Annons

Felaktiga färger med Nikon D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacob Astne

Ny medlem
Jag har nu överlåtit min trotjänare Nikon D80 till min fru och införskaffat en D700.
D80:n har alltid levererat bilder med fantastisk skärpa och fina färger, varför jag i sommar har blivit lite snopen när vi jämförde våra solnednedgångskort (och även andra bilder) och jag kunde konstatera att D700:ans bilder blir betydligt blekare i färgerna.

En vackert röd solnedgång blir tyvärr blekgul, medans samma motiv med exakt samma inställningar på D80:n blir precis som ögat uppfattar den.

Jag har som sagt testat att ha samma ISO, samma bländare och slutartid som med D80:n, kort sagt alla grundinställningar jag kan tänka mig, men bildresultatet blir inte detsamma i de båda kamerorna.
Har även provat att öka färgmättnaden, men detta ger inte heller önskat resultat utan färgerna upplevs då mer som 'karamellfärg' än naturligt mättade.

Något bättre blir bilderna om man underexponerar 0,3-0,7 - men det är väl ändå inte den rätta vägen till vackra färgrika bilder?

Vore tacksam om någon har tips/idéer om hur man kan återfå fotoglädjen och de fina bilder man innan varit bortskämd med?

//Jacob Astne
 

erro.se

Aktiv medlem
Använder du automatisk vitbalans? Kamerorna kanske bedömer ljuset färg olika. Det finns inget "rätt", bara olika tolkningar.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om D700 är likadan som D300 och D300s i det här fallet, men många klagar på att D300 och D300s överexponerar högdagrarna jämfört med äldre Nikon.

Det finns en inställning där man kan ställa ner exponeringskompensationen permanent, "finjustera optimal exponering". På D300s ligger den på b6 i anpasningsmenyn, skulle tro att den ligger på ungefär samma ställe på D700.

Jag tyckte precis som du när jag bytte min D200 mot en D300s men efter att jag ställt ner den 1/3 steg eller så tycker jag att den exponerar mycket bättre.

Nu vet jag inte om du använder histogrammet, men inte heller det var riktigt detsamma mellan D200 och D300s. Var båda histogrammen hyfsat lika och bilden från D200 var rätt exponerad var bilden från D300s överexponerad.
 

bjoele

Aktiv medlem
Jämför du RAW / NEF-bilder eller är det JPEG?

Generellt sett är enklare kameror grundinställda så att de ger lite mer färger och lite mer skärpa, medans de mer yrkesinriktade ska vara lite neutralare. Självklart påverkar detta inte RAW-bilderna, men det märks på JPEG-bilderna.

Genom att använda "picture controls" / "bildkontroller" (se sidan 160 och framåt i D700:s svenska manual) kan du ställa in dem så de blir som du vill direkt i kameran - prova t.ex. att slå om till vivid/livfull. Du kan också finjustera de kontroller som finns med avseende på skärpa, kontrast etc.

Här har jag t.ex. jämfört D90:s "neutral" med "landscape":

http://www.flickr.com/photos/bjoele/4939349386/
http://www.flickr.com/photos/bjoele/4939349198/

Tanken är alltså att du som D700-brukare förmodligen vill ha det lite neutralare som standard men själv kan välja att göra det livfullare. Om du istället fotar i RAW-format kan du göra samma saker i datorn med ViewNX som kom med kameran - och kan byta vilken bildkontroll som används i efterhand om du använder RAW.

TIll D700 (och D300) finns det dessutom två nya bildkontroller att ladda ned på http://nikonimglib.com/opc/index.html.en för landskap (ger lite mer grönska i det gröna och lite snappigare bilder) och porträtt. Du kan installera dessa både i ViewNX och i kameran självt. Dessa program finns dock förinstallerade på t.ex. D90.
 

bjoele

Aktiv medlem
Jag borde skriva "jag har förstått det som" där i början - jag vet inte exakt hur Nikons ingenjörer resonerat, men det jag skriver är uppfattningen jag fått. :)

För tydlighets skull: båda bilderna jag länkar till har exakt samma exponering: ISO200, f16, 1/100s.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det är ganska vanligt när man går till en "bättre" kamera att man blir missnöjd med resultaten. Precis som föregående inlägg började peka mot är de större kamerorna ofta mer neutrala än instegskameror och kompaktkameror. Detta innebär att de inte överdriver färgstyrkor lika mycket, inte överskärper bilderna lika mycket, och inte heller brusreducerar sönder bilderna lika mycket. Många ser detta som "sämre bilder" - men då får man ju helt enkelt lära sig att hantera bilderna så att de blir som man vill. Fördelen med neutrala bilder är att man kan arbeta dem åt vilket håll man vill.

I sådana här situationer hjälper det ganska mycket att ha lite förberedelse. Sänk exponeringen, och sänk även kontrasten. Öka färgmättnad lite. Då får du mycket starkare färger i de ljusaste partierna av bilden - och tänk på att ställa vitbalansen "rätt".
 

Renet

Aktiv medlem
Jämför du RAW / NEF-bilder eller är det JPEG?

Generellt sett är enklare kameror grundinställda så att de ger lite mer färger och lite mer skärpa, medans de mer yrkesinriktade ska vara lite neutralare. Självklart påverkar detta inte RAW-bilderna, men det märks på JPEG-bilderna.

Genom att använda "picture controls" / "bildkontroller" (se sidan 160 och framåt i D700:s svenska manual) kan du ställa in dem så de blir som du vill direkt i kameran - prova t.ex. att slå om till vivid/livfull. Du kan också finjustera de kontroller som finns med avseende på skärpa, kontrast etc.

Här har jag t.ex. jämfört D90:s "neutral" med "landscape":

http://www.flickr.com/photos/bjoele/4939349386/
http://www.flickr.com/photos/bjoele/4939349198/

Tanken är alltså att du som D700-brukare förmodligen vill ha det lite neutralare som standard men själv kan välja att göra det livfullare. Om du istället fotar i RAW-format kan du göra samma saker i datorn med ViewNX som kom med kameran - och kan byta vilken bildkontroll som används i efterhand om du använder RAW.

TIll D700 (och D300) finns det dessutom två nya bildkontroller att ladda ned på http://nikonimglib.com/opc/index.html.en för landskap (ger lite mer grönska i det gröna och lite snappigare bilder) och porträtt. Du kan installera dessa både i ViewNX och i kameran självt. Dessa program finns dock förinstallerade på t.ex. D90.
bjoele
Fina bilder. Fast en aning för mycket röd ljus på båda. Det syns både på gräset och molnen. Hade du ställt kameran på "Direkt sol" fast solen var svagt? Med "Auto" bilderna kunde få mycket fina färger.
 

Renet

Aktiv medlem
Vitbalansen är kamerans AUTO.
Jag tittade på alla dina bilder. Nästan alla har samma tendens att framhäva röd färg. Det verkar att din Auto känner av fel färg av sensor. Min Nikon gör det på det gröna färgen ibland. Man kan ta bort det i Photshop genom att flytta histogrammet att vänster eller höger och se vilken färg börja sticka ut först. Och sedan bara minska i färg kanalen.
 

bjoele

Aktiv medlem
Tack för tipset, ska titta på det. Merparten av bilderna är dock tagna med en kamera jag använder allt mindre. :)
 

Jacob Astne

Ny medlem
Använder du automatisk vitbalans? Kamerorna kanske bedömer ljuset färg olika. Det finns inget "rätt", bara olika tolkningar.
Hej, och tack för ditt tips.

Jag glömde skriva att jag även har testat de olika alternativen för vitbalans, och solljus blir oftast NÅGOT bättre än automatisk vitbalans, dock blir resultatet inte i närheten av vad man (jag) hade förväntat mig.

M v h
Jacob
 

Renet

Aktiv medlem
Hej, och tack för ditt tips.

Jag glömde skriva att jag även har testat de olika alternativen för vitbalans, och solljus blir oftast NÅGOT bättre än automatisk vitbalans, dock blir resultatet inte i närheten av vad man (jag) hade förväntat mig.

M v h
Jacob
Det finns inte en digitalkamera som klarar alla ljusförhållande med Auto. Vill man hjälpa till då ska man ställa på det aktuella förhållande. Men det blir inte heller det verkliga bara något av närheten. Man måste veta vad den klarar och vad inte.
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Vill man ha det riktigt exakt kan man ju alltid mäta vitbalansen manuellt, det klarar väl alla Nikons digitalkameror? Men det är ju inte säkert att det är så man vill ha bilden, det vi "ser" och det kameran återger stämmer ju inte alltid.
 

Shadyboy

Medlem
Det går även att ställa in färgintensiteten, eller vad vi ska kalla det, manuellt för förvalet. Neutral eller standard kan vara lite "bleka" (dvs hyfsat korrekta), och vivid kan kännas lite overklig. Om du tycker att "vivid" eller vilken inställning du nu valt (tryck på info-knappen på baksidan 2 ggr när du är i fotoläge) inte känns korrekt kan du justera detta manuellt genom att placera om förvalet över en karta. Svårt att förklara i text, men leta dig fram så hittar du nog inställningen...

Jämför gärna jpeg vs RAW med platt-tv:n hemma. Har själv en Pioneer-plasma. Världens överlägset bästa skärm, men inte när man tar upp den ur kartongen! Då är läget "dynamic" igång, vilket är typ max skärpa, max kontrast, max färger etc... wow-känslan är påtaglig det första som händer, men efter nån minut blir man irriterad över att folk ser ut ser Kermit i ansiktet. Efter en ISF-kalibrering av skärmen är den ENORMT mycket mer neutral, och med fantastisk gråskala och kontrast. Men helt klart mycket lugnare och behagligare. I en butik kan en sån bild kännas tråkig, men när man slår över till dynamic så spyr man över vilka färger den ger ifrån sig. Man går direkt tillbaka till custom-läget. Precis som i fotovärlden, så är korrekt återgivning och "verklig" färgbalans att föredra (min högst personliga åsikt, dock). Om man däremot är ute precis när ljust är som vackrast så behöver naturlig och verklig inte på något sätt betyda "färglös". Precis tvärtom... men dessvärre får man skippa sovmorgonen för att komma åt det. Men intressant ämne detta! Det går lite inflation i detta med att dra på jpeg så det blir överdrivet mycket av allt. Lagom är liksom bäst. :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jakob:

Ett problem med att ställa in bildkontrollerna i kameran och sen fota i RAW är att det bara är Nikons egna program View NX och Capture NX som bryr sig om de inställningarna.

Andra program, som t.ex. Photoshop med Camera Raw och Lightroom, Aperture och liknande har egna profiler som de lägger på oavsett vad kameran är inställd på.

Däremot en Jpeg ur kameran påverkas såklart av inställningarna.
 

Shadyboy

Medlem
Jakob:

Ett problem med att ställa in bildkontrollerna i kameran och sen fota i RAW är att det bara är Nikons egna program View NX och Capture NX som bryr sig om de inställningarna.

Andra program, som t.ex. Photoshop med Camera Raw och Lightroom, Aperture och liknande har egna profiler som de lägger på oavsett vad kameran är inställd på.

Däremot en Jpeg ur kameran påverkas såklart av inställningarna.
Aah... sant. Tänkte inte på det. Hade fortfarande huvud kvar i jpeg-träsket. :)
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Senaste ACR/Lightroom har kommit mycket nära Nikons profiler, snudd på identiskt resultat så kör man med dessa konverterare så finns inte någon större anledning att använda NX programmen.

Ang korrekt färgåtergivning så kan det vara en god idé att skaffa ett referenskort, typ QPCard
 

iSolen.se

Guest
Senaste ACR/Lightroom har kommit mycket nära Nikons profiler, snudd på identiskt resultat så kör man med dessa konverterare så finns inte någon större anledning att använda NX programmen.

Ang korrekt färgåtergivning så kan det vara en god idé att skaffa ett referenskort, typ QPCard
Auto CA-korrigering då?
 
D700

Jeg har selv en D700. Det er og skal være fantastisk kvalitet. Hadde tidligere D80, og ser merkbar bedre bilder med D700 (Nikon 70-300 VR og Nikon 24-70) Hadde et tilfelle i semesteren i sommer hvor D700 ga "dårlige" farger. Grunnen var at hvitbalansen var feil innstilt (min feil). Men ved auto hvitbalanse er bildene veldig bra. Sjekk hvitbalansens innstilling på ditt kamera. Bare et tips.
 
ANNONS