Annons

Behöver hjälp med blixtar!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har ett fotojobb ikväll som kräver blixtar.
Jag hade tänkt köra 2 st ljuskällor från höger respektive vänster, och jag vill inte sätta någon blixt på kameran.

Det jag ska använda är följande:
5dmarkII
580EX2 ska sättas på stativ med paraply
430EX ska sättas på stativ med paraply

Jag har även syncsladd mellan kameran och 580'n

Hur får jag nu 430'n att slå samtidigt?

Med vänliga hälsningar
Jimmy
 

Gry-Net

Medlem
Jag har en 580EX och en 430EX, då ställer jag 580 på master och 430 på slave, se till så att de är på samma kanal. Sedan fungerar det bara. Tänk på att "framsidorn" (inte själva blixten utan den andra biten) måste se varandra.
Vill du köra manuellt ställer du 430 som grupp B, sätt 580 i M och sätt på Ratio A:B, sedan kan man välja hur stark respektive blixt ska gå av där A är mastern (580) och B salv (430). Vet ej exakt hur det är med 580EX II men förfarandet bör vara likvärdigt.

Mvh Patrik
 
Tack för svar!

Problemet är att ja inte kan utlösa 580ex2'n när den står på master eftersom ja kör med vanlig synckabel.
Det enda som fungerar är om ja ställer 580'n på slave, men då slår inte 430'n
eller om ja stänger at blixtstyrning, då funkar såklart inte 430'n heller..
Eller, om ja sätter på 580'n på kameran, då båda blixtarna..

Men ja vill inte ha den på kameran, då ja vill ställa den en bit ifrån :/

Med vänliga hälsningar
Jimmy Larsson
 
Blixtarna funkar kanon när dem står på manuellt läge utan att behöva varken kabel eller kamera.

Men mitt problem då är att ja inte kan utlösa 580'n (som ja har som master) via synckabeln när den står på master, bara när det står på slave eller utan blixtstyrning alls.. :/
 

matlep

Aktiv medlem
Det fungerar om du sätter 580:n på manual.
Är den ställd på TTL så funkar det inte
Nej, jag tror inte att det funkar. För att lösa ut EX-blixtar som inte sitter på kameran så behöver du en ST-E2 eller någon annan tredjeparts utlösare typ PocketWizard eller Skyport eller något annat.

Det funkar inte att köra master/slave om inte en blixt sitter på kameran. Hade du haft en 7D så hade det funkat.
 
Tack för svar!

Då får ja lägga ner försöken & letar på en 3'e blixt ja kan köra som slav.
Sedan montera 430+3'e blixten på staviv, köra 580'n på kameran riktad åt skogen bara för att kunna lösa ut slavarna.

Har någon några ytterligare idéer så får ni fortsätta diskutera inom ämnet.


Med vänliga hälsningar
Jimmy Larsson
 

vfx

Aktiv medlem
Jo då, det fungerar.

Nej, jag tror inte att det funkar. För att lösa ut EX-blixtar som inte sitter på kameran så behöver du en ST-E2 eller någon annan tredjeparts utlösare typ PocketWizard eller Skyport eller något annat.

Det funkar inte att köra master/slave om inte en blixt sitter på kameran. Hade du haft en 7D så hade det funkat.
 

vfx

Aktiv medlem
Självklart,
Jag har en 1D som via PC-uttaget är kopplad till en "dum" trådlös sändare. Mottagaren till densamma är kopplad till PC-uttaget på 580-blixten.

Kameran är ställd på M med 1/125 och lämplig bländare.

Blixten är ställd på M, lämplig blixtstyrka samt remote-funktionaliteten på MASTER.

2 andra blixta, en 580 och en 430 är likaså ställda på M, lämplig blixtstyrka samt SLAVE.

Vid bildtagning utlöses alla tre blixtar och jag får en belyst bild.

Jag HAR fått det att funka genom att första blixten är på M och övriga på TTL också, men då är det svårt att få dem nyttja rätt styrka, om man nu vill ha lite olika. Alltså inget jag använder mig av.


Lycka till!
 
ANNONS