|
|
#1 |
|
|
Funderingar kring att lägga upp fotografier
Har funderingar på att lägga upp bilder då jag har precis fått min ny inköpta scanner att fungera efter lite pul...och håller på att försöka lära mig programen till den. Under tiden så vill jag höra om det är någon som har hum om storlek och upplösningar som funkar bra på bilder för webben. vill ju att de ska vara någonlunda skarpa utan att ni somnar innan de är uppladdade...:) tack på förhand! |
| Besvara med citat |
|
|
#2 |
|
|
Det finns en länk på samma sida som uppladdningssidan med rekommendationer.
Jag brukar gör bilderna inte större än 100kB, mellan 50-70 kB beroende på hur mycket komprimering bilden tål och storlek. Storleken brukar jag antingen gör max 600 pixlar bred för att slippa förstorafunktionen. Vissa detaljbilder kräver dock lite större för att göra sig någorlunda bra på skärmen; då gör jag dem i 1024pixlar breda. För mig som gillar många detaljer blir det oftast det större formatet. |
| Besvara med citat |
|
|
#3 |
|
|
Tack för tipsen Linus! var inne på min sida och kollade efter de tips som skulle finnas på uppladdningssidan men det enda jag kunde se var de länkar som man har för att skapa album. Man måste väl inte skapa ett album för att få se den tipslänken? Är ju i så fal lite omvänt. Eller var det den länken som stod att läsa om förhållningsreglerna för att lägga upp..fast där fanns det ju ingen teknisk information. |
| Besvara med citat |
|
|
#4 |
|
|
Din sida/Lägg till album/Lägg till en bild/mer information om format
Om du ej har album måste du skapa ett. Du behöver dock inte publicera det för allmänheten än. |
| Besvara med citat |
|
|
#5 |
|
Forumvärd
|
Upplösningen bör inte ligga högre än 75, hm eller var det 100 dpi då internet/webläsaren inte kan återge högre upplösningar än så.
|
| Besvara med citat |
|
|
#6 |
|
Kodsnickare
|
Upplösningen är oväsentlig för bildskärmsbruk. Följ bara råden om storlek så blir det mindre förvirring. Det finns inga standarder för bildskärmars upplösning. En 21-tummare går att köra i såväl 2048x1836 eller vad det blir, men även i 512x384 om man har synproblem.
Här är texten från fotosidan: Du kan ladda upp bilder i formaten JPEG eller GIF. Din bild kommer skalas om till att passa inom tre format: 150x150 - för förhandsvisning 600x600 - för vanlig visning 1024x1024 - för förstorad visning (orginalformat) Bildbedömning görs oftast då läsaren ser bilden i vanligt läge, dvs max 600x600. För bästa resultat bör du hålla de bilder du laddar upp inom denna gräns, då den automatiska förminskningen inte alltid ger det bästa resultatet. Om du inte vill begränsa till 600x600 själv bör du ändå hålla de bilder du laddar upp inom 1024x1024, annars kommer även orginalformatet bli automatiskt nerskalat. (En funktion för att ladda upp de två formaten separat kommer senare i vår) |
| Besvara med citat |
|
|
#7 |
|
|
pixlar
Hej,
bilden ska vara 72 ppi i upplösning. Jag tror att om du gör bilderna cirka 500-700 pixlar i längsta sida så blir det nog bra på skärm och tillräckligt stort. |
| Besvara med citat |
|
|
#8 |
|
|
ppi/dpi spelar ingen roll som Jim säger för visning på bildskärm.
Gör du längsta sidan större än 600 pixlar kommer förstorafunktionen aktiveras och bilden blir sämre om man tittar på den utan att förstora. |
| Besvara med citat |
|
|
#9 |
|
|
En skärm har dock ofta en upplösning på runt 70-100 ppi (GIMP påstår att jag kör med 81x81 ppi), även om dagens skärmar får det hela att ändra på sig. I fall man har en bild som är i den upplösningen så kommer ev. utskrift ge en ung. lika stor bild väl?
Det finns trots allt en liten bit sanning i, den nu mycket gamla, "skrönan" om att man "skall" ha 72dpi. Vidare så finns det ju inget som säger att en webbläsare inte får använda sig av bildens dpi när den renderar bilden. |
| Besvara med citat |
|
|
#10 |
|
|
Skärmen visar bilderna punkt för punkt när det gäller bilder som visas på nätet. Så det spelar ingen större roll vilken upplösning vi använder. Men det skulle bli ohållbart om vad lade upp dem i 300dpi på grund av storleken.
|
| Besvara med citat |
|
|
#11 |
|
|
Tack för svar!
Nä, det stämmer i och för sig men det tar längre tid att ladda upp bilden om den är tung. Tack för tipset om 600 pixlar! |
| Besvara med citat |
|
|
#12 |
|
|
Ja, med de vanligaste webbläsarna är det så, men inget säger att det måste vara så. Precis som att du kan välja olika storlekar på bilden så kan du ha något som ändrar bilden efter vilken dpi som skärmen/bilden har...
Jo, om man skriver ut bilder från nätet, vilket många gör. Man vill inte se en 10x10cm bild på skärmen och när man skriver ut den så är den 1x1cm för att dpi:n inte stämde... |
| Besvara med citat |
|
|
#13 |
|
Kodsnickare
|
Dags för en liten definition :)
Dpi har ingenting med storleken på bilden att göra. Det är bara en information som lagras i headern till vissa filformat, som vissa program kan tillgodogöra sig och använda vid utskrift. På webben används informationen inte öht. Naturligtvis används infon om du tankar hem bilden och skriver ut den. Men vad är det som säger vad som är rätt då? Jag skriver nog inte gärna ut en bild i naturlig storlek från bildskärmen. |
| Besvara med citat |
|
|
#14 |
|
|
Vad dpi är har jag, samt de flesta andra, helt klart för sig vad det är, så det finns inget behov av mästrande.
På webben är det vanligast att dpi:n inte används, men inte uteslutet. Jag erkänner att detta kanske är mer av datavetenskapligt intresse än rent praktiskt, men så är det. Du skriver inte gärna ut en bild i naturlig storlek från skärmen, men det gör halva svenska folket mer än gärna. "Regeln" skapades inte av fotografer för fotografer, utan av hemsidesnickrare för den breda allmänheten som gillar att skriva ut gif-bilder... Regeln är alltså ganska fånig, i alla fall när det gäller fotosidan.se, men den har sin funktion... |
| Besvara med citat |
|
|
#15 |
|
Kodsnickare
|
Att du har det tvivlar jag inte på, men det framgår av den här tråden att du inte kan ta för givet att alla andra har det. Ursprungsfrågan handlade om att lägga upp bilder på fotosidan och då vill jag hävda att det av pedagogiska skäl är bäst att lämna ut allt prat om dpi ur diskussionen. För bilderna på fotosidan är onekligen till för att betraktas på skärm. Och gemene man som skriver ut giffar från webben gör det nog från sin webbläsare genom att skriva ut html-sidan. Och då blir bilden lika stor som på skärmen.
Något mästrande handlar det inte om. Om du kände det så ber jag om ursäkt. |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:54.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar