Fotosidans Forum
>
Utrustningsfrågor
>
Nikon - kameror , objektiv, tillbehör
>
Katastrof och ocker! [gummit släpper på Nikonkameror]
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne |
|
|
#31 |
|
|
Det må var hur det vill med svällande gummi eller inte. Det finns andra märken än Nikon som använder gummiklädsel, helt eller delvis. Exempelvis på Sonys FF-serie (A900/A850). Där märks inte samma tendenser alls efter snart 2 år med A900.
Gamla Nikon F4/F4s hade /har en gummiklädsel som också sitter fast, men hårdnar med tiden. Den tiden jag körde Nikon fick jag gummisläpp på F5, D1 och D2Xs. hade inte D200/D300 och D3 så pass länge att jag hann råka ut för det. De enklare D100 o s v har ju en tunn refflad plastklädsel som inte verkar vara lika utsatt. Naturligtvis borde Nikon årgärda det här. |
| Besvara med citat |
|
|
#32 |
|
|
Jag har haft två fel på min D90 (inget gummirelaterat) som har irriterat mig nått helt ofantligt.
Efter kontakt med Nikons tekniker har de löst problemen samma dag på någon timme. En helt underbar serviceorganisation som gör att jag gillar Nikon trots dessa två fel. En korrekt hanterad reklamation kan vara en jättebra reklam för varumärket! (något som många serviceorganisationer HELT har missat) Så, summa summarum: Kontakta Nikon innan Ni skäller för mycket. Blir det krångel och problem sen: Då kan ni skälla :) /Peter |
| Besvara med citat |
|
|
#33 |
|
|
Så är dock inte fallet, eftersom gummit bara sväller där det kommer i kontakt med huden. I normala fall brukar gummi snarare krympa och/eller torka genom åldring. Lägger man gummi i olja så brukar det däremot svälla.
|
| Besvara med citat |
|
|
#34 |
|
|
"Myggmedel"
Jag har märkt att exempelvis myggmedel verkar påverka ytan på gummit negativt. Verkar som om man från Nikons sida borde använda någon annan gummikvalitet som står emot olika kemikalier lite bättre.
//Jan |
| Besvara med citat |
|
|
#35 |
|
|
Fick svar från det mycket trevlige Robban på Nikon supporten att mitt gummi blir utbytt på goodwill!. Ska ta å lämna in mitt 24-70 också där ena gummiringen lossnat lite å den andra lossnat helt.
Tror inte på handsvett på objektivgummit då man knappt tar på de ringarna helt med händerna. |
| Besvara med citat |
|
|
#36 |
|
|
En tanke kan ju vara att titta in på ebay, men själv har jag limmat greppen på tre av mina nikon's..
http://global.ebay.com/search?Query=...1&PageNumber=1 |
| Besvara med citat |
|
|
#37 |
|
|
Jag gillar lite pyssel och särskilt att limma. Bör jag byta till Nikon?
|
| Besvara med citat |
|
|
#38 |
|
|
|
| Besvara med citat |
|
|
#39 |
|
|
pinsam film haha
|
| Besvara med citat |
|
|
#40 |
|
|
Gummisläpp på Nikons kameror är väl lite av ett standardfel. Det förekommer vad jag förstår på alla modeller som har gummidetaljer pålimmade.
Fick precis tumgreppet på min D80 utbytt hos Lasses för den extrema summan 40:- (alla gummidelar är alltså inte dyra) |
| Besvara med citat |
|
|
#41 |
|
|
Väcker liv i en gammal tråd. För frontgummeringen på D300 kostar fortfarande 500 kr att fixa. Vilket det knappast är värt? Har tejpat fast min med silvertejp så det sitter någorlunda på plats men det ger ju en lite speciell "finish" på kameran förstås.
Det jag undrar är om det har någon som helst betydelse att gummiarmeringen är tät för att funka i väderskyddet. Trodde först att denna gummiarmeringen inte hade någon större betydelse i väderskyddet men har nu fått olika besked om detta och tänkte mig nu ner till de ångande regnskogarna i Costa Rica och fota. Hälsningar Joakim |
| Besvara med citat |
|
|
#42 |
|
|
Varför använder man inte skinn eller läder istället för gummi? Är det limmet som släpper? Kanske kan nitas på något sätt?
|
| Besvara med citat |
|
|
#43 |
|
|
För att det skulle vara sjukt dyrt att sitta och skära ut passande bitar för hand istället för att gjuta dem i gummi. Dessutom skulle folk nog klaga på dåligt grepp. På en kamera utan löjliga übergrepp lär det däremot vara en baggis att fixa.
|
| Besvara med citat |
|
|
#44 |
|
|
Gummi lär vara billigare än läder som material betraktat. Att göra motsvarande stansning i läder borde inte vara dyrare än i gummi.
Frågan är om det skulle vara så där vansinnigt mycket bättre? Gummit sväller för övrigt av någon orsak, suger oljor som finns i huden kanske. Detta gör att den dubbelhäftande tejp som används släpper. Limmet är medvetet inte idiotstarkt för att en del skruvar sitter dolda under gummit. Dessa behöver vara åtkomliga rimligt enkelt vid reparationer. |
| Besvara med citat |
|
|
#45 |
|
|
Skärpning Nikon
Jag lämnade in min D300 (köpt i jan 08) då gummit börjat släppa helt på flera ställen. Jag anser ju att det är ett ursprungsfel. En handgrepp på en kamera ska ju tåla att användas, problemet att det kanske inte tål handsvett är väl verkligen inte mitt problem. Om jag har händerna där man ska hålla kameran och den inte tål det, hur fan tänkte de då? Och hur tänkte de om problemet beror på temperaturväxlingar? Var inte kameran jag köpte vädertätad? Jag tänker INTE försöka limma min kamera själv..
Hur som helst, lämnade den till Nikon och gick motvilligt med på de 650Kr vi skrev som maxkostnad för reparationen trots att jag tycker det är ett läge för reklamation. Dock mottog jag idag ett nytt kostadsförslag från Nikon på närmare 2000Kr!!? Detta är verkligen inte rimligt. Jag påpekade felet redan när kameran var inne på rep för en hotpixel (som verkligen satt i mitten på sensorn), blev lite irriterad redan då (var under garantitiden) men efter diskussion fick jag det som goodwill. Vi får väl se hur de ställer sig till en reklamation, dock är jag mycket nära på att byta system.. |
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:23.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- FS-profilen: Bloggen föder Majas fotointresse
- Vår drömfotoresa till Namibia - kort reserapport
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning
- Test: Tre kvalitetskompakter med hög ljusstyrka
- Kompakt fisköga till Samsung NX