Annons

Använda Sonyblixt till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

jerul

Medlem
Hej!
Utan att ha så värst mycket kunskap om det försökte jag fuska ihop en provisorisk hemmastudio i hlegen, mest för att ta porträtt på min 1-åring.
Jag har en D700, en SB-900 och en Sigma DG-530 med Sony-fäste sedan tidigare kamerasystem. Min idé var att kunna använda bägge de externa blixtarna bakom varsitt paraply, men det ville sig inte alls. Att TTL inte går är jag medveten om, men jag ställde in Sigman som slav och bestämde styrkan manuellt, använde samma kanal på kameran och de bägge blixtarna, men Sigman fyrades ändå inte av. Avståndet kamera-blixt knappt 3 meter och fri sikt till sensorn på blixten.

Är detta ett hopplöst projekt, eller är det någon som har en idé kring hur jag ska kunna använda bägge blixtarna på en gång annat än via radiosyynk?

Tacksam för hjälp!

Erik
 

jerul

Medlem
Tack för tipset Karl, men jag hoppas att någon har en idé som kan få den dumma Sigmablixten att reagera på signaler från min D700. Jag kunde använda blixten på så sätt med min tidigare Sony A200. Annars har jag en fjärrutlösare från Hähnel som även funkar som blixtutlösare, och det skulle ju funka om jag köpte en mottagarenhet till.
 
ANNONS