Annons

Vill lära mig om systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Silviiia1

Medlem
jag vill lära mig och förstå alla olika begrepp som till exempel vad innebär 7D eller EOS
hur man fotar och vilka funktioner finns osv ...
finns det någon hemsida eller nåt (helst på svenska men engelska funkar också) som kanske förklarar allt ?

tack :)
 

pallep

Aktiv medlem
öhh Google till eos och canon 7d samt fotosidan.se för resten.

Tycker inlägget påminner om när Hassan ringer nummerbyrån om ett nummer till ett företag där man kan få reda på vilket nummer folk har.
 

Johan Törnkvist

Aktiv medlem
EOS - canons systemkamera serie
7D - en av canons mer avancerade modeller

haft en länk till en bra sida för folk som funderar på systemkamera men den har nog försvunnit, ska leta :)
 

Walle

Aktiv medlem
Börja med artiklarna här på fotosidan. De ger väldigt mycket av det du efterfrågar! Tyvärr är det lite svårt att hitta bland artiklarna nu tycker jag, men om du går in på Artiklar och sedan väljer "Fotoskolan" i menyn, och bläddrar dig fram, så bör du hitta vad du söker :)
 

Silviiia1

Medlem
Börja med artiklarna här på fotosidan. De ger väldigt mycket av det du efterfrågar! Tyvärr är det lite svårt att hitta bland artiklarna nu tycker jag, men om du går in på Artiklar och sedan väljer "Fotoskolan" i menyn, och bläddrar dig fram, så bör du hitta vad du söker :)
okej tack så mycket! :)
 

FiCa1

Aktiv medlem
jag vill lära mig och förstå alla olika begrepp som till exempel vad innebär 7D eller EOS
hur man fotar och vilka funktioner finns osv ...
finns det någon hemsida eller nåt (helst på svenska men engelska funkar också) som kanske förklarar allt ?

tack :)
Gå till ett bibliotek. Låna böcker om fotografi (spelar ingen roll om böckerna handlar om analog eller digital fotografi, grunderna är de samma). Läs. Prova i praktiken. Läs igen. Börja inte tramsa med vilken kameramodell du ska skaffa osv. Ta vilken j-la kamera som helst - i mobilen, kompakten eller what ever - och börja plåta och bildbehandla. Och läs, läs läs. Låna fotoböcker. Kolla in erkänt duktiga fotografers arbete. Gå på utställningar - du bor ju i Stockholmsområdet, gå på Kulturhuset (gratis) där det nästan alltid finns fotoutställningar av intresse. Gå på det fantastiska Fotografiska (95:- inträde fullpris). Sen kan du fundera på vilken kamera som passar ditt sätt att fotografera. Sorry om svaret går lite utöver din grundfråga, men den frågan antyder att du har rätt så dimmiga begrepp om fotografi över huvud taget. / mvh FiCa1
 

Kijana

Aktiv medlem
sen undrar jag.. vad betyder live view ?
Det betyder att kameran på baksidan har en monitor eller liten skärm som går att använda som sökare.
Bra om det går att kombinera skärmen med att den också är vridbar på något sätt om man skulle behöva ta bilder där den egna kroppens vridförmåga sätter begränsningar. :)
 

raunavaara

Aktiv medlem
Ta det den praktiska vägen. Köp en lite enklare och billigare kamera och sätt fart på bildskapandet. Du använder automatinställningarna till att börja med och kommer göra en massa fel.

Erfarenhet gör att man kan undvika misstag, erfarenhet får man genom att göra misstag. Att börja med teori, kan vara bra men det är det prakitska användandet som ger dig kunskapen.

Dagens kameror är så automatiserade att man inte behöver särskilt djup kunskap för bildskapandet, men finns intresse för den tekniska delan, så kan du fundera över varför kamera "tänker" fel emellanåt. Då är du på väg mot att förstå processen lite djiupare.

Lycka till - det är bilden som är målet!
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
jag vill lära mig och förstå alla olika begrepp som till exempel vad innebär 7D eller EOS
hur man fotar och vilka funktioner finns osv ...
finns det någon hemsida eller nåt (helst på svenska men engelska funkar också) som kanske förklarar allt ?

tack :)
Hej!

Är du van med engelska är detta en bra hemsida.

http://www.kenrockwell.com/tech.htm

Då får stå ut med lite raljerande och en del kontroversiella uttalanden men när du lärt dig "läsa mellan raderna" så är det rätt lärorikt beroende var man befinner sig som fotograf annars är ju böcker ett billigt sätt att lära sig.
Det finns ju såna böcker som är dedikerade att förklara en specifik kameras funktion, där har du då möjlighet att förstå just din kameras inställningsmöjligheter.

Hans
 

walter-g

Aktiv medlem
jag vill lära mig och förstå alla olika begrepp som till exempel vad innebär 7D eller EOS
hur man fotar och vilka funktioner finns osv ...
finns det någon hemsida eller nåt (helst på svenska men engelska funkar också) som kanske förklarar allt ?

tack :)
Hej!
Enkelt och informativt.Köp tidiningen Foto:s särtryck "Digitalsystemkameraskolan"Kosta r under hundralappen.
 
ANNONS