Annons

Närbildsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

dumbo

Aktiv medlem
Tills vidare tackar jag för "länktipset". Ska läsa igenom senare och se om det är något nytt för mig där och kommenterar ev senare.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Trevlig och innehållsrik sida med superb information om macrofoto. Fina bilder som ger inspiration till att "få ändan ur vagnen" och fota lite småkryp. Min kompis fotar mycket macro, kolla hans bilder på www.rosenlof.eu
 

perstromgren

Aktiv medlem
Bra samling information!

Några noteringar:

1. Det heter inte "VAD ÄR DET FRÅGA OM". Antingen en fråga "VAD ÄR DET FRÅGA OM?" eller omvänd ordföljd "VAD DET ÄR FRÅGA OM".
2. Layouten ser litet gammaldags ut och hoppar litet i sidled mellan sidorna. Det förra kanske är med flit, men det senare är litet irriterande om man vill bläddra igenom sidorna.
3. Jag skulle nog omnämna de billiga mellanringarna ("närbildstuber") som florerar och berätta vad det innebär att använda sådana.
4. Titelraden på dina bildsidor är på finska. Kan du inte hitta något neutralt ord?

Per.
 

dumbo

Aktiv medlem
Har skummat igenom "pryldelen" lite...

bildplanen = Bildplanet/filmplanet
närlins = närbildslins

Här skulle jag vilja stryka "ännu".
"Om man _ännu_ kan vrida LCD-displayen i olika vinklar är det lättare att nå ett mål nära marken."

Självutlösare != MLU
hårdskiva = hårddisk

Sen tycker jag att du borde byta Comic Sans-typsnittet till något annat. Om du vill särskilja det från övrig text så använd samma typsnitt som på resten av sidan med kursiv stil.
 

mattismakro

Ny medlem
Tack för kommentarer, nedan några bortförklaringar :)

Bra samling information!

Några noteringar:

1. Det heter inte "VAD ÄR DET FRÅGA OM". Antingen en fråga "VAD ÄR DET FRÅGA OM?" eller omvänd ordföljd "VAD DET ÄR FRÅGA OM".
OK

2. Layouten ser litet gammaldags ut och hoppar litet i sidled mellan sidorna. Det förra kanske är med flit, men det senare är litet irriterande om man vill bläddra igenom sidorna.

Det är sant. Problemet med sidorna är att jag blandat tabeller och CSS. Jag har tänkt koda om allt med enbart CSS för layouten, men det blir lite senare. Det får ju inte ta bort tiden för fotograferingen!
3. Jag skulle nog omnämna de billiga mellanringarna ("närbildstuber") som florerar och berätta vad det innebär att använda sådana.
De är nog omnämda (http://www.kolumbus.fi/matti.valve/s_loitto.htm). Eller menar du något annat?
4. Titelraden på dina bildsidor är på finska. Kan du inte hitta något neutralt ord?
Sorry, den borde vara tvåspråkig. Jag skall korrigera det.

Per.
 

perstromgren

Aktiv medlem
"Mellanringar säljes vanligen som en serie: t ex 3 st. av olika längder. Då kan man genom olika kombinationer få sju olika utdrag. Mellanringarna av kamerans eget märke kopplas vanligtvis till bländar- och exponeringsautomatiken. Hos vissa märken fungerar även fokuseringsautomatiken."

Jag tycker att du kan utveckla den texten och berätta exakt vad man kan utsättas för om man köper billiga mellanringar och inte har någon bländarring på objektivet. Det är nog en fälla som många nybörjare kan gå i.

Per.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
"Mellanringar säljes vanligen som en serie: t ex 3 st. av olika längder. Då kan man genom olika kombinationer få sju olika utdrag. Mellanringarna av kamerans eget märke kopplas vanligtvis till bländar- och exponeringsautomatiken. Hos vissa märken fungerar även fokuseringsautomatiken."

Jag tycker att du kan utveckla den texten och berätta exakt vad man kan utsättas för om man köper billiga mellanringar och inte har någon bländarring på objektivet. Det är nog en fälla som många nybörjare kan gå i.

Per.
Jo, som en god service kan man göra det men man behöver ju inte vara någon konsumentupplysare.
Bättre då att skriva om vad man kan göra med originalprylarna.
 

mattismakro

Ny medlem
Närbildsfotografering

Mera bortförklaringar :)

Har skummat igenom "pryldelen" lite...

bildplanen = Bildplanet/filmplanet
närlins = närbildslins
OK

Här skulle jag vilja stryka "ännu".
"Om man _ännu_ kan vrida LCD-displayen i olika vinklar är det lättare att nå ett mål nära marken."
OK

Självutlösare != MLU OK
hårdskiva = hårddisk Jag skriver på finlandssvenska, se fast på Wikipedia :-D

Sen tycker jag att du borde byta Comic Sans-typsnittet till något annat. Om du vill särskilja det från övrig text så använd samma typsnitt som på resten av sidan med kursiv stil.

Men jag tycker Comic Sans är trevlig. Kursiv är inte bra, kanske då Bold eller lite större font. Om jag blir överösad av missnöje med ComicSans så byter jag

.
 

dumbo

Aktiv medlem
Men jag tycker Comic Sans är trevlig. Kursiv är inte bra, kanske då Bold eller lite större font. Om jag blir överösad av missnöje med ComicSans så byter jag
Jag tycker åxå den är "trevlig" och använder den en del själv, men på papper. Den är inte så lättläst på skärm, tycker jag. Arial eller något annat "tråkigt" typsnitt är mycket bättre om tanken är att det ska vara lättläst.
 

mattismakro

Ny medlem
Du har rätt, kolla vad jag skrev.
Matti

"Mellanringar säljes vanligen som en serie: t ex 3 st. av olika längder. Då kan man genom olika kombinationer få sju olika utdrag. Mellanringarna av kamerans eget märke kopplas vanligtvis till bländar- och exponeringsautomatiken. Hos vissa märken fungerar även fokuseringsautomatiken."

Jag tycker att du kan utveckla den texten och berätta exakt vad man kan utsättas för om man köper billiga mellanringar och inte har någon bländarring på objektivet. Det är nog en fälla som många nybörjare kan gå i.

Per.
 
ANNONS