Annons

Sportfoto - vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Hade tänkt fota lite fotboll ikväll och då jag är nybörjare inom området så skulle lite tips uppskattas.

För att underlätta lite så kan jag nämna min utrustning för kvällen:

*Nikon D200
*Nikkor 80-200 2.8

Vad jag har märkt så blir bruset respektabelt upp till iso400. Kan ju fungera med högre också om man nu vill brusreducera efteråt. Men då tycker jag att bilderna blir för onaturliga.

Hade tänkt fota i RAW då det ger minst kvalitétsförlust samt att jag misstänker att jag kommer att få justera bilderna efteråt i PS för att uppnå ett bättre resultat även om jag önskar att bilderna blev bra redan vid fototillfället.

Väderförhållandet är inte det bästa då himlen är helt täckt av moln. Finns dock skaplig belysning på arenan.

Nu vet jag att personen bakom kameran säkerligen gör 95% av bilden, men det skulle ändå uppskattas att få lite förslag som kan hjälpa mig lite på traven.

Väldigt tacksam för alla tips som lämnas!

mvh Pär
 
Senast ändrad:

martinator

Aktiv medlem
Korta tider Du får ta smällen med högre ISO.
/martin

EDIT: jag brukar ta några måfå bilder precis innan och kolla histogrammet och ställa ISO/tid/blndare
efter det. Så behöver man inte fippla med det under tiden. Sen får man då och då göra om detta om ljusförhållandena ändras. Men du ska i princip ha det klart innan du plåtar skarpt.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Hade tänkt fota lite fotboll ikväll och då jag är nybörjare inom området så skulle lite tips uppskattas.

För att underlätta lite så kan jag nämna min utrustning för kvällen:

*Nikon D200
*Nikkor 80-200 2.8

Vad jag har märkt så blir bruset respektabelt upp till iso400. Kan ju fungera med högre också om man nu vill brusreducera efteråt. Men då tycker jag att bilderna blir för onaturliga.

Hade tänkt fota i RAW då det ger minst kvalitétsförlust samt att jag misstänker att jag kommer att få justera bilderna efteråt i PS för att uppnå ett bättre resultat även om jag önskar att bilderna blev bra redan vid fototillfället.

Väderförhållandet är inte det bästa då himlen är helt täckt av moln. Finns dock skaplig belysning på arenan.

Nu vet jag att personen bakom kameran säkerligen gör 95% av bilden, men det skulle ändå uppskattas att få lite förslag som kan hjälpa mig lite på traven.

Väldigt tacksam för alla tips som lämnas!

mvh Pär
Korta slutartider ger "skarpare" bilder medan längre slutartider skapar rörelseoskärpa. Det vet du säkert, och om det är skarpa bilder du vill ha är ljusinsläppet det som avgör mest. Du kan alltså inte hitta några genvägar utan blir det svaga ljuset ett problem för du kompensera med högre ISO. Brusreduceringen i nya Lightroom 3 är väldigt, väldigt bra.

Ta också reda på hur du hanterar autofokusen. Nu är jag inte Nikon-fotograf och vet därför inte vilka namn Nikon har på sina autofokus-varianter men för mig som Canon-fotograf är det AI Servo som gäller. Då jobbar kameran hela tiden med att hitta fokus vilket är bra eftersom dina motiv är i rörelse.
 

eif

Aktiv medlem
Stort tack för alla svar!

Jo precis, sport kräver ju korta slutartider. Jag är inte så bra på manuella inst. utan brukar köra i P-läget. Men jag antar slutartider från 1/500 och uppåt är det som krävs.

Får ta och åka ner en stund före och testa lite inst. och se vad det ger.
 

martinator

Aktiv medlem
Har ingen aning om hur mycket brus din Nikon genererar, men just sportbilder lider - enligt mig - inte så mycket av brus som en del andra motiv. Krävs det 600 ISO för kort tid så kör på det, bättre lite brus och skarpa motiv än inget brus och oskarpa motiv....
/m
 

apersson850

Aktiv medlem
Nu är ju inte detta fotboll utan något intelligentare - fniss - men du kan kolla på bilderna och se vilka slutartider, och därpå följande ISO, som jag använt. Optiken ifråga har max f/4. Du har ju ett snäpp till att tillgå, med det objektiv du räknade upp.

Sen är det förstås så att kommer man längre ifrån, blir personen mindre, och då kan man ha längre slutartid. Flera av mina bilder är tagna på ganska nära håll.
 

eif

Aktiv medlem
Gjorde ett litet brustest och fick följande resultat:

ISO800: http://lh5.ggpht.com/_twY3Xbd_dMU/TCH0UsuF33I/AAAAAAAAAbE/ReALX1Iu3T4/s720/800.JPG
ISO1000:http://lh3.ggpht.com/_twY3Xbd_dMU/TCH0UzIyvOI/AAAAAAAAAbI/s6eTCHWuldY/s720/1000.JPG
ISO1250: http://lh6.ggpht.com/_twY3Xbd_dMU/TCH0Vb53L9I/AAAAAAAAAbM/fVKENxhqM0A/s720/1250.JPG
ISO1600: http://lh5.ggpht.com/_twY3Xbd_dMU/TCH0VwBgGpI/AAAAAAAAAbQ/SMe6mWy3U8c/s720/1600.JPG

Nu var det iofs. mot svart så bruset syns extra mkt. + att bilderna blev väldigt oskarp i all hast :p

Upp till 400 är det helt ok, 800 börjar bli för mkt i min smak.....men det fungerar säkert om man reducerar det lite efteråt.

Önskar att man hade en kamera som hanterade hög ISO bättre.

Drömkameran skulle vara en d700(nikonfantast som man är), eller 5d mark II alt. 7D om man nu måste köra med Canon :)
 

perstromgren

Aktiv medlem
Drömkameran skulle vara en d700(nikonfantast som man är), eller 5d mark II alt. 7D om man nu måste köra med Canon :)
Häng inte upp dig på det! Lite brus har ingen dött av.

Växla mellan bilder där du gör dem så skarpa som möjligt (med rejält kort tid) och bilder där du följer spelarna och låter bakgrunden och ett ben eller två bli oskarpa. Kompositionen är mycket viktigare än brus och skärpa.

Per.
 

lofling

Aktiv medlem
Gjorde ett litet brustest och fick följande resultat:

Nu var det iofs. mot svart så bruset syns extra mkt. + att bilderna blev väldigt oskarp i all hast :p

Upp till 400 är det helt ok, 800 börjar bli för mkt i min smak.....men det fungerar säkert om man reducerar det lite efteråt.

Önskar att man hade en kamera som hanterade hög ISO bättre.

Drömkameran skulle vara en d700(nikonfantast som man är), eller 5d mark II alt. 7D om man nu måste köra med Canon :)
Vänta nu, den enda bild som ser ok ut är den vid ISO1600...

Några råd:
Om du inte panorerar måste du ha en tillräckligt hög slutartid för att kunna frysa rörelser. 1/500 är ofta ett minimum, men beror såklart på nivån på spelarna. Det är mycket bättre med brus än rörelseoskärpa (eller skakoskärpa som i dina bilder.

Skippa P-läget helt och gå över till M eller S.

Slutligen, om drömkameran är en D700, testa inte en D3S!

Lycka till och lägg gärna ut någon bild!
 

eif

Aktiv medlem
Stort tack för alla tips!

Antar att övning ger färdighet....nu har jag inte redigerat någon bild än(vilket lär behövas) :p
men solen lyste upp väl med sin närvaro ikväll. Men jag drar hellre ner ljusstyrkan än drar upp den:)

Var blott 3:e fotbollsmatchen som jag fotat i mitt liv så än så kanske det finns tid att få någon skaplig bild innan säsongen är slut :p

http://i47.tinypic.com/nyiqf9.jpg
http://i49.tinypic.com/28sblzl.jpg
http://i49.tinypic.com/34zwxt3.jpg
http://i47.tinypic.com/2rfcvlv.jpg

ISO 400 1/2000 på samtliga och bländare 3.2-4.5
 

lofling

Aktiv medlem
Du hade gott om ljus mao. Bilderna har väldigt rörig bakgrund, men du har fångat roliga ögonblick. Alla skulle tjäna på att beskäras ganska mycket.
 

eif

Aktiv medlem
Du hade gott om ljus mao. Bilderna har väldigt rörig bakgrund, men du har fångat roliga ögonblick. Alla skulle tjäna på att beskäras ganska mycket.
Ja det var bra ljus, trodde att det skulle bli sämre.
Beskärning kommer det att bli och där kommer min önskan att ha lite mer MP i kameran :)
 

tomasrj

Aktiv medlem
Bollen och bakgrunden

Bilderna ser bra ut. Men jag saknar bollen. När anfallare och försvarare kommer springande, i kamp om bollen längs med kanten, kan det bli bra bilder – särskilt om det är lite studs på bollen, vilket det många gånger är då mittfältarna skjuter ner bollen till ytterforwarden. Nicksituationer vid hörnor brukar också ge bra bilder.

Angående tekniken så kör jag med fasta gluggar. 85/1,8, af al servo, riktigt soliga lördagsmatcher kan det vara iso100, f1,8, 1/2000 s. Har hänt att jag fått blända ner nån gång som solen varit riktigt skarp, eftersom kameran inte klarar kortare tid än 1/4000 s.

Stor bländare tycker jag är väldigt viktig för att få bakgrunden så diffus som möjligt. Dessutom beskär jag bilderna mycket tajt. Till webb och dagspress så spelar det ingen roll om det brusar lite.

Kvällsmatcher i början och slutet av säsongen kan man få lägga av i mitten av andra halvlek med iso1600 och slutartiden uppe på 1/200 s.
 
ANNONS