Annons

Ljus bild vid långslutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

_hjorten_

Aktiv medlem
Jag var i Älvdalen och fiskade i helgen och när jag skulle fota en flugfiskare mitt på dagen som stod ute i vattnet med en lång slutartid (4-5 sekunder) för att få vattnet att flyta ihop så vart bilden i princip helt vit!? Jag ställde ner exponeringen till -3,5 men bilden var fortfarande vit!? Fotade då i helt manuellt läge, provade även läge S men då ville den bara gå till 1 sekunds slutartid vilket jag tyckte var för kort! Någon som vet vad jag gjort för fel?


/Mvh Martin
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Felet är att du försöker få en exponering som kameran helt enkelt inte klarar av, det är för mycket ljus och du kan inte ställa ner bländaren längre för att få den exponeringstid du vill ha. Om du ska ha riktigt långa slutartider i dagsljus behöver du ett gråfilter, eller ND-filter som de också kallas, som drar ner ljusinsläppet.

Läs också på lite om exponering, hur bländare, slutare och känslighet (ISO) påverkar resultatet, hade du kunnat grunderna hade du vetat innan varför det inte skulle funkat.
 

Meczor

Ny medlem
Lånar tråden lite. Långa slutartider får väll bilderna att bli ljusare då mer ljus släpps in, så om jag vill fota en liten ström med lång slitartid så lär den bli ljus. Hur får man bilden att vara lika ljus? Kan man få en förklaring som till och med en idiot som jag kan förstå :)
 

Shompis

Avslutat medlemskap
Precis som Rickenbacker sa så löser man det med ett ND filter, som bromsar mängden av ljus som släpps in. De finns i olika graderingar.
 
ANNONS