Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

400 mm tele

Produkter
(logga in för att koppla)

csatlos

Medlem
Hej. Jag har på skoj köpt ett 400 mm helmanuellt teleobjektiv (Prinz Galaxy, 42mm gänga) på tradera. 155 pix. Jag använder det på en sony alfa 100 så ihop ska väl det hela motsvara ung 600 mm om jag tänker rätt.

Det funkar bra men jag noterar att det dynamiska omfånget i bilden blir klent. Är detta något som måste tillskrivas just detta objektiv eller är det ett generellt fenomen vid så stora brännvidder.
 

Bilagor

skogsbaronen

Aktiv medlem
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "dynamiskt omfång" i detta fall. Det är en term som brukar användas för att beskriva hur många steg en bildsensor eller film kan täcka in.

Menar du att bilden är kontrastlös/grå/disig? Isf är det något som är vanligt/vanligare på billig optik.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Du har köpt ett objektiv med nyvärde i paritet med ett linslock, så vänta dig inga underverk.
Vrid upp färgmättnaden lite och kanske lite kontrast och skärpa så blir det nog dugligt.
Vettiga 400m-objektiv kostar från några tusen och uppåt, begagnade.
 

csatlos

Medlem
Självklart hade jag inte väntat mig ngt alls. Mest förvånad var jag att det ens gick att fota med....
Med dynamiken menade jag såklart avsaknaden av kontrast och disighet. Och ni som vet teknikaliteter: är fenomenet avhängigt linsernas faktiska glaskvalitet eller handlar det om andra saker?
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Med dynamiken menade jag såklart avsaknaden av kontrast och disighet. Och ni som vet teknikaliteter: är fenomenet avhängigt linsernas faktiska glaskvalitet eller handlar det om andra saker?
Dålig kontrast brukar bero på ströljus, det vill säga reflexer som studsar omkring i objektivet. Moderna objektiv har därför avancerad antireflexbehandling för att motverka dessa. Många gånger får du betydligt bättre resultat om du bländar ned ett eller ett par steg.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ett motljusskydd skulle kanske också hjälpa! Eller det kanske ingick?

Antingen finns det de med en vanlig filtergänga, men de är ju normalt för objektiv med mycket mindre brännvidd så de kanske inte funkar perfekt. Dessutom är de nog dyrare än hela ditt objektiv ;-)

Annars skulle du kunna tillverka ett eget av ett plaströr, t.ex. ett 90 eller 110 mm plaströr. Finns det redan ett motljusskydd kan du säkert förlänga det med ett längre rör.
 

csatlos

Medlem
Motljus

Ett motljusskydd skulle kanske också hjälpa! Eller det kanske ingick?

Det ingick men i ärlighetens namn tyckte jag att hela setupen var sjukt (på gränsen till obscent) lång redan utan det rätt långa motljusskyddet. Men vad gör man inte för att få fina bilder. Tack för tipsen
 
ANNONS