Annons

Inställningar till stop-motionfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

adask330

Aktiv medlem
Jag har planer på att göra en stopmotionfilm som ska sträcka sig från tidig morgon till sen kväll. Vill att man ska känna att det är mörkt och tidigt, ljust och dag sen mörkt och sent.

Funderar på om man kör manuella inställningar att det blir utbränt på dagen för att se nått alls på kvällen eller automatiska inställningar och morgon och kväll blir för ljusa.


Någon som har erfarenhet av detta?

Kameran jag tänkt använda till projektet är en Nikon D300

Totalt tänkte jag att filmen ska bli 30 sekunder.
 

eV1Te

Aktiv medlem
Kolla in denna sida, http://www.timescapes.org/ de håller på med just den typen av filmning, från dag till natt och även så pass extremt i vissa fall att man ser vintergatan på natten. (Kolla in forumet för mer information om hur de brukar göra)

Vad jag förstått ändrar de exponeringen för att få så stort dynamiskt omfång i filmen. Dock brukar det inte bli bäst om man alltid har perfekt exponering för då är bilden alltid lika ljus och man får inte intrycket av att det börjar bli skymning etc. Så då kan man välja att låta det bli lite överexponerat när solen går upp för att sedan någon sekund (i filmens tid mätt) senare ändra exponeringen så att det blir rätt exponerat. Detta för att simulera hur ögat skulle reagera på ett snabbt ökande/minskande ljus, nämligen det tar någon sekund innan man vänjer sig.
 
ANNONS