Annons

Mäklarfotografering? Det finns seriösa alternativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

Przemek

Aktiv medlem
Jag har i ca. 4 år arbetat som fastighetsfotograf. Jag har arbetat med två stycken stora leverantörer och till slut bestämde jag mig för att arbeta på egen hand.

Vare sig det är Zentuvo, SE360 eller de nya Husfoto och Diakrit kommer det aldrig att gynna fotografen.
I Zentuvo fick jag 545kr per uppdrag(15 bilder) och då behövde jag inte redigera bilderna själv.
I SE360 fick jag 605kr per uppdrag (15 bilder) och då behövde jag inte redigera bilderna själv.

Jag har varit i kontakt med Diakrit och Husfoto.
Diakrit betalar sina fotografer 450 kr per uppdrag som kan ta 1 ½ timme och då behövde jag inte redigera bilderna själv. Jag fick själv stå för resor i 15 mils radie och alltid vara tillgänglig.
Självklart tackade jag nej.

Husfoto betalar sina fotografer 80% av ordervärdet. Den kunden som var påtänkt att jag skulle ta hand om betalade 900kr för obegränsat antal bilder inkludera höghöjds bilder plus att jag fick redigera bilderna själv. Hela det arbetet skulle ge mig 720kr. Jag tackade nej.

Vikten av att tillhöra en grupp fotografer som kan rycka in vid sjukdom är oväsentlig. Om jag har kollegor som är fullbokade, kommer de då att avboka sina uppdrag för att hjälpa mig? Nej,det gör de inte.
Skulle min utrustning gå sönder under en fotografering så har jag råd att ha dubbla kameror, objektiv, blixtar och stativ.

Jag har satsat på att lära mig allt om branschen och tagit till mig alla erfarenheter jag kunde.
Jag skickade e-post till större kedjor av mäklare där jag erbjöd fotografering med en personlig fotograf.Jag fick en stor kund.
På platsen där jag bor har jag anlitat en fotograf som behöver extra jobb och som kan rycka in snabbt vid behov. Han får hela beloppet per fotografering.
Mina bilder redigeras utomlands för en kostnad på 11€ och är alltid färdiga 10 timmar efter uppladdningen.

Idag tjänar jag det dubbla än jag gjorde innan utan att tillhöra någon grupp eller företag och vill uppmana alla fotografer som i dag arbetar för något annat företag än sig själva att tänka om.

Låt inte någon annan bestämma hur du ska arbeta. De företagen du arbetar åt tjänar stora belopp och det är du som fotograf som får arbeta.

Du kan få det mycket bättre.
Word. Det är först när man kör eget som man har råd att utvecklas. Kör på och lycka till!
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Hur är företaget Zentuvo att jobba med?
Jag har ingen erfarenhet av Zentuvo (eller någon annan firma i samma bransch) men när jag läser deras annonser på Arbetsförmedlingens hemsida blir jag lite fundersam.

De skriver att den som söker skall ha F-skatt, vilket (troligen) betyder att man inte kommer att bli Zentuvos anställde utan bara en leverantör. Det i sig medför inte per automatik något illa, men den stora frågan är hur avtalet mellan Zentuvo och mig som leverantör skulle se ut, jag ser här en uppenbar risk att de kan komma att ställa krav som jag inte vill leva upp till. Eller som gör att jag får en usel lön, eller .....

Summa summarum, när jag läser deras annons, så väljer jag att inte söka.
 

lumor_

Aktiv medlem
Hur är företaget Zentuvo att jobba med?
Jag började med bostadsfoto genom dem och var nöjd med hur det fungerade då (ungefär tre år sedan). Det som hände efter att jag jobbat med dem i två år var att de sade upp kontrakten med alla fotografer och blev ett par veckor innan "uppsägningstiden" gått ut blev bjuden till deras kontor i Stockholm. Där blev vi presenterade för ett kontrakt med oerhört mycket sämre villkor än de vi haft tidigare. Min ersättning skulle bli mindre än hälften jämfört med tidigare och de hade lagt till en konkurrensklusul som gjorde att om man skrev under och sedan ville sluta hos dem skulle man inte få fotografera åt konkurrerande verksamhet inom en betydande tidsperiod. Ett riktigt skambud enligt mig. Jag tycker mycket synd om de som av ekonomiska skäl kände sig tvugna att gå med på det nya kontraktet.

Själv hade jag tillräckligt god kontakt med mitt mäklarkontor för att de skulle vilja behålla mig utan Z:s inblandning och jag sköter nu all retuschering själv samt en del tidsbokningar. Jag ska för rättvisans skull understryka att jag inte känner till deras nuvarande villkor (ifall de ändrats igen) men se till att lusläsa kontraktet och överväg att jobba mot mäklare direkt om du gillar det hr jobbet. Själv trivs jag ypperligt som oberoende och tjänar mycket mer pengar än jag kunnat göra även via Zentuvos tidigare ersättningsnivåer.

Några ungefärliga ersättningsnivåer:
10-bilderuppdrag genom Z före försämringarna 700kr plus reseersättning (3,5kr/km)
10-bildersuppdrag genom Z efter försämringarna 350kr och enbart reseersättning för resor över 2mil eller något liknande (minns inte exakt)
10-12-bildersuppdrag som jag gör i egen regi 1100kr plus reseersättning (50, 200 eller 400kr beroende på avstånd, ungefär motsvarande 3,5kr/km)
För 15-bildersuppdrag var skillnaderna lite mindre men mitt mäklarkontor beställer sällan mer än 12 bilder per objekt.

Med rutin går ett uppdrag på 45-60 minuter och ungefär lika lång tid för retuschering. Jag fixar ljus, färger och klipper in blå himmel i fasadbilderna vid mulet. Via Z gör man ingen retuschering själv, bilderna skickat till Indien eller något annat land i öst. Smidigt förstås men man får ju heller inte möjlighet att få betalt för det jobbet. Filhanteringen tog en liten stund varje dag och den hade man ingen ersättning för. Jag är mer belåten med mitt arbete när jag gör hela processen själv och jag tycker resultatet blir snyggare.

Kolla upp andra alternativ innan du skriver under något!

EDIT: Det stämmer att du måste ha ett företag som Z anlitar per uppdrag. De garanterar inget särskilt antal uppdrag utan det är helt på frilansbasis. Ersättningarna är med andra ord före skatt och egenavgifter. Det finns möklar kontor som har anställd fotograf men det vanligaste är att man får betalt per uppdrag genom sin egen firma.
 

Merlin

Aktiv medlem
Tack för era svar!

Jo jag är medveten om att man måste ha F-skatt (vilket jag har) och att det var frilans. Jag hade inte varit beroende av pengarna på det sättet, kanske man får en hel del erfarenhet och en möjlighet att komma in i branschen och få kontakter? Men känns ändå inte kul att jobba för ett företag som betett sig så tidigare. Sen fick jag lite dålig vibb när det står i annonsen att man inte ska vänta till sista dagen med ansökan, eftersom "rekryteringen är brådskande".. Någon som håller med?
 

Przemek

Aktiv medlem
Rekryteringen är nog alltid brådskande då många säkert slutar efter att ha kännt på hur man jobbar för näst till inga pengar alls. Man önskar att ingen accepterar villkoren, för då kan fotograferna få rimlig ersättning både för sin dyrbara tid och för det faktum att de skaffat sig all utrustning helt själva och pungat ut pengar för den ur egen ficka. Man ska ha egen bil, egen utrustning, vara försäkrad, trevlig och tillmötesgående mm. - sen plockar de här företagen det mesta av det som mäklarna betalar iaf.

Måste bli ett stopp på det här.
 

Samuel Eketorp

Aktiv medlem
Jag hade inte varit beroende av pengarna på det sättet, kanske man får en hel del erfarenhet och en möjlighet att komma in i branschen och få kontakter? Men känns ändå inte kul att jobba för ett företag som betett sig så tidigare.
Ur facklig aspekt sett så är det kanske just det här som är problemet. Så många som vill in som väljer att vika ner sig villkorsmässigt för att få leverera till en sådan här firma. Eftersom viljan finns i skrået så dyker också företagen upp för att dra nytta av just detta. Det är förvisso samma visa här som där och idag som igår, nya som vill in och som går med på vad som helst för att få in foten.

Problemet är att det drar ner resten. Om man inte gör det för pengarna utan för att få erfarenhet så måste man vara väldigt försiktig med att inte gå till överdrift i villkorsförsämringen. När man väl har erfarenheten vill man ju ha något att komma tillbaka till, en bransch där det faktiskt går att livnära sig. Om alla säljer sig skitbilligt i början, då har man på ett effektivt sätt förhindrat en rimlig utveckling på den fortsatta ersättningsnivån.

Som med Z, att halvera ersättningen borde i alla andra länder än Sverige ha resulterat i att de inte längre hade några fotografer. Generellt sett är vi i vårt avlånga land väldigt dåliga på att i handling visa vad vi tycker.

Det jag försöker säga är: Tycker du att det är fel eller känns olustigt att tjäna pengar till ett företag som behandlat dina tidigare kollegor som en påse skridskor, känn efter, är det verkligen det bästa du kan göra av din situation? Jag tycker det finns gott om andra alternativ varav merparten verkar ha diskuterats i tråden tidigare (som t.ex köra genom egen firma från första början).

Jag hoppas jag inte trampat på några tår.
mvh/ Sam
 

alfred k

Aktiv medlem
Roligt att höra om alternativet Husfoto då jag bara hört
klagomål från kollegor som arbetar för "de andra".

Även Mäklarna beklagar sig även över bildkvalitén när de väljer "de andra".

Så hur ser min verklighet ut?

Är inte ansluten till något företag, plåtar 15 bostäder i veckan. Eget företag.
Fakturerar 1875kr/objekt. Inget tjafs om milersättning.
Antal bilder varierar med objektet självklart.
Det blir en ganska ok lön även om det ser betydligt bättre ut när man läser bruttobelopp.

1 tidigare inlägg kan tolkas på olika sätt.
I mitt fall vill jag förbli lite diskretare...
 

mauritza

Ny medlem
Hej

Hej

bra tråd.. verkar finnas duktiga mäklarfotografer här.. Jag emailade husfoto om att få åka med en hus fotograf ett par dagar för att lära mig tekniken. Gratis! men fick till svar att dom jobbade inte så. Jag har gått foto kurser, läst böcker om foto, och fotograferar. Men jag skulle vilja ta en kurs i bara mäklat foto, har ej hittat en sådan, Så min fråga är: finns det någon etablerad mäklarfotograf som har lust att köra en dagars intro kurs??

Tack
 

Per_S

Aktiv medlem
tja..

Kan väl tänka mig att man inte vill utbilda konkurenter.

Var också ansluten till en av de stora en gång i tiden. De höll i lite kurser och hjälpte till för att man skulle utvecklas. Kan tänka mig att det är så hos alla. Har aldrig jobbat med Husfoto, men är det ett sådant nätverk som det skrivs om här, skicka in lite bilder, gillar de dig så kan de säkert hjälpa dig bli grym.

Annars är det bara att öva hemma som gäller =)
 

lumor_

Aktiv medlem
Jag skulle aldrig utbilda någon i min egen stad i alla fall. Kanske låter snålt men det handlar ju om att behålla jobbet och trygghet för hem och familj. Sådan är kapitalismen (inte särskilt kunskapseffektiv alla gånger).
Hjälper mer än gärna till om jag kan när det gäller sådana fotofunderingar som inte direkt konkurrerar med min viktigaste inkomstkälla.
 

Chellqvi

Medlem
Jag är i samma sits - skulle också vilja "gå bredvid" någon som kan och arbetar med mäklarfoto. Verkar dock inte var det lättaste att hitta :)

Vad skulle ni säga att man "måste" ha för utrustning för att öva hemma? Funderar på om man skulle slänga upp en hemsida med sina alster, som en typ av portfolio..
 

AxelBerglund

Ny medlem
Vilket företag var detta?

Jag jobbar med mäklarfotografering åt företaget Husfoto och har aldrig riktigt förstått den negativa stämpeln som den här typen av fotografering har fått, inte förrän nu vill säga.

Jag träffade häromdagen en fotograf som jobbade med ett annat företag i samma bransch, ja ett av de där företagen som ofta dyker upp i samband med ”orimlig ersättning”, ”usla avtal”, ”dåliga arbetstider” osv. De som den här fotografen berättade gjorde mig rent ut sagt jävligt förbannad, att en persons yrkesskicklighet kan värderas så lågt är i sig skamligt, men att dessutom själva personen verkar vara värd ännu mindre är tragiskt.

Vi kom fram till att jag fick 3ggr så mycket ersättning per uppdrag, till skillnad mot min ”kollega” har jag möjlighet att helt bestämma mina arbetstider och själv boka in mina uppdrag. Jag ingår i ett nätverk av andra fotografer som ständigt hjälper varandra vid t ex semestrar och sjukdom och inte minst träffas för att utbyta idéer och utvecklas tillsammans med företaget. När det gäller den andra fotografen så lät det mer som om denne blivit beodrad att jobba med munkavle och inte prata med varken mäklare eller andra fotografer.

Visst man väljer själv om man vill jobba under de här förhållandena och det är precis därför jag skriver det här, det finns faktisk alternativ där man kan jobba med mäklarfotografering som en seriös sysselsättning och under bra förhållanden. Va fan tänker ni, har han fått betalt för att skriva det här eller? Nepp det har jag inte. Jag skriver det här av två anledningar; för det första för att jag blev så jävla förbannad och att jag mer än gärna hjälper andra fotografer att fortsätta jobba med mäklarfotografering utan att bli nedtryckta i skona och få leva på vatten och bröd. För det andra tycker jag att Husfoto AB har gjort sig förtjänt av att en gång för alla slippa bli förknippad med andra ”slavdrivande” företag i samma bransch. Oavsett uppdragsgivare så är det vi fotografer som sitter på kompetensen och sköter vi bara våra kort rätt så inser både mäklare och uppdragsgivare att utan fotografer finns det ingen produkt att leverera, det är vi fotografer som har överläget i den här branschen, låt ingen få er att tro något annat.

Eftersom vi är ett nätverk av fotografer i Husfoto så vet jag att det finns en hel hög av oss här på fotosidan, det ska bli spännande och se om ni har samma uppfattning som mig.

Puuh skönt att skriva av sig lite, tack!
/Albin
 
ANNONS