Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Känner SB-600 av avståndet bakom paraply?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kecko

Aktiv medlem
Jag är lite förvirrad:)
Om jag har personen jag ska plåta t.ex 1 meter från en SB-600 bakom paraply och jag själv står med kameran 5 meter från personen. Jag kör commander mode från D90 och alltså TTL på sb-600an. Kommer blixten då att avpassa kraften efter kameran eller "ser" den personen som ska fotas och vet hur nära personen är blixten?
Eller har avståndet ingen betydelse?
 

FilipAhlander

Aktiv medlem
Nu har jag själv dålig erfarenhet av studiofotografering, men jag skulle verkligen förutsätta att blixten är stendum! Du får anpassa styrka på blixten efter vad du behöver, och avstånd till paraplyet efter hur mjukt ljus du vill ha
 

Kecko

Aktiv medlem
Som jag förstått TTL via Commander mode så är inte blixten stendum(det är den om man kör den på manuellt mode). Dessutom har blixten egen infraröd "avkännare" av motivet?. När man kör TTL via commander mode så fattar jag det som att kameran skickar information till SB-600(via förblixt?) så att rätt kraft ska användas på blixten. Det är just det här med avståndet som förvirrar mig. DVs skickar kameran info utifrån sitt avstånd och att det då blir fel kraft på blixten, eller har avståndet ingen betydelse?
Men jag kan ha missförstått precis allt:)
 

jelu1661

Aktiv medlem
Här kommer ännu ett svar från någon som inte kan ett skit, men som jag förstått TTL så är det kameran som avbryter blixten när den fått ljus så den är nöjd, det borde därför inte spela någon roll vad du sätter blixten bakom, så länge den är kraftfull nog.

Förhoppningsvis dyker det upp någon som vet vad han talar om snart :)
 

Lucanus

Aktiv medlem
Jag är inte 100% säker men tror att det fungerar så här: När du trycker på avtryckaren på kameran så skickar blixten först en mycket kort svagare blixtljus och kameran kollar exponeringen, sedan skickar kamera signal till blixten med vilken styrka ska den avfyra det riktiga blixtljuset så att exponeringen blir korrekt när man tar bilden. Detta händer mycket snabbt och människa har ingen chans att uppfatta den första blixten. Jag brukar fotografera makro och har märkt att vissa små snabba insekter reagerar redan på den första blixten och hinner röra sig när den andra går igång.
Om jag har fel så kan någon som kan bättre rätta mig.
 

Kecko

Aktiv medlem
Tack, Stanislav. Så du menar att SB-600 skickar på en förblixt?
Och då kan kameran fatta hur den ska avpassa blixtens kraft?

För om du bara menar kamerans förblixt(som i mitt fall bara är TTL-info eftersom jag ställt in kamerans blixt att köra "--" i Commander Mode, dvs inte fyra av när bilden ska tas) så kommer den ju då att avfyra sb-600 med samma kraft oavsett avstånd på sb-600an till personen man fotar?

Edit:
Det låter som du har rätt, sb-600 drar iväg en förblixt - kameran kollar exponering - berättar det för sb-600an(via förblixt på kameran) som sen anpassar kraften. Och då funkar det oavsett var sb-600an står. Eller?:)
 
Senast ändrad:

jaanK

Aktiv medlem
Det funkar bra!

Kameran säger bara till blixten
lys med (ungefär 1/64dels maxeffekt)

Kameran upptäcker
Ojdå det här blir ju
4 steg underexponerat .

kameran säger åt blixten kör på 1/4 maxeffekt
och så tas bilden. Vilket avstånd blixten står från motivet
eller om det finns ett paraply emellan spelar ingen roll

Avstånd.
-

Det spelar ingen roll på vilket avstånd du fotograferar,
ta nu en bygglampa istället. sätt din modell på en stol
slå bygglampan genom ett paraply.

Om du nu får "rätt" exponering av ditt motiv med f2.8 1/50 sekund.

Så kan du stå på en meters avstånd med ett 50mm normaobjektiv
eller 4meters avstånd med ett 200mm
eller 8 meter med ett 400mm objektiv (fast ett 400 f2.8 kostar skortan)

du ska ändå exponera exakt likadant.

Avståndet till motivet påverkar inte exponeringen.
Blanda inte ihop det med avståndet lampa motiv där belysningen på motivet minskar snabbt
med avståndet till lampan.

shoot
 

Lucanus

Aktiv medlem
Tack, Stanislav. Så du menar att SB-600 skickar på en förblixt?
Och då kan kameran fatta hur den ska avpassa blixtens kraft?

För om du bara menar kamerans förblixt så kommer den ju då att avfyra sb-600 med samma kraft oavsett avstånd på sb-600an till personen man fotar?
Förblixten avfyras av SB 600 och kameran mäter och skickar tillbaka signal till SB 600 med information vilken styrka på det riktiga blixtljuset ska det vara för att exponeringen blir korrekt.
 
ANNONS