Annons

Sportfoto - vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Hade tänkt fota lite fotboll ikväll och då jag är nybörjare inom området så skulle lite tips uppskattas.

För att underlätta lite så kan jag nämna min utrustning för kvällen:

*Nikon D200
*Nikkor 80-200 2.8

Vad jag har märkt så blir bruset respektabelt upp till iso400. Kan ju fungera med högre också om man nu vill brusreducera efteråt. Men då tycker jag att bilderna blir för onaturliga.

Hade tänkt fota i RAW då det ger minst kvalitétsförlust samt att jag misstänker att jag kommer att få justera bilderna efteråt i PS för att uppnå ett bättre resultat även om jag önskar att bilderna blev bra redan vid fototillfället.

Väderförhållandet är inte det bästa då himlen är helt täckt av moln. Finns dock skaplig belysning på arenan.

Nu vet jag att personen bakom kameran säkerligen gör 95% av bilden, men det skulle ändå uppskattas att få lite förslag som kan hjälpa mig lite på traven.

Väldigt tacksam för alla tips som lämnas!

mvh Pär
 
Senast ändrad:

martinator

Aktiv medlem
Korta tider Du får ta smällen med högre ISO.
/martin

EDIT: jag brukar ta några måfå bilder precis innan och kolla histogrammet och ställa ISO/tid/blndare
efter det. Så behöver man inte fippla med det under tiden. Sen får man då och då göra om detta om ljusförhållandena ändras. Men du ska i princip ha det klart innan du plåtar skarpt.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Hade tänkt fota lite fotboll ikväll och då jag är nybörjare inom området så skulle lite tips uppskattas.

För att underlätta lite så kan jag nämna min utrustning för kvällen:

*Nikon D200
*Nikkor 80-200 2.8

Vad jag har märkt så blir bruset respektabelt upp till iso400. Kan ju fungera med högre också om man nu vill brusreducera efteråt. Men då tycker jag att bilderna blir för onaturliga.