Annons

Går ej öppna JPEG-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Unintelligible

Aktiv medlem
Hejsan, fick en ny dator i julas med windows 7 på. Har aldrig tidigare med varken xp eller vista haft det här problemet.

När jag fotar i RAW och gör om bilderna med camera raw till jpeg så går 7 av 10 bilder endast att öppna sedan. De som inte går står det "oklassificerade" på. Och i fotovisningsläget står det. "Det gick inte öppna den här filen eftersom Fotovisning inte stöder filformatet, eller så har du inte installerat de senaste uppdateringarna för fotovisning.

Jag har installerat de senaste uppdateringarna och alla andra bilder fungerar ju. Ibland kan de fungera en vecka och så blir dem till sådana "oklassificerade" efter ett tag. Eftersom jag gör precis likadant med alla bilder borde ju alla fungera.

Någon där som kan hjälpa mig?

Häls Emma
 

bildsten

Aktiv medlem
Gå till www. faststone.org och ladda ner Faststone Image Viewer. Använd site 2, enklast så. De har flera program men det är det här som du behöver. Det funkar i alla versioner av Windows.
Jag använder programmet till all bildvisning och enklare redigering sedan många år. Ställer du in det på rätt sätt öppnar det de flesta filformat. Du kan ställa in det så att om du har en bild markerad kan du trycka E så startar Photoshop eller om det är en raw-bild (programmet kan visa sådana från praktiskt taget alla kameror) så öppnar ACR bilden. Programmet installeras numera på svenska om du har svenskt Os, men om du har engelsk version av PS eller PSE kan det vara praktiskt att ställa in engelska som språk.
Om du kontaktar mej via FS kontaktfunktion så kan jag skicka en del skärmdumpar med inställningsförslag som har hjälp människor som aldrig har använt ett sådant här program att både redigera bilder och göra bildspel med text till bilderna med det.
 

Walle

Aktiv medlem
Fast det här låter ju som något fel, inte att hon behöver ny programvara. En jpg-bild är en jpg-bild, det ska inte behövas just faststone för att öppna den. Något är således fel.

Lite mer information skulle behövas om hur du går tillväga när du sparar bilderna. Kör du batch och endast 7 av 10 går att öppna? Eller sparar du manuellt? Finns det utrymme för att du har råkat ställt in något fel för de som inte går att öppna sedan. eller sker alla sparningar med samma inställningar? Hur ser filnamnen ut? Och filändelserna (.jpg/.jpeg)?

Vart sparar du bilderna? Samma hårddisk som "allt annat ligger på", eller någon extern? Det kan ju teoretiskt vara så att bilderna blir korrupta för att de sparas på en hårddisk som inte mår så bra.
 

Unintelligible

Aktiv medlem
Tack för era svar. Jag ska prova det där programmet, men jag tror inte heller jag ska behöva det egentligen.

Såhär gör jag: öppnar camera raw i photoshop. sparar genom att trycka på save image. Där får jag välja vilket format. Jag väljer jpeg med högsta kvalitet. De sparas med unika namn på en hårddisk (D disken) så inte C. D-disken är inte extern. Kan ju vara den som spökar som du sa för ibland när jag ska föra över bilder från kameran till D-disken så står det "error, går inte hitta begärd sektor på källdisken" eller något liknande. Så då måste jag lägga de på C-disken istället. Datorn är som sagt ganska ny så jag tycker inte det borde vara något om jag inte fått oönskat virus.

/ EMMA
 

Walle

Aktiv medlem
En hårddisk kan vara skadad trots att den är ny, finns måndagsex även där :)

Tycker du ska köra en felkontroll på disken. Högerklicka på den i utforskaren, väl egenskaper, sedan fliken verktyg och välj "felkontroll".
 
ANNONS