
| Besvara med citat |
|
|
#1503 |
|
|
U-schäckta... Som väl alla vet vid det här laget(?) så har jag beklagligtvis ingen Internetuppkoppling i min bostad, så jag får kuta mellan på bibliotek och Internetcaféer när jag behöver surfa. Jag behövde snabbt få iväg mitt inlägg innan datorn skoningslöst slängde ut mig. Dessutom är jag tämligen glömsk, tycker jag... Här kommer inslaget nu. Innehåller inte särskilt mycket information, dock. http://www.youtube.com/watch?v=RbIxlsmLXfU |
| Besvara med citat |
|
|
#1504 |
|
|
Nu äntligen funkar tydligen det att lägga in bild.. :-)
|
| Besvara med citat |
|
|
#1505 |
|
|
Sony nu nr 2 i Japan, enligt BCN Ranking
.
Det var längesedan det fanns något annat än Nikon och Canon-modeller i försäljningstoppen i Japan. Nu har Sony klättrat upp till andra plats, före Nikon D90 men alldeles strax efter Canon Kiss X4 (550D). Det är den svarta Sony NEX-5 som utmanar de etablerade. Den silverfärgade NEX-5 ligger på sjätte plats. BCN anser tydligen att detta är två olika kameror (dvs att det finns fem olika NEX:ar inräknat även de olika färgerna på NEX-3). Dessutom är både den svarta och silverfärgade NEX:en fortfarande på väg uppåt i Japan, medan försäljningen av såväl 55D som D90 har stagnerat. De f.n. två "stora" svettas nog en hel del vid det här laget. Det ryktas att Nikons spegellösa ska komma i april i år (med en Sonysensor), och att en NEX-7 kommer kanske två månader senare. Alla övriga APS-C-modeller från Nikon förutom D3100 faller, liksom alla från Canon förutom 60D (även 7D faller). En del av Panny och Olys spegellösa ökar också. Bäst av dessa är Lunix GF2 på 11.e plats. |
| Besvara med citat |
|
|
#1506 |
|
|
Nu har min m42 adapter kommit Yashica 5 cm f=2 testat med. Fick barndomsminnen med MF.....
Dock lite svårt, även svårt att hälla still. Får bli lite macro och stativ senare. Nexen gör sig bra bakom bälgen inte så stor som A700 och LV funkar bra med MF dock ser man vad amn skakar vid 7x och 14x.... Väntar även på en pentagon auto 1,8/50 MC som nog är lite skarpare.... |
| Besvara med citat |
|
|
#1507 |
|
|
Och en bild (nex5 iso 800 m42 adapter Yashika f=2.8 50mm) på katten... Då inga hundar finns här inne. Fin färg på sängen va....
|
| Besvara med citat |
|
|
#1508 |
|
|
Snygg kisse! Kan du lägga upp ett utsnitt av den bilden i 100% där man ser lite av nos och öga t ex? Hade varit intressant att se:
MVH//L |
| Besvara med citat |
|
|
#1509 |
|
|
Typ så här eller?
|
| Besvara med citat |
|
|
#1510 |
|
|
Ser mycket bra ut. Tror t o m du kan höja kontrasten och skärpa lite ytterligare utan att bilden "krackelerar".
|
| Besvara med citat |
|
|
#1511 |
|
|
Har inte gjort något mer än lägga histogrammet innom gränserna (ljusat upp bilde¨n lite): Är ursel på att fixa skärpa.....
|
| Besvara med citat |
|
|
#1512 |
|
|
Nu har jag ju inte sett din katt i verkligheten så jag kan inte avgöra vilken färg som är den verkliga. Här kommer ett exempel dock vad jag menade. Är färgen åt pepparn beror det ju på att jag inte sett denna praktfulla katt i verkligeheten.
|
| Besvara med citat |
|
|
#1513 |
|
|
Nice.
Rätt färg och allt. Kunde ju bemödat mig att justera detta då jag tilockmed hade raw filer.Han dock ej.... :) Kör du oskarp mask.... |
| Besvara med citat |
|
|
#1514 |
|
|
Ganska sällan faktiskt då den har en tendens att skärpa upp konturer mest och inte ta fram detaljer i strukturer utan att det kan se överdrivet eller missat ut.
Men visst använder jag oskarp mask när jag tycker det passar. Vanligast är dock "smart skärpa" som ligger precis intill oskarp mask i samma meny i PS. Börja med värdet 100 och testa dig fram. Sedan kan du gå vidare från Standard till Avancerat. Som du ser kan man även ändra riktning på skärpan. Om det nu syns i den här lilla skärmdumpen. MVH//Lennart |
| Besvara med citat |
|
|
#1515 |
|
|
Tack!
Ska prova mer.... |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
| Taggar |
| nex-3, nex-5 |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:12.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- FS-profilen: Bloggen föder Majas fotointresse
- Vår drömfotoresa till Namibia - kort reserapport
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning
- Test: Tre kvalitetskompakter med hög ljusstyrka
- Kompakt fisköga till Samsung NX