Annons

Funderingar om blixt....

Produkter
(logga in för att koppla)

majooon

Medlem
Har en Canon 50d som jag funderar på att skaffa en blixt till! Har kollat på Speedlite 430 o 580 EX II. Jag har följande funderingar:

1. Tänkte fota mycket kitesurfande ofta i blå himmel o starkt solsken...hjälper det att använda en blixt vid dessa tillfällen (det starka solskenet och den blå himmeln / havet kan många gånger göra att personen i sig blir väldigt mörk)?

2. När jag fotograferar med den inbyggda blixten så kan man maximalt ha en slutartid på 1 / 250...om man har en extern blixt kan man ha ännu kortare tider då? Ofta när man fotar surf är det väldigt snabba förlopp och brukar vilja ha slutartider upp mot 1 / 1000 del minst....funkar det egentligen med extern blixt då?

3. Är de blixtar jag kollat på ett måste till canonen...eller fungerar det att köpa någon av de äldre modellerna (rekommenderas några??)?

4. Hur fungerar det med serietagning? Hur snabb är återuppladdningen? Dvs om jag fotar i serietagning med 3 alt 6 bilder per sekund...går det ens att använda blixten då?

5. Något annat jag bör tänka på?

Jättetack på förhand för era svar!

mvh
Martin
 

pellepiano

Aktiv medlem
Din kamera har HSS, high speed sync så du kan ha upp till 1/8000, dock förlorar man lite kraft. Det fungerar så länge du har en extern blixt på blixtskon eller via en kabel ( inte alla blixtar har nöjlighhet till HSS vad jag vet ). Kör du med radiosändare för att trigga blixtarna fungerar inte TTL längre ( om du inte går upp rejält i pris ).

Har du radiosändare blir man begränsad av 1/250 sek som kortast, med de externa blixtarna. En fördel är att man kan använda massor av olika blixtar, Nikon, Canon , Vivitar mm mm

Avståndet du kan ha mellan blixt och modell beror på blixtens styrka.

Hur snabbt blixten kan fyra av igen beror på vilken styrka du använder på blixten, och hur stark den är, och vilken typ av batterier du har. Det rör sig dock om flertalet sekunder ( på full styrka ).
 
ANNONS