|
|
#31 |
|
|
Bokad! Känns onödigt att chansa :)
|
| Besvara med citat |
|
|
#32 |
|
|
Jag skulle klara mig utmärkt med den fasta optiken! Och det suveräna är ju också sökaren! Hoppas sökaren e lika fin som den verkar! Det viktiga är också att att den är snabb från avtryck till bild, det har varit mitt problen med min Canon G10. Och att uppstarten e snabb! Och att man kan ha kameran påslagen hela tiden. Det är det här som jag upplevs som det största problemet på digitalkompakter, att kameran inte är gjort för snapshots! Så jag håller tummarna! :) |
| Besvara med citat |
|
|
#33 |
|
|
Det jag tyckte var bäst med Leica X1 är just tids- och bländarrattarna. Här har Fuji lyckats förbättra det hela med bländarring på optiken, där den ska vara.
|
| Besvara med citat |
|
|
#34 |
|
|
Jag räknar iskallt med att den är fullt modern i hanteringen, dvs obefintlig uppstarttid och försumbar fördröjning efter avtryck. Kontrast-AF kostar lite snabbhet men den borde vara ungefär i paritet med Panasonics GF-1.
|
| Besvara med citat |
|
|
#35 |
|
|
Den främsta anledningen till den integrerade optiken är troligen problemet med digitala sensorer och korta registeravstånd. När man låst sig vid en viss bildvinkel har man kunnat optimera sensorn för denna.
Det står en del intressant på: http://www.finepix-x100.com/x100/custom-aps-c-sensor Jag håller för övrigt med dig om att det här är nästan för bra för att vara sant, kameran är tillräckligt nära mina fantasier för att jag ska frestas att ha den som enda kamera. Minimalismen tilltalar mig :) Jag trodde att det skulle ta några år till innan sådant här dök upp på marknaden. Nu känns ett FF-alternativ med riktigt vettig sökare inte alltför långt borta, går det dessutom att lösa sensorproblemen så man kan använda t.ex voigtländers M-objektiv så är den perfekta kameran gjord. |
| Besvara med citat |
|
|
#36 |
|
|
|
| Besvara med citat |
|
|
#37 |
|
|
Samma här! Äntligen rör det sig åt rätt håll och man kan börja hoppas på ett större urval av liknande kameror.
|
| Besvara med citat |
|
|
#38 |
|
|
Den här kameran är mycket intressant med stor sensor o klassik stil som de var förr ...
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=X100 |
| Besvara med citat |
|
|
#39 |
|
|
Är vi insnöade?
Även jag är en FF-freak och det finns egentligen inget rationellt skäl till det. Jag är en gammal 35-mmräv och de ränderna går knappast bort så lätt. Jag var tvungen att köpa en 5D mkII för att känna mig hemma men vi kanske borde tänka om? Det är väl egentligen endast bildresultatet som är viktigt och kan det åstadkommas med en mindre sensor så spelar väl storleken rimligen ingen roll. Visst får man bättre upplösning mm med en störrre sensor, men om den mindre är tillräckligt bra, är inte det bra nog då?
|
| Besvara med citat |
|
|
#40 |
|
|
Detta har jag väntat på.
På filmtiden använde jag en Contax T2 som komplement till system kameran. Det har jag saknat på den digitala tiden. En liten kamera som gav samma bildkvalite som en systemkamera med bra objektiv på. Val av brännvid känns helt rätt för mig. 35mm är min mest använda brännvidd på FF kameran. Den är lite större än Contaxen. 2cm på höjden och lite tjockare. Objektivet fälldes in på Contaxen. |
| Besvara med citat |
|
|
#41 |
|
|
Lite fler bilder:
http://news.cnet.com/2300-17938_3-10...html?tag=mncol |
| Besvara med citat |
|
|
#42 |
|
|
Fokusering?
Någon som läst vilken typ av fokusering kameran har?
|
| Besvara med citat |
|
|
#43 |
|
|
|
| Besvara med citat |
|
|
#44 |
|
|
Det vore häftigt om den hade fått Fujifilm's phase detection system, men troligtvis är inte den tekniken implementerad på aktuellt sensorval.
X100 saknar spegel och därmed PDAF, sålunda kontrastbaserad dito, CDAF. |
| Besvara med citat |
|
|
#45 |
|
|
manuell + autofokus i singleshot och continuous gissar jag kvalificerat utifrån hands-on-bilderna, men exakt bakomliggande teknik har jag nog inte sett något om än.
|
| Besvara med citat |
![]() |
| Bokmärken |
| Taggar |
| fujifilm, x100 |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
| Ämnesverktyg | |
| Betygsätt det här ämnet | |
|
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:59.
Sök i forum
Forumkategorier
- Fototeknik
- Intresse / Inriktning
- Bilden i fokus
- Efter exponeringen
- Handla
- Utrustningsfrågor
- Foto som jobb (eller vägen dit)
- Fotosidan.se
- Annat
- Grupper och Klubbar
Senaste nyheterna
- Europas natur visas i Stockholm under sommaren
- En dryg vecka kvar på första uppladdningen!
- FS-profilen: Bloggen föder Majas fotointresse
- Vår drömfotoresa till Namibia - kort reserapport
- Nya objektiv från Samyang
- Från dröm till dödlig diagnos
- Koppla Lightroom till Fotosidan - Säg hejdå till krånglig bilduppladdning!
- Ny bildvisningssida för förstorad bild
- Pentax Q7 – kvalitetskompakt med utbytbara objektiv
- Pentax K-50 och K-500 – med eller utan vädertätning