Annons

utbrända himlar när jag fotar landskap

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Gör bilden mörkare, d.v.s. minska exponeringen i kameran. Enklast förmodligen genom att ange negativ exponeringskompensation. Kolla i kamerans manual hur du gör.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!

Gör något av följande, utan inbördes ordning:

-Använd graderade gråfilter
-Rädda bilderna med hjälp av RAW och ngt bildbehandlingprogram
-Exponera bilden så den blir mörkare
-HDR teknik
-Köp en bättre kamera
-Fota inte när det är så ljust, eller egentligen när det är stor skillnad i ljushet mellan himmel och mark
-Använd eventuellt ett ND-filter

Nu vet jag inget mer....;-)
Hoppas det räcker, det finns säkert nån annan som vet mer.

Oj det kom flera tips under tiden jag skrev mitt lilla meddelande

Hans
 

dumbo

Aktiv medlem
Det beror ju på VARFÖR de blir utbrända. Om marken blir korrekt exponerad så är det troligen så att kamerans dyamiska omfång inte räcker till för att exponera både marken och himmeln korrekt. Om skillnaden inte är jättestor kan man göra exponeringen något kortare och då få en något mörkare förgrund som man sedan ljusar upp lite i efterhand. Är skillnaden större så kan man ju välja, vilket man tycker är viktigast. Ofta är det snyggare (min åsikt) att låta en del av förgrunden sota igen istället.
Är skillnaden mycket stor så måste man jämna ut skillnaden. Detta går att göra på flera sätt. Man kan använda avtonade gråfilter eller så kan man ta flera exponeringar som man sedan lägger ihop i efterbehandligen. Man kan ju även lägga ihop dem på flera olika sätt. Jag brukar oftast ta två exponeringar som jag lägger ihop med en lagermask, men man kan även använda fler exponeringar och anända särskilda programvaror. Det vanligaste enskilda programmet för detta heter Photmatix, men jag gillar resultatet bättre från Picturenout, tex. Det finns fler. Goggla på HDR eller HDRI.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Hej hur gör jag för att slippa få utbrända himlar när jag fotar lanskap.........?
1) Vänta på ett jämnare ljus.

2) Använd gråfilter på himlen.

I övrigt kan du göra saker i efterarbetet som kan rädda dina bilder helt eller delvis, men jag uppfattade din fråga som att du vill komma rätt redan vid exponeringen.
 

lumor_

Aktiv medlem
Gör som när du tog bilden "Snigel", dvs fota i medljus (solen i ryggen).

Om det ändå blir fel eller det inte är möjligt att fota i medljus tycker jag att två eller fler exponeringar är det klart överlägsna tillvägagångssättet när det gäller stillastående motiv som t ex landskap. Tonade filter funkar men är omständigt och man får aldrig den exakta kontrollen som multiexponering ger.
 

Billingen

Aktiv medlem
Ser ut såhär. Som att ha tonad överkant på bilens vindruta eller ett par tonade solbrillor till objektivet.
Ett cirkulärt tonat filter som visas på bilden skulle jag avråda från. Man blir väldigt låst av att inte kunna sätta övergången var man vill. Bättre då med ett kvadratiskt filter, typ Cokin, som sätts i en filterhållare (kan också handhållas men man får då inte lika bra kontroll).

Mitt råd till trådskaparen är annars: mät ljuset mot himlen och rikta om kameran, alternativt underexponera som någon tidigare skrev. Fotar du i raw så utnyttjar du kamerans dynamiska omfång maximalt och du kan alltid lättare plocka fram detaljer i skuggpartier än i utfrätta högdagrar när du behandlar råfilen. Var inte bekymrad om bilden ser mörk ut på kamerans display; förlita dig på histogrammet!
 

and30ers

Aktiv medlem
Ett cirkulärt tonat filter som visas på bilden skulle jag avråda från. Man blir väldigt låst av att inte kunna sätta övergången var man vill. Bättre då med ett kvadratiskt filter, typ Cokin, som sätts i en filterhållare (kan också handhållas men man får då inte lika bra kontroll).

Mitt råd till trådskaparen är annars: mät ljuset mot himlen och rikta om kameran, alternativt underexponera som någon tidigare skrev. Fotar du i raw så utnyttjar du kamerans dynamiska omfång maximalt och du kan alltid lättare plocka fram detaljer i skuggpartier än i utfrätta högdagrar när du behandlar råfilen. Var inte bekymrad om bilden ser mörk ut på kamerans display; förlita dig på histogrammet!
Är helt med dig. Ville mest åskådliggöra ordet "graduerat gråfilter" som användes lite högre upp.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Ett cirkulärt polariserat filter kan väl också få den blåa himlen att bli mörkare.
Ja, men dessvärre tror jag allt blir ALLT mörkare. Eller hur blir det nu?

EDIT:
Trådskaparen.
Du har väl 72mm filtergänga på objektivet ditt (sigma 18-50/2,8)? Jag har ett rektangulärt avtonat gråfilter komplett med hållare och 72mm adapter som bara ligger och skräpar. Kan fås till ett mycket bra pris om jag slipper se det mer =) Det är bara att skriva en rad om du är intresserad.

/Tomas
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Polfilter mörkar himmel och tar bort reflexer på icke metalliska ytor.
Visserligen rätt, men det är ju inte allt som sker.

Man tappar upp till två steg i ljus beroende på hur mycket effekt man vridit in.

Reflexer försvinner även i blad/löv, vilket gör att dessa får en mörkare färg.

Det jag funderade över var om himlen verkligen BLIR mörkare, eller om det bara är dess färg som förändras?
 

dumbo

Aktiv medlem
Visserligen rätt, men det är ju inte allt som sker.

Man tappar upp till två steg i ljus beroende på hur mycket effekt man vridit in.

Reflexer försvinner även i blad/löv, vilket gör att dessa får en mörkare färg.

Det jag funderade över var om himlen verkligen BLIR mörkare, eller om det bara är dess färg som förändras?
Den blir mörkare, men är det så att man har blå himmel så är det sällan den är så ljus att det är risk att den blir utbränd ändå, om det inte är något himla "konstigt" i förgrunden som är väldigt mörkt eller att man fotar ett föremål i kraftig skugga eller liknande.
Finns det även moln på himmeln så kommer dock dessa inte att mörkas ner av polfiltret.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Den blir mörkare, men är det så att man har blå himmel så är det sällan den är så ljus att det är risk att den blir utbränd ändå, om det inte är något himla "konstigt" i förgrunden som är väldigt mörkt eller att man fotar ett föremål i kraftig skugga eller liknande.
Finns det även moln på himmeln så kommer dock dessa inte att mörkas ner av polfiltret.
Tack för förklaringen!

/Tomas
 

Olle

Aktiv medlem
Det jag funderade över var om himlen verkligen BLIR mörkare, eller om det bara är dess färg som förändras?
Ja, som dumbo skrev. Anledningen är att ljus från blå himmel är delvis polariserat. Till skillnad från ljus från solen, molnig himmel, lampor, blixt mm.

Olle
 

Billingen

Aktiv medlem
Ett polfilter kommer inte att lösa trådskaparens problem med utfrätta himlar. Filtret täcker ju hela frontlinsen och därmed hela bilden. Även de mörka partierna i motivet påverkas. Polfiltret kan ge bättre lyster åt himlens blå färg och få molnen att framträda skarpare men har ingenting att göra med exponeringen och risken för klippta högdagrar. Vad gäller filter så är det bara ett tonat filter som löser det problem frågan gäller.
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Det var någon som rekommenderade att "köpa en bättre kamera". Det kommer inte att hjälpa, det finns inga kameror med så stort dynamiskt omfång att de kan få med både något i skuggan och en ljus himmel samtidigt, då krävs knep som diverse filter eller flera exponeringar (HDR).

Våra ögon klarar f ö inte heller av så stora kontraster, men hjärnan pusslar ihop det ändå, så att vi TROR att vi ser både extremt ljusa saker och extremt mörka samtidigt.
 

Tell

Aktiv medlem
Det var någon som rekommenderade att "köpa en bättre kamera". Det kommer inte att hjälpa, det finns inga kameror med så stort dynamiskt omfång att de kan få med både något i skuggan och en ljus himmel samtidigt, då krävs knep som diverse filter eller flera exponeringar (HDR).
Jorå, det finns många kameror som klarar det. Underskatta inte raw-formatet!
Sen kan man ju alltid gå o köpa sig en gammal analog kamera o sätta i svartvit film för att få ännu högre dynamik.
 
ANNONS