Gammal 2012-03-26, 18:37   #2131

Hej!

Nej NEX är inte det bästa valet för makrofoto men jag tänkte faktiskt mer på hur det är med mina fetkameror. Det är skärpedjupsproblemet som jag har problem med om jag nu har det och det hjälper inte antiskak mot. Dessa har ju dessutom antiskak. Ringblixt har jag aldrig testat och jag vet inte hur man skulle få tag på en som passar i Sverige till Sony. Blir väl att skicka efter antar jag. Det går ju knappt att köpa ens ett objektiv över disk om det inte är en kitzoom e.d.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-26, 18:51   #2132

Sten-Åke Sändh skrev: Hej!
Ringblixt har jag aldrig testat och jag vet inte hur man skulle få tag på en som passar i Sverige till Sony. Blir väl att skicka efter antar jag.
Kanske den här? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF14S
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-26, 20:14   #2133
Guest

Jumfer skrev: Kanske den här? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF14S
Passar på NEX-7, men inte på 5 och 3 som inte har någon blixtsko annat än den där underliga specialfattningen.

Som vanligt står det strunt i beskrivningen. "Blixt till sony. Har TTL-stöd både för Canon och Nikon".

Tycker det är jobbigt att vara Sony-ägare ibland och behandlas som nåt katten släpat in av vissa fotohandlare. Tycker man ska bojkotta de som säljer Sony-grejer och inte gör det seriöst.

Alltså inte fel att det är DAF och kanske inte stödjer Sony ADI, men att CyberPhoto inte kan skriva en vettig beskrivning för en produkt som är till för Sony.

/Mats
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-26, 20:22   #2134
Guest

Aha! Ser nu att det var ett svar på Sten-Åkes fråga ang. "fetkamerorna".

Där är det ju supersimpelt, bara att köra trådlöst och rikta blixten nära motivet. Man kan säkert mycket enkelt bygga ett fäste.

Eller så kör man med "elefanten" eller "struten".

Läs gärna den tråden där detta diskuterats.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=105310

Sten-Åke: Du kan få låna min elefant-blixt om du vill.

/Mats
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-27, 09:14   #2135

Mats Lillnor skrev: Eller så kör man med "elefanten" eller "struten".
Vad kallas en sån sak som elefanten är tillverkad av och var kan man handla en dito?
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-27, 11:17   #2136

Ni är ju bara underbara !
Jag fattar inte att ni har sån koll på alla möjliga konstiga lösningar.
Jag är helt säker på att de funkar men visst ser det helt galet ut ibland.
Folk kan väl inte röra sig ute med dylika byggen? Då blir det väl folksamling?
En del grejor är ju som om de lagt ut ett konsultuppdrag till Bengt Alsterlind när han var i toppform och förbluffade oss med sina konstiga konstruktioner i "Hajk" på TV.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-27, 11:19   #2137

Jumfer skrev: Kanske den här? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF14S
Tack för info. Det var ju inte många pengar det.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-27, 13:41   #2138

Manuella Konica Hexanon-objektiv på NEX
Jag lade in detta inlägg på NEX 7-forumet men det borde väl vara lika relevant här.

Angående mitt lilla borrande i Hexanon-objektivutbudet

Mats Lillnor har ju haft godheten att ge mig en hel säck med Konica-grejor till påseende. Det har bl.a. rört sig om tio olika objektiv:

28/2,8, 35/2,8, 50/1,7, 50/1,8, 52/1,8, 135/2,5, 135/2,5, 35-70/3,5, 35-70/3.5-4.5, 80-200/4

Jag har testat dem med min NEX 7 och funnit att de allra flesta är mycket trevliga bekantskaper.
De tre första är både fantastiskt välbyggda och fina och mycket skarpa. Även 35-70/3,5 och 80-200/4 zoomarna har varit trevliga bekantskaper. De enda som inte utmärkt sig är väl 52/1,8 och den plastiga 35-70/3.5-4.5 (sen variant). 50/1,8 är helt OK den med och den appellerar kanske speciellt till de som vill ha ett litet 50mm-objektiv. Sedan finns ju den verkliga pannkakakan 40/1,8 också som anses vara ett av de skarpaste objektiv som någonsin gjorts. Buhla klassar både 40/1,8 och 50/1,7 som verkliga "premium"-objektiv. Jag tror jag vill ha ett litet 40/mm. Det är mer användbart en 50mm på de mindre sensorerna.

Det finns ju annars ofta flera olika varianter av sammma brännvidd och alla har sina egenskaper. AR-objektiven byggdes mellan 1960 och 1987. Allt finns fint beskrivet på http://www.buhla.de/Foto/Konica/eHexanonUebersicht.html

Det är min grundarde uppfattning att Konicas AR-objektiv är synnerligen prisvärda manuella, ofta hyfsat ljusstarka och skarpa objektiv med bra kontrast. Jag är glad att jag upptäckt det här gamla kulturlagret av gamla utmärkta objektiv att skruva på min NEX. Vad som heller inte är fel är att objektiven ofta är mycket kompakta utan att kompromissa med bildkvaliteten som jag funnit över förväntan. Jag hade inga större förhoppningar efter att Mats själv skrivit ned 135:an men det var nog ett olycksfall i arbetet. Så även 135:orna har varit riktigt hyfsade. Den har frontlinser långt ut och är lite känslig för strö och motljus men det problemet kan i viss mån pareras med ett utdragbart motljusskydd.

Genomgående har jag också konstaterat att inget av objektiven är helt på topp fullt öppna. Men det räcker med ett steg nedbländning för att de ska komma till sin rätt. Är man medveten om denna begränsning så är risken liten att man ska bli besviken på dessa objektivs prestanda.

Jag kommer nog definitivt skaffa mig en uppsättning av de minsta, bästa och mest kompakta objektiven och det goda som sagt är att de inte verkar vara så svåra att få tag på där ute i världen. Sedan finns det också en del Leica-varianter som gjorts till Konica men gemensamt för dessa är at de säljs begagnade till fullständiga fantasipriser som precis som dagens Leica-priser inte alltid gör köp av dessa till en vettig affär. Jaghar sett exemplar som kostat mellan 1300-1600 U$. De kan jämföras med priser på AR-objektiven som i många fall ligger på några hundralappar och bara när det gäller de mest sällsynta typerna hamnar priserna över tusenlappen.

Det vore intressant om andra kunde bidra med andra typer av manuella objektivserier man använder med adapter på sina NEX:ar.

..så Mats är bara att gratulera - den dag han gör slag i saken och köper en NEX men han är ju mest intresserad av tunga grejor han :-) och jag kan ju förstå det med efter att ha känt på hans A900 med Zeiss 135:an.
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-27, 16:40   #2139
Guest

Jumfer skrev: Vad kallas en sån sak som elefanten är tillverkad av och var kan man handla en dito?
Det är alltså en vanlig blixt, Minolta 3600HS(D) i det här fallet och sen inhandlade jag ett ventilationsrör på Biltema för 49 kr som jag bucklat till så att det passar precis och förseglat med eltejp. Längst ut sitter en diffusor av nån sorts bubbelplasliknande packmaterial som jag tejpat fast. Funkar helt suveränt, bara att gunga in skärpan och trycka av och det blir perfekt varje gång.

/Mats
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-27, 22:24   #2140

Mats Lillnor skrev: Det är alltså en vanlig blixt, Minolta 3600HS(D) i det här fallet och sen inhandlade jag ett ventilationsrör på Biltema för 49 kr som jag bucklat till så att det passar precis och förseglat med eltejp. Längst ut sitter en diffusor av nån sorts bubbelplasliknande packmaterial som jag tejpat fast. Funkar helt suveränt, bara att gunga in skärpan och trycka av och det blir perfekt varje gång.
/Mats
Strålande tips! Ska bara hitta något Bltema-liknande här i storstan så blir det elefant för mig med.

//R
Besvara med citat   
Gammal 2012-03-31, 21:18   #2141

Nu har jag testat min 5.a efter verkstadsbesöket och den nya firmwaren. Vilket som gjorde susen vet jag inte men det är en helt annan kamera. AF fungerar mycket bättre och den har än så länge inte haft några hyss för sig. Dock är AF fortfarande inte av den kalibern att jag väljer 5:an före D700 på crossbanan.

En annan sak som jag märkte snabbt var hur mycket kortare fördröjningen är när man startar inspelning av en film. Tidigare tog det ett par sekunder efter att jag tryckt på knappen tills dess att själva inspeliningen började. Inte alls så längre...
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-19, 15:09   #2142

Har nu införskaffat en Sony NEX-5N.Vore trevligt med tips på riktigt bra objektiv till den som man ska hålla utkik efter på t.ex. Tradera.Finns ju adapters till det mesta men många gamla objektiv är väl inte speciellt bra.Hoppas på tips på lite guldkorn som finns där ute!
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-19, 15:17   #2143

Jägar3n skrev: Hoppas på tips på lite guldkorn som finns där ute!
Själv vill jag ha tag på ett Sony 50/1.8 OSS och ett Sony 24/1.8 Sonnar men dom är tyvärr båda exempel på guldkorn som inte finns där ute...

//R
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-19, 15:22   #2144

Jumfer skrev: Själv vill jag ha tag på ett Sony 50/1.8 OSS och ett Sony 24/1.8 Sonnar men dom är tyvärr båda exempel på guldkorn som inte finns där ute...

//R
Ett Sony 50/1.8 OSS kan jag också tänka mig.Tänkte mer på äldre objektiv, måste ju finnas en uppsjö att få tag i bara man vet vilka man ska satsa på!
Besvara med citat   
Gammal 2012-04-28, 18:28   #2145

Hot shoe
Nu kommer det grejer. Hot shoe till nexen.
http://www.engadget.com/2012/04/26/h...-hands-on-tre/
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Taggar
nex-3, nex-5

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:34.

ColorMunki SMILE - Bildskärmkalibrering