Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Helt manuell optik, hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Kanske borde jag lagt detta under "Prylar"??

Men det slog mig, hur gör man om man skall plåta med ett objektiv som är helt utan automatik? Ingen ljusmätning, nada...?! (Har själv inte något sådant objektiv)

Vad skall man ställa in kameran på? Objektivet har ju alla fokusring och inställning för bländare.

(Förmodligen är svaren så självklara att jag kommer att ångra min fråga och känna mig jäkligt korkad, men ändå?!)
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Tja, vet man inte så måste man ju fråga för att få veta något.

Nu skriver du inte vad du har för kamera idag men jag gissar att du har en befintlig systemkamera och kan köpa ett manuellt orbjektiv till denna.
Ljusmätningen sitter ju inte i objektivet utan i kameran.
Man kan rätt så snabbt testa sig fram till rätt bländare och tid genom att ta några testbiler och sedan kolla på skärmen hur det ser ut.

Om du saknar överföring av bländarvärdet till kameran, så att det inte dyker upp i EXIF, får du helt enkelt hålla det i minnet mellan bilderna du tar.

Rekommenderar att du testar! Det är skoj och man lär sig mycket mer än om man alltid går i automatikfåran.

/Johan
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Kanske borde jag lagt detta under "Prylar"??

Men det slog mig, hur gör man om man skall plåta med ett objektiv som är helt utan automatik? Ingen ljusmätning, nada...?! (Har själv inte något sådant objektiv)

Vad skall man ställa in kameran på? Objektivet har ju alla fokusring och inställning för bländare.

(Förmodligen är svaren så självklara att jag kommer att ångra min fråga och känna mig jäkligt korkad, men ändå?!)

Du ska med största sannolikhet sätta kameran på manuellt. Sedan är det bara slutartiden du ändrar på kamerahuset.

M
 

Light Head

Aktiv medlem
Har en Canon 40D,

Jo jag tänkte så, "det är nog jäkligt kul att fota helt manuellt..."


T.ex. Samyang's 14mm, har väl ingen överföring av EXIF?
 

sarnor

Avslutat medlemskap
T.ex. Samyang's 14mm, har väl ingen överföring av EXIF?
Det är riktigt, men det går att komplettera med ett "chip" för att få AF-stöd och EXIF-information.

För Canonkameror "fungerar" ljusmätaren även med "ocippade" objektiv, fast den mäter tyvärr ganska fel vid nedbländning. Kameran använder du i M eller Tv läget, bländaren sätter du på objektivet (som måste vara inställt för manuell nedbländning), tiden väljer du själv (M) eller överlåter åt kameran att gissa (Tv).

Det finns "chip" som ger korrekt ljusmätning också, då använder du M läget och väljer både tid och bländare på kameran. Innan själva exponeringen får du fortfarande manuellt blända ned, men kameran har beräknat värdet åt dig.

Fokusering sker bäst vid största bländaröppning, blända sedan ned till önskad bländare och exponera.
 

Makten

Aktiv medlem
För Canonkameror "fungerar" ljusmätaren även med "ocippade" objektiv, fast den mäter tyvärr ganska fel vid nedbländning.
Gör de verkligen det om man använder spotmätning? Mittpunkten borde funka bra att mäta med även nedbländat. Särskilt eftersom Canons egna kitobjektiv kan ha en största bländaröppning om f/5,6. Ett par steg till är oftast så mycket som man någonsin behöver blända ner.
 

jelu1661

Aktiv medlem
För Canonkameror "fungerar" ljusmätaren även med "ocippade" objektiv, fast den mäter tyvärr ganska fel vid nedbländning.
Hmm, jag har inte märkt av någon nämnvärd felmätning med min gamla 20D och de fyra-fem gamla m42-gluggar jag kör via billigaste möjliga ochippade adapter. Det kan förstås vara så att jag inte är så värst noga ;)
 

j2^

Aktiv medlem
Har en Canon 40D,

Jo jag tänkte så, "det är nog jäkligt kul att fota helt manuellt..."


T.ex. Samyang's 14mm, har väl ingen överföring av EXIF?
Korrekt (Men det är en jäkligt kul glugg). Men på större hus kan man ju lösa det iallafall, eftersom du kan tala om för huset vilken glugg du har på, och så följer den infon med i EXIF.
 

raunavaara

Aktiv medlem
Lite i kanten av OT kanske. Jag upplever gamla fasta objektiv oftast bättre än dagens plastzoomar, i synnerhet det som följer med som kitobjektiv. Dåliga grejor dödar fotointresset.
 
ANNONS