Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon PowerShot G12 är här

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Såg bara fina bilder på din sida! Du kanske är ironiskt? ;-) Samsung GX var väl en jättebra kamera när den kom, och står väl sig fortfarande bra?

/Fredrik
 

gorse

Aktiv medlem
Mja, min nya kamera gör ju bilder som blir rätt bra direkt ur kameran. Och med fantatiska brusprestanda på höga iso. Jo, jag är rätt nöjd med min samsung med. Men jag märker ju att det runnit en del vatten under broarna sen jag köpta min samsungkamera. Med min G11 får jag högre hitrate på lyckade bilder än med min samsung. Med G11:an får jag säkrare träff på autofokus, snabbare fokus, bättre brus som sagt, för att inte tala om riktigt bra grönt läge. Jag gillar gröna läget mycket. Att kunna peka och trycka och faktiskt hitta få träff på de där snabba ögonblicken. Å anda sidan... det är inte kameran det hänger på för att fotografera. Jag har ju lite som motto att ge även sämre kamror en chans. Det måste inte vara dyrt att fotografera även om det underlättar.
 

nifo

Avslutat medlemskap
Mja, min nya kamera gör ju bilder som blir rätt bra direkt ur kameran. Och med fantatiska brusprestanda på höga iso. Jo, jag är rätt nöjd med min samsung med. Men jag märker ju att det runnit en del vatten under broarna sen jag köpta min samsungkamera. Med min G11 får jag högre hitrate på lyckade bilder än med min samsung. Med G11:an får jag säkrare träff på autofokus, snabbare fokus, bättre brus som sagt, för att inte tala om riktigt bra grönt läge. Jag gillar gröna läget mycket. Att kunna peka och trycka och faktiskt hitta få träff på de där snabba ögonblicken. Å anda sidan... det är inte kameran det hänger på för att fotografera. Jag har ju lite som motto att ge även sämre kamror en chans. Det måste inte vara dyrt att fotografera även om det underlättar.
Ja, du....jag är lite likadan och kan ha svårt för de som helt och hållet förlitar sig på att bra teknik ska fixa en bra bild. Men man vill ju gärna ha bra grundförutsättningar när man väl haffar "den där" bilden. Då får den gärna vara av hög teknisk kvalitet, dvs sådant jag ej kan påverka själv, utan där kameran bestämmer. =P

Kul att du är nöjd med din G11. Velar ju så det står hejdlöst till just nu. Är även inne på D5000 och EOS 500D, men har inte släppt "light" tanken på G11:an eller S90'n. Hör gärna vad du mer har att säga om din finkompakt, tror säkert andra tycker det skulle vara trevligt med. Hunnit skriva en recension förresten? =)

Må gott!
Fredrik
 

gorse

Aktiv medlem
Jag är allt annat än profsfotograf. Jag fotar på fotoklubbs-/hobbynivå. Jag har inga dyra grejor utan en enkel systemkamera av märket samsung gx1l och använder mycket bastuplast, maskeringstejp och klädlinor till mina avancerade arrangemang. För gatubruk gillar jag gröna läget eller A för snabba skott. Manuellt använder jag när det behövs. Jag tyckte jag ville ha en till kamera att ha fickan eller för familjefotandet och speciellt när tyckte att jag inte ville se ut som en flyttgubbe med extra kappsäck för att fotografera. Om kompaktkameran liknade en systemkamera vore det roligt.

Jag vann en Nikon Coolpix S220 på bibliotekets sommartävling. Men den uppfyllde inte riktigt mina förväntningar. Endast jpg och synliga kompressionartefakter, alldeles för mycket megapixel i förhållande till bildkvaliten. Den använder jag som nån slags lomokamera men sen jag fick min G11 ligger den i sin kartong. Familjen lånar den ibland.

Jag har ännu inte hunnit läsa manualen till min G11. Men intuitivt har jag hittat det mesta som jag sökt och jag hittade det rätt så snabbt. Dock tog det ett bra tag innan jag fattade att det är bara väldigt basicinställningar som syns i gröna läget. Vred man till A eller vilket annat läge som helst så öppnade sig en hel värld av menyinställningar som är intuitiva. Det är lätt att stänga av och på blixten även i autoläget? Rätt smart faktiskt om man tänker efter. De flesta inställningar som man vill ratta på kontinuerligt sitter som rattar på utsidan, lätta hitta och är intuitiva. Dock har jag inte hittat gaffling än.

Jag använder sällan sökaren. Displayen är jättebra och i manuell fokus får man en förstorat utsnitt så man ser bra även om armarna är för korta. Funkar även i starkt ljus. Det går att vika ut skärmen och vända den, rätt coolt om man behöver fota med armarna över huvudet. Manuell bländare märker jag inte så jättestor skillnad på vad det gäller skärpedjup även om det fungerar. Skulle tro det är svårt att komma i systemkameraklass med den mindre sensorn. Man måste gå ganska nära för att det skall spela nån större roll. Regnstänk på linsen syns på bilderna, så håll rent. Det går att skjuta linsluckorna åt sidan utan att sätta på kameran om man vill gno med tröjan.
Det finns elektiskt ND-filter. Skitbra! Det dyker i bland upp en hand på displayen och jag tror det är antiskakfuntionen som hoppar in?
Att fota smågrejor funkar grymt bra till och med i gröna läget. I början funkade det till och med bättre i gröna läget innan man blev mer van. Vitbalansen funkar hyffsat i autoläge, drar dock åt gult i elljus, men funkar bäst om man väljer bland de färdiga profilerna. I glödlampsläget blir det klockrent. Manuell mätning finns och fungerar men inte så superintuitiv men jag löste det utan att läsa manualen.
Zoomen funkar fint även om den inte är långzoom. I gröna läget kan man zooma in till ett streck på mitten av skalan och där stannar zoomen. Drar man förbi det läget blir det programatisk zoom. Dock har kameran inte långzoom, men det fanns inte på min kravlista.

Hela kameran känns väldigt gedigen med knappar som har distinkta snäpplägen, klickar till när man trycker på dem. Rattar i metall som också känns distinkta. Kanske är kameran lite tung? Stör inte mig i alla fall. Det jag uppskattar mest är att kameran ser inte provocerande ut. Hittills har inte stört sig på att jag har den ens på ställen där jag brukar få frågor.

Ännu har jag inte hittat nått jag inte gillar. Bilderna blir väldigt bra också, bedömt bara av att kolla på skärmen på datorn. I jpg-läge ser jag inte några kompressionsartefakter och bruset är för mig löjligt lågt även på höga iso. Det är nog det jag uppskattar mest. Har jag med kameran på ställen med begränsat ljus och har autoiso och gröna läget får jag med mig bilder hem, som jag inte ens hade besvärat mig att försöka fotografera med min samsungkamera. Allt blir kanske inte perfekt kvalite i dessa situationer men riktigt hyffsat. Alternativet är inga bilder alls.

Sammanfattningsvis så fick jag mer kamera än jag hade förväntat mig och för mig är det rätt mycket pengar på avbetalning även om jag fick väldigt bra pris. Så det känns som ett bra köp.
 

nifo

Avslutat medlemskap
Tack!

Tackar för det rejäla inlägget! Kött på benen må jag säga... =) Just nu står jag och velar (i denna tråd och en annan) just mellan segmenetet som G-serien ingår i (inkl lx-5, s95 osv) och en systemkamera. Då jag plåtat med systemare tidigare, så känns det som jag saknar något. Samtidigt vill man ju kompromissa... =)

Stort tack för din input! Vill du kika i den andra tråden så finns den här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1579965#post1579965

Mvh
Fredrik
 

gorse

Aktiv medlem
Om du inte har någon systemkamera sen förut skulle jag nog överväga en systemkamera. Det är väldigt roligt att hålla på att byta objektiv, köpa blixt, linser och stativ och läsa smarta tips om bländare och sånt.
 

Bengt H

Aktiv medlem
Jag använder oftast mina båda digitalhus EOS 40D & min nya 7D:a och några objektiv:

Men ibland så vill jag "bara" ha en liten kompaktkamera med mej som får plats i jackfickan eller i en liten kameraväska. Har sedan många år en gammal G5:a som jag funderar att byta mot en G12:a.

Har någon sett någon svensk test av den?
Jag har inte heller sett något recension av den här på fotosidan men det beror nog på att kameran nyss kommit ut?

Tacksam för svar från Bengt H
 

nifo

Avslutat medlemskap
Nej, har bara sett Kamera och Bild som hade en notis. Annars är det ju bara att göra en Google Translate på någon utländsk sida som har recenserat den... =)

Fredrik
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Poängen med G-serien är att förutom att vara top of the line vad gäller kompaktkameror, att även återskapa lite av den gamla känsla som denna sorts kamera innebar fram till 80-talet, de som hade en Canon GIII Ql17 vet vad jag menar. Det är ingen slump att kamerorna i denna serie har en retroväska i skinn som tillbehör. De ger en känsla som är överlägsen många andra kompaktkameror, förutom överlägsen bildkvalitet. Det går väl att diskutera vikten på en Leica M9 också om man vill det, men är det konstruktivt? (ingen vidare jämförelse mellan Leican och G12). Nu kom ju t o m Nikon med en konkurrent i detta segment. Målgruppen är till stor del gubbar som vill minnas den gamla känslan (jag till exempel) eller de som vill ha en lättare extrakamera förutom sin systemkamera med all optik (gäller mig igen).
Finns det Retroväska till G12?
 

Martin F

Aktiv medlem
Kollade bilder på den där recensionen och ska väl erkänna att jag inte kollat kompaktkameratester på ett par år men jag tycker bildkvalitén var riktigt bra. Särskilt imponerade ISO640 på mig.
Har inte haft en G-serie sedan min gamla G5-a gick sönder men den kameran älskade jag, trots brus och CA :)
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Dock har jag inte hittat gaffling än.
Vet inte om G11:an har gaffing. Manualen är ju magnifikt tjock. Men G12 har gaffing. Det hittade jag intuitivt i menyerna.

Har haft min G12 i en vecka. Har inte tagit många rutor men det första jag känner är ett den sitter fast bättre i handen. Den har fått ett räfflat tumgrepp och fan vet om inte framsidan fått mer friktion också. I alla fall känns det så. Men vad onödigt att införa tredjedels steg på asa-ringen. Varför välja 125 istället för 100 eller 640 istället för 800?
Bildkvaliten är precis som på G11 fantastisk. Samma optik och sensor. Orsaken till att jag uppdaterade mig är (fånigt :)) tumgrepp och vattenpass. Tumgreppet är jättebra nu. Men mitt vattenpass kräver ettt verkstadsbesök. Vattenpasset visar inte rätt både på högkantsbilder och liggande bilder. Man kan kalibrera vattenpasset själv min inte både liggande och stående format. Så i mitt fall blir det fel på något av dem. Dock är vattenpass, om det fungerar, en väldigt bra funktion som underlättar betydligt vid all typ av fotograferande.
När jag använt den lite mer ska jag skriva en recension.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns gaffling på G11. Tre bilder, normal - under - över. +/- 2 steg.

Man trycker på knappen i hjulet, sen är det tredje alternativet uppifrån i vänsterkanten på displayen.

Jag har ju en G11, men använder den ytterst sällan. Någon gång om året, om jag är tvungen.
 
ANNONS