Annons

Hur överexponerar eller underexponerar man?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Har en D90 och håller in knappen för exponeringskompensation. När jag tar tex -5 då ska de ju bli jätte mörkt men de blir de inte ?
Kör på inställning A och kör med en extern blixt, en SB-600 (trådlöst) sen blixten på kameran, den inbyggda. Men den har jag dragit ner till -3 för att den inte ska ge någon effekt.
Men när jag knäpper kort i dagsljus då blir dom som normala iaf, vad gör jag för fel ?
 

Cronholm

Aktiv medlem
Har en D90 och håller in knappen för exponeringskompensation. När jag tar tex -5 då ska de ju bli jätte mörkt men de blir de inte ?
Kör på inställning A och kör med en extern blixt, en SB-600 (trådlöst) sen blixten på kameran, den inbyggda. Men den har jag dragit ner till -3 för att den inte ska ge någon effekt.
Men när jag knäpper kort i dagsljus då blir dom som normala iaf, vad gör jag för fel ?
Det är blixtljuset som styr exponeringen i ditt fall om du använder TTL. Men beroende på hur nära bakgrunden i bilden är så borde den bli mörkare med -5 på exponeringskompensationen. Med din SB600 borde du kunna välja TTL-BL. Då balanseras blixtluset med omgivningsljuset och du borde få ett annat resultat.
 

punchline82

Aktiv medlem
Det är blixtljuset som styr exponeringen i ditt fall om du använder TTL. Men beroende på hur nära bakgrunden i bilden är så borde den bli mörkare med -5 på exponeringskompensationen. Med din SB600 borde du kunna välja TTL-BL. Då balanseras blixtluset med omgivningsljuset och du borde få ett annat resultat.
Men hur menar du nu ?
Vart ställer jag in TTL-BL ?
På kameran eller i blixten ?
Sen borde ju bilderna bli mörka om jag använder -5, eller hur ?
Hur ska jag göra för att få ett mörkt resultat med blixt på ?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du får fast slutartid när du har blixten på om du inte styr tiden manuellt. Vilken tid som det blir med blixt (standard är 1/60 har jag för mig) ställs in i menyn. Blixten styr som sagt i huvudsak exponeringen om du inte kör manuellt. Det finns kompensation för blixtstyrkan precis som för vanlig exponering. Hur du ställer in detta och TTL-BL beror på hur du använder blixten. Sitter den på kameran så använder du knapparna på blixten, annars kan du ändra i menyn i kameran när det gäller den inbyggda eller fjärrstyrt.

I vanlig ordning så finns det manualer man kan läsa. ;)

Om jag har tid på mig föredrar jag att köra både blixten och kameran i M-läge och på stativ eftersom man kan balansera naturligt ljus och blixtljuset mycket bättre då.
 

punchline82

Aktiv medlem
Du får fast slutartid när du har blixten på om du inte styr tiden manuellt. Vilken tid som det blir med blixt (standard är 1/60 har jag för mig) ställs in i menyn. Blixten styr som sagt i huvudsak exponeringen om du inte kör manuellt. Det finns kompensation för blixtstyrkan precis som för vanlig exponering. Hur du ställer in detta och TTL-BL beror på hur du använder blixten. Sitter den på kameran så använder du knapparna på blixten, annars kan du ändra i menyn i kameran när det gäller den inbyggda eller fjärrstyrt.

I vanlig ordning så finns det manualer man kan läsa. ;)

Om jag har tid på mig föredrar jag att köra både blixten och kameran i M-läge och på stativ eftersom man kan balansera naturligt ljus och blixtljuset mycket bättre då.
jag har ju gjort de som står i manualen men bilderna blir ljusa ist för mörka
 

ztenlund

Aktiv medlem
jag har ju gjort de som står i manualen men bilderna blir ljusa ist för mörka
Nu var det iofs inte det jag syftade på utan på frågor om hur man ställer in olika saker.

För övrigt gick det lite snabbt ovan. Exponeringskompensationen ska styra blixtexponeringen också, men det går även att kompensera ned på blixten. Slutartiden kommer dock inte ändras, den är fast enigt vad jag skrev tidigare.

Nu när jag läser ditt första inlägg igen så tror jag att det går att konstatera att ditt problem ligger i att du använder blixten i dagsljus. Eftersom slutartiden är fast så kommer dagsljuset räcka för en normal (eller över-) exponering utan att blixten är med, och slutartiden ändras inte som tidigare konstaterats. Då finns följande alternativ:

* Ställ om den fasta slutartiden eller välj slutartid manuellt i läge M eller S. Tänk dock på att du inte kan gå under blixtsynktiden på 1/200 utan att ha synkning för snabb slutartid påslaget. Blixten kommer annars bara att exponera en del av bilden. Heter något med FP Sync har jag för mig.

* Ställ ned ISO-talet om möjligt.

* Använd en mindre bländare (högre tal).
 

Kijana

Aktiv medlem
Sen borde ju bilderna bli mörka om jag använder -5, eller hur ?
Hur ska jag göra för att få ett mörkt resultat med blixt på ?
Försökte mig på något liknande för några år sedan, dock bara med en inbyggd blixt (om jag inte minns fel).
Jag gjorde som så att jag på den Canon jag använde mig av ställde slutartiden på 1/200, det vill säga kortaste synktiden. Jag skruvade också ner exponeringskompensationen till -3, eller så långt det gick. Framför allt ställde jag kameran i P-läget, det vill säga en inställning som inte mäter exponeringen efter omgivande miljö utan enbart efter huvudmotivet.
Resultatet blev väl inte perfekt, men väl en bra grund att fortsätta jobba med i Photoshop.
 

Cronholm

Aktiv medlem
Men hur menar du nu ?
Vart ställer jag in TTL-BL ?
På kameran eller i blixten ?
Sen borde ju bilderna bli mörka om jag använder -5, eller hur ?
Hur ska jag göra för att få ett mörkt resultat med blixt på ?
TTL-BL ställs nog in på blixten, iallafall på min SB800
-5,0 eller -0,5?
Vad är det du vill ha mörkt, bakgrunden eller hela bilden? Om det är bakgrunden så måste du nog köra med kortast möjliga slutartid för blixtsynk samt lågsta iso och liten bländare. Och sedan låta belysa förgrunden med lämplig styrka på blixten.
 
ANNONS