Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför slocknar blixtarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
När jag fotar med studioblixtar så utlöser jag dem med hjälp av min kamerablixt.
Första bilden blir bra, men eftersom jag har kameran inställd på seriebildstagning så
hinner blixtarna slockna och de efterföljande bilderna blir svarta.
Går det inte att ta flera bilder i en följd när man löser ut blixtarna med kamerablixten (en Nikon SB-600) eller vad? Hjälp tack!!
 

pallep

Aktiv medlem
Beroende på vilka blixtar du har men du kan nog räkna med ett par sekunder för att de ska laddas om du kör full effekt.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Om manualen till blixtarna finns kvar står det i den hur lång återhämtningstid de har per styrkeinställning.

Den är DEFINITIVT långsammare än seriebildstagningen i din kamera iaf.
 

andersli

Aktiv medlem
Tyvärr kan jag inte svara på frågan, men har några tips till "felsökning".

Testa att sänk effekten på blixtarna -- då får du kortare återhämtningstid.

Testa att använda en riktig sync-sladd, då märker du om det är studioblixtarna själva eller om det är kamerablixten som orsakar att de inte tänds mer än en gång.
 

MariaLind777

Aktiv medlem
Tyvärr kan jag inte svara på frågan, men har några tips till "felsökning".

Testa att sänk effekten på blixtarna -- då får du kortare återhämtningstid.

Testa att använda en riktig sync-sladd, då märker du om det är studioblixtarna själva eller om det är kamerablixten som orsakar att de inte tänds mer än en gång.
tack det ska jag göra!
 
ANNONS